Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo Alfetta GT 1.8

  • Bouwjaar
    1975
  • Tellerstand
    71306 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    *AR116100004757*
  • Motornummer
    *AR 01608*S20990*
  • Kleur
    Blu Pervinca (AR349) met cognac "finta pelle" interieur
  • Bijzonderheden
    Super uniek en ongerestaureerd! Slechts 71306 km, uit Italië afkomstig.

Verkoopinformatie

Brescia: startpunt van de befaamde Mille Miglia, maar ook de thuishaven van de Alfa Romeo leverancier Ceresa waar Filippini Augiolia zijn Alfetta GT 1.8 op 19 december 1975 op mag halen. Hij heeft gekozen voor een van mooiste kleuren: Blu Pervinca met een perfect bijpassend cognackleurig interieur. Ook mogen de geweldige Turbina velgen van Cromodora gemonteerd worden, maar verder moest de auto zo origineel mogelijk zijn. Er hoeft zelfs geen radio in. De 1800 cc. dubbelnokker levert volgens hem de nodige muziek en daar kunnen we hem geen ongelijk in geven.

Nu zijn we 44 jaar verder en hoe staat het thans met de Alfetta GT? Nou, om eerlijk te zijn hebben wij nog nooit zo’n originele en in sublieme staat verkerende GT gezien. Van voor tot achter is te zien dat vooral geweldige omstandigheden hiervan de oorzaak moeten zijn geweest, want een nagenoeg ongetectyleerde auto (alleen een dunne waxlaag) die er nog steeds zo perfect uitziet, die heeft een heel goed leven gehad. Dat er dan na ruim vier decennia een geheel origineel interieur te zien is die nagenoeg geen gebruikssporen vertoond, strak plaatwerk heeft en een onderkant die schoon is en waar nooit aan gelast is, daar worden wij heel erg blij van. En nog meer natuurlijk over het feit dat wij in de gelegenheid werden gesteld de auto aan te kunnen kopen.

Mankeerde er dan helemaal niets aan de auto? Wij vonden van wel. Wij waren niet tevreden over een deel van de lak want deze vertoonde op de liggende delen hele lichte craquelé, oftewel hele kleine barstjes in de lak. Dit was puur te wijten aan de felle Italiaanse zon en zien we wel vaker bij klassiekers. Dan kun je alles zo laten als het is, want dat hoort misschien bij een oude auto, maar je kunt ook beslissen om er vakkundig een nieuwe laklaag op te laten zetten om de auto weer in balans te krijgen met de perfecte conditie van de rest van de auto. En dat hebben wij laten doen. Natuurlijk niet voordat we vele foto’s hadden gemaakt om de aanstaande eigenaar ook dit stukje historie te kunnen overhandigen. Dit krijgt hij dan samen met diverse facturen van het onderhoud, samen met folders , boekjes enz. Hieruit blijkt dat de Alfa specialist een vrijbrief had gekregen om alles wat maar binnen zijn vakgebied lag in te zetten, om de Alfetta GT zo goed mogelijk te onderhouden. We mogen zeggen dat men hierin is geslaagd, want de auto rijdt werkelijk als nieuw! De motor loopt heel soepel, hij remt perfect en kaarsrecht, en schakelen gaat met 1 vinger, inclusief de 2e versnelling die vaak nog wel wat slijtage van de synchromesh wil laten horen. Echt alles werkt zoals je dat mag verwachten van een nieuwe auto… Maar dit is geen nieuwe, ondanks de slechts 71.306 km op de teller, en daarom uitzonderlijk en zeer uniek te noemen.

Naast het regelmatig aanbieden van de nieuwere serie GTV’s kregen we steeds vaker de opmerking te horen dat de eerste serie coupe’s met de mooie chromen bumpers toch wel erg mooi is. Dat we dan uitgerekend hierover de tip kregen dat deze auto te koop was, kwam dan ook weer als een geschenk uit de Italiaanse hemel vallen. Wij zien voor dit type Alfa Romeo dan ook een goede toekomst weggelegd, waarbij steeds meer liefhebbers kiezen voor een auto die makkelijk in het gebruik is, technisch goed en betaalbaar te onderhouden is, en een fantastische uitstraling heeft.

Dat er goedkopere GT’s zijn, daar zijn we ons echt wel van bewust. Maar die zijn door hun mindere kwaliteit geen partij. Er zijn echter ook nog wel duurdere te vinden. Maar of die ook beter zijn? We wagen het te betwijfelen. Aan u de eer dit te komen vergelijken.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 x dubbele DellOrto carburateur
Cilinderinhoud
1779 cc.
Vermogen
122 pk. bij 5500 t/min
Koppel
167 Nm. bij 4400 t/pm.
Topsnelheid
180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h
9.5
Gewicht
1050 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld, transaxle

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak