Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GT 1300 Junior

  • Bouwjaar
    1970
  • Tellerstand
    76085 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    AR*1244738
  • Kleur
    Bianco Spino met zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Super origineel, historie bekend, unieke staat

Verkoopinformatie

Als autoliefhebber lopen we natuurlijk warm voor (bijna) alles wat wielen heeft en uit Italië komt. Helemaal als het uit Milaan komt. Dus een hele echte Alfa GT Junior kan ons zeker bekoren. Maar ja…vindt ze maar eens. Dat wordt steeds moeilijker. Vooral omdat bijna alle goede exemplaren al zijn verdwenen en in handen gekomen van liefhebbers. En omdat we niet zitten te wachten op een restauratieproject wat lang duurt en veelal te duur wordt, houden we altijd onze ogen en oren open voor een kant en klare auto. Geen overgerestaureerde, maar eentje waar de ziel nog in zit en die nog ruikt alsof deze zo uit de showroom komt.

Dat de vondst van zo’n auto vaak af hangt van connecties en toevalligheden maakt het alleen maar mooier. Hoe komen we dan weer aan deze auto? Nou, dat is dus eigenlijk per toeval want we waren in Italië voor heel iets anders, namelijk een veilig van klassiekers. Maar die veiling was buiten proporties wat betreft opbrengst van de auto’s en aangezien we nou eenmaal Nederlander zijn en niet de hoofdprijs willen betalen lieten we de veiling aan ons voorbij gaan.

Buiten de veilinggebouwen echter was het veel interessanter want hier stonden handelaren en particulieren hun “macchina” aan te prijzen.

Tussen dit aanbod, waaronder meerdere GT Junior’s, viel ons direct een witte op. De keurige, op zijn Italiaans geklede eigenaar vertelde ons in perfect Engels het verhaal achter zijn auto.

De auto is op 3 januari 1970 door Alfa Romeo dealer Autonieri uit Massa Carrara geleverd aan Alessandro Francesconi uit Camaione. Alessandro was toen al niet meer een jongeman want hij was van 1921, dus toen 49 jaar oud. De jonge, wilde donkere haren waren wellicht inmiddels al wat uitgevallen en we kunnen er wel van uit gaan dat het ontbreken van onstuimig gedrag van de eigenaar de auto goed heeft gedaan. Vanaf nieuw was de fraaie Coupe dus eigenlijk direct al in goede handen. Alessandro was een echte liefhebber want hij heeft de auto heel goed onderhouden en wat net zo belangrijk is, zelfs in het drogere Italiaanse klimaat: hij heeft de witte Junior altijd heel droog gestald. Dit had als resultaat dat toen hij de auto rond 2005 verkocht, deze nog in zeer goede staat was. Slechts de carrosserie behoefde wat lichte werkzaamheden en een nieuwe lak. Dit was de nieuwe eigenaar van plan te gaan doen, maar ondanks dat het niet zoveel werk was, kwam het er niet van. De auto werd wel kaal gemaakt, carrosseriewerk uitgevoerd en gespoten. Hier bleef het bij. Zo’n 10 jaar stond de auto onafgemaakt gestald. Totdat “onze leverancier” Emanuele dit hoorde en de auto kocht.

Na 37 jaar professioneel in de autobusiness werkzaam te zijn, voelden we wel dat we hier met een echte “Alfist” te maken hadden. Emanuele vertelde van alles, maar we hadden het gevoel dat er nog veel meer achter zat..

Nadat we de Junior uitgebreid hadden gecheckt en proefgereden werd de koop gesloten en afgesproken dat we hem het volgend weekend zouden komen ophalen.

Een goede vriend wilde graag begeleiden en zo togen we met ons tweeën naar een dorpje net onder het Gardameer. Daar op vroeg in de ochtend aangekomen, bleek het huis van Emanuele bijna een museum. In een stijl zoals alleen Italianen dat kunnen inrichten ademde de woonkamer zijn, maar ook van de vrouw des huizes, liefde voor klassieke auto’s. Foto’s, beelden en curiosa weerspiegelden de familiehistorie. Na een sterke espresso kwamen de verhalen goed los en bleek ons voorgevoel dat er meer achter zat terecht. Verhalen over zijn grootvader die vroeger een zeer grote FIAT dealer was en huisveste in de aan de overzijde van de woning gelegen gebouwen. Deze waren nu in het bezit van Emanuele en een prachtige locatie om de vele auto’s die hij nu hobbymatig bezat, te kunnen stallen. Verhalen over dat zowel grootvader, als zijn vader hem als arme student geen geld wilden lenen om een Giulietta Spider te kunnen kopen. Als reden gaven ze op dat er geen Alfa thuis hoorde in een familie die met grote letters FIAT op hun gebouw had staan. Om een indruk te geven van het imposante gebouw hebben we hiervan bij de autofoto’s ook nog een foto geplaatst. Toch zette Emanuele door en wist kort daarop een restauratieproject te bemachtigen. Een Spider die hij nog steeds bezit en natuurlijk nooit zal worden verkocht. En over zijn prachtige 1900 CS en Giulietta Sprint die hij op Sicilië vond, en behoort tot de eersten die met de hand gebouwd zijn en op diverse punten afwijkend van de latere Sprints is. Een fabelachtige, ongerestaureerde auto die zojuist terug was na een jaar uitgeleend te zijn geweest aan het Alfa Romeo museum.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar feit is dat we met een hele echte automan van doen hadden die een gelijkwaardige auto aan ons had verkocht. De Junior werd zo’n 3 jaar geleden door hem gekocht en weer opgebