Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo 6C Monza Pescara

  • Datum eerste registratie
    1934
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Alfa Rosso
  • Bijzonderheden
    Zeer unieke nazaat van de roemruchte Alfa Romeo 8C Monza, fantastisch gebouwd en geweldige rijeigenschappen.

Verkoopinformatie

Het verhaal van deze Alfa Romeo 6 C Pescara Monza begint bij de Spaanse broers Demetrio en Rafael Del Val. Deze heren hebben hun hele leven gewijd aan alles wat maar wielen had zou je kunnen zeggen. Nu hadden ze hier ook alle tijd voor, want echt werken voor de kost hoefden ze blijkbaar niet. Verhalen en foto’s genoeg over hun deelname aan motorraces, historische autoraces, Paris Dakar, enz. Daarnaast hadden ze hun eigen museum. Dit was geen groot museum, maar wat er stond was wel erg bijzonder en van goede kwaliteit. Niks geen stoffige auto’s die niet meer in beweging kwamen, daarvoor waren de gebroeders te actief. Alle motoren en auto’s werden regelmatig bereden en bleven daarom ook in goede conditie.

Toch ontbrak ergens in de zestiger jaren hun droomauto, namelijk een Alfa Monza. De broers waren niet bepaald onbemiddeld, maar een Monza kopen was toen ook al zo goed als onmogelijk, qua beschikbaarheid als ook qua kosten. Dus werd het plan opgevat er zelf een te laten maken. Die opdracht werd gegeven aan het Engelse AVRO, een firma die ook vliegtuigen bouwde. Als basis werd het chassis genomen van de Alfa Romeo 6C Pescara en hierop werd de body van de Monza gemonteerd. En we moeten eerlijk zeggen: we hebben zeer zelden zo’n mooie body gezien. Alles is superstrak en past uitmuntend. Ook aan de vele details is goed te zien dat hele echte vakmensen aan deze auto hebben gewerkt. Van spatbordsteunen tot motorophanging: over elk item, hoe klein ook, is heel goed nagedacht en ziet er gelikt uit. Vele uren moeten er gewerkt zijn voordat de auto klaar was, maar het resultaat is dan ook een verbluffende gelijkenis.

Qua techniek is niet gekozen voor de oorspronkelijke Monza motor van 2300 cc of 2600 cc. maar een latere opvolger namelijk een 1962 zescilinder met 2600 cc. inhoud en bijbehorende versnellingsbak. Groot voordeel was natuurlijk dat deze motor meer vermogen leverde en betrouwbaarder was. Daarnaast is aan een dertiger jaren Alfa motor nagenoeg niet aan te komen en lukt dat misschien wel, kost deze een vermogen. Met de huidige motor zijn de kosten goed te overzien en zijn levering van onderdelen geen probleem. Een goede keus dus waarbij in de praktijk de 2600 motor een juweeltje van een krachtbron blijkt die de lichte auto meer dan uitstekende prestaties geeft.

Na jarenlang tot de privéverzameling van de broers Del Val te hebben behoort, waarbij de auto regelmatig werd bereden, kwam er toch plotseling een kink in de kabel toen een van de broers plotseling overleed en besloten werd de verzameling uit te dunnen. Op dat moment kregen wij ook de tip van een local dat er het een en ander verkocht zou worden. Nu is een tip krijgen mooi, maar in de praktijk gingen er maanden overheen voordat we de collectie ook maar mochten zien. Tot overmaat van ramp werd de overgebleven broer ook ernstig ziek en stagneerde de aankoop natuurlijk. Wij hielden echter regelmatig contact en een tijdje geleden werd toch groen licht gegeven en de aankoop van de Alfa Monza een feit was.

Transport naar Nederland was snel geregeld en eenmaal hier aangekomen werd alles grondig gecheckt. De Monza werd daarna op Nederlands kenteken gezet en ingeschreven voor één van de meest toonaangevende rally’s van Italië, namelijk de Gran Premio Nuvolari. Eigenlijk waren we al te laat met inschrijven, maar toen we vertelden met een Monza te willen starten werd er subiet plaats gemaakt in de startlijst…. Hoezo Italiaanse voorkeursbehandeling?

Startend en finishend in Mantova, de geboorteplaats van de naamgever, de legendarische autocoureur Tazio Nuvolari, werd er prachtige rally verreden die liep via Pisa en Rimini weer terug. Een rit van 1100 km. door de mooiste gebieden van Italië is al geen straf, maar kun je dit doen met een Alfa Monza, dan spreek je wat ons betreft over een rit om nooit te vergeten. Nu moeten we ook in alle eerlijkheid bekennen dat er momenten zijn geweest waarop we niet de auto, maar vooral het wegdek waarop deze moest rijden hebben vervloekt. Natuurlijk is een auto als deze vooral gemaakt om op mooi glad wegdek te rijden en niet op een door de Italiaanse overheid vergeten wegdek. Dan namen we het op voor de auto en moesten het even rustiger aan doen. Waren de omstandigheden wel goed, kwam het racekarakter van een tot de meest toonaangevende circuitauto’s ooit, weer naar boven en konden we veel modernere auto’s als de Jaguar XK en Aston Martin DB2 makkelijk partij bieden.

