Alfa Romeo GTV 6 2.5, 81.752 km


Bouwjaar:
1985
Tellerstand:
81752 km
Kleur:
Opale metallic met beige stoffen interieur (Beige Sable Rayé)
Bijzonderheden:
slechts 2 eigenaren, prachtige ongerestaureerde en originele staat, volledige geschiedenis vanaf nieuw bekend!

Alfa Romeo GTV 6 2.5, 81.752 km


Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Informatie


Soms is een aankoop een heel lang traject. Vaak ligt dat aan de emotionele binding die de eigenaar heeft met zijn of haar auto. Zo ook met deze prachtige Alfa Romeo GTV6. Ruim een jaar geleden waren we de auto in Duitsland al op het spoor, bezochten de eigenaar en waren erg onder de indruk van de auto. Toen lukte de aankoop helaas niet en de eigenaar besloot de auto niet meer te verkopen en te stallen naast zijn andere Alfa’s. Juist toen we onlangs op het punt stonden hem weer eens te benaderen stuurde hij ons een mail. Of we nog interesse hadden? Wel, dat hadden we zeker!

We zijn altijd op zoek naar hele echte GTV’s, maar…. die zijn er bijna niet. Met echt bedoelen we dan niet de hobbymatig “gerestaureerde” exemplaren, maar de originele, die niet verkwanseld zijn, waarvan de geschiedenis bekend is, en een aantoonbaar lage kilometerstand hebben. Tsja, dan blijven er niet veel over. Daarmee wordt wel de uitdaging het grootst, maar de voldoening des te meer als de juiste dan toch wordt gevonden. En dat hebben we!

Het verhaal over  deze GTV6 begint wanneer mevrouw Dr.Ursula Gerhard uit Stuttgart deze op 5 maart 1985 geregistreerde fraaie Coupe koopt bij haar Alfa Romeo dealer waar de auto al was geregistreerd. Ze koos voor de chique kleur Opale metallic met beige, Sable Rayé genaamd, stoffen interieur. Een smaakvolle combinatie. De eigenaresse heeft alle documentatie goed bijgehouden en alle facturen van het punctuele onderhoud zijn aanwezig. Ze vertroetelde de Alfa tot 1992 totdat deze over ging naar de man waarvan wij onlangs de auto mochten kopen. Hij was al evenzeer “begeistert” van de GTV6, en heeft de liefdevolle behandeling voortgezet, ook weer volledig gedocumenteerd natuurlijk. De toewijding van de beide eigenaren heeft na 32 jaar geresulteerd in een geweldige Italiaanse klassieker die we met trots aanbieden. Een feilloos lopende motor en idem schakelende versnellingsbak, een strakke en ongelaste (!) carrosserie, prima lak en een werkelijk als nieuw interieur. Wellicht overbodig te vermelden maar de auto rijdt echt geweldig! Kijk ook eens naar het ongebruikte reservewiel, het originele gereedschapset en de ongebruikte reservesleutels compleet met nummerlabel. Allen zeldzame items die aantonen dat we echt een bijzondere auto hebben.

Kortom: een overheerlijke en in zeldzaam goede conditie verkerende GTV6 die een fantastisch uiterlijk koppelt aan geweldige rijeigenschappen, een “lückelosen” historie en, een prachtige waardevaste toekomst. Lijkt het u wat om de auto naar die toekomst te rijden?

Prijs

€ 28.500,=

Technische informatie


Motor:
V-6
Brandstofsysteem:
Bosch L-Jetronic injectiesysteem
Cilinderinhoud:
2499 cc
Vermogen:
160 pk. bij 5700 t/pm.
Koppel:
220 Nm.
Topsnelheid:
205 km/h
Gewicht:
1225 kg
Versnellingsbak:
5 versnellingsbak, handgeschakeld transaxle

Maak een afspraak


Bloemendaal Classic & Sportscars

Contactpersoon:
Dick Bloemendaal
Adres:
Nijverdalseweg 117 D
7461 TC Rijssen
Telefoon:
+31 (0)6 51 99 15 80
Email:
info@bloemendaalcs.nl
Website:
www.bloemendaalcs.nl