We hebben in ruim drie decennia ervaring met klassiekers al met menige special gestuurd, maar stonden wel van de rijeigenschappen van de Monza te kijken. Met name de bediening en stuureigenschappen van de gelukkig niet al te grote auto is een openbaring. De Monza stuurt superstrak en vooral het insturen gaat geweldig goed. Niet zoals 99 % van de klassiekers met een pak onderstuur. Nee, gewoon door op het juiste moment en met de juiste snelheid een bocht aan te snijden geeft de auto al zijn kwaliteiten prijs en is het volop genieten voor de bestuurder en eventueel zijn vaak met stomheid geslagen bijrijder. We zijn dus met een zeer tevreden gevoel aan de finish gekomen en hebben aan den lijve kunnen ondervinden hoeveel plezier de auto biedt.

Facts: Bagageruimte: niet. Voorruit: nauwelijks. Comfort: weinig, Dak: niet Waarom dan wel deze Monza? Bagageruimte: nauwelijks nodig, plunjezak aan het reservewiel hangen is voldoende. Voorruit: het kleine ruitje helpt iets en de beleving is onmetelijk groter dan bij beschut zitten. Comfort: we spreken niet over een limousine maar een raceauto.. Dak: wij leveren er een grote paraplu bij voor als het echt nodig is..

Onze eindconclusie is dat bij aanschaf van deze Alfa Romeo 6C Pescara Monza een droomwens in vervulling moet gaan. Een originele Monza is uitgesloten, maar de auto die hierbij het dichtst in de buurt komt, staat nu bij ons ter verkoop. Als u nu denkt dat er veel exemplaren te koop zijn, moeten wij u corrigeren, want ook een gelijkwaardige aan deze auto is zeer zeldzaam. U kunt er dus zeker van zijn dat de auto exclusief blijft en dat is weer goed voor de waardevastheid. Al met al is deze Monza dus een unieke kans een zeldzame Alfa te kunnen bezitten die u telkens weer kan laten genieten van een prachtige ervaring. De auto wordt geleverd met alle historie, documenten en FIVA HRC pass.

 

 

 

Technische informatie

Motor
Zes cilinder lijnmotor
Brandstofsysteem
2 x carburateur
Cilinderinhoud
2600 cc.
Vermogen
145 pk.
Gewicht
975 kg.

Historie

Italië, achtcilinder in lijn met compressor, inhoud 2,6 liter, 150pk, sportuitvoering 180pk: de Alfa 8C was in de jaren dertig de meest veelzijdige sportwagen. Deze wagen won vele keren achter elkaar de vierentwintig uurse van Le Mans, won zelfs vele Formule 1 races en was ook als sportwagen in het normale verkeer zeer populair. In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog, waarvan het begin ook meteen het einde van de Alfa Romeo 8C betekende, had het merk dan ook geen beter product te bieden. De auto was zelfs voor huidige begrippen vrij snel. Hij had een top van 216 km/u en accelereerde van 0 naar 100 in 7,3 seconden.

De auto werd ontwikkeld door Vittorio Jano, de beste constructeur die ooit bij de in Milaan gevestigde fabriek heeft gewerkt. Enzo Ferrari, die destijds ook bij Alfa Romeo werkte, had hem losgeweekt van de afdeling autosport van Fiat, tot groot ongenoegen van deze laatste. Voor Alfa Romeo was Vittorio een grote aanwinst.

Aanvankelijk werd de 8C in het jaar 1931 geïntroduceerd met een lange wielbasis, de auto was als sportwagen ontwikkeld en had een motor van 2,3 liter. In mei van dat jaar, slechts enkele weken nadat de serieproductie was begonnen, won de sportversie van de 8C de Targa Florio op Sicilië, één van de meest slopende rally’s in die tijd. Nog eens enkele weken later liet Alfa Romeo twee 8C’s inschrijven voor de Grand Prix van Italië, die in Monza werd gereden. Voor deze race was de wielbasis ingekort en waren de koplampen, spatborden en alle andere onderdelen die om te racen niet nodig waren verwijderd. Deze auto’s behaalden de eerste en tweede plaats. Dat was een sensationele overwinning, en sindsdien werd het model met verkorte wielbasis populair als zijnde de Monza.

Het sterke punt van de Monza was de motor. De acht cilinders stonden in lijn en de kleppen werden door twee bovenliggende nokkenassen bewogen. Oorspronkelijk was de cilinderinhoud 2,3 liter maar later werd deze vergroot tot 2,6 liter. Zowel de compressor als de nokkenassen werden aangedreven door tandwielen die centraal tussen de elk vier cilinders bevattende helften van het lichtmetalen motorblok waren aangebracht.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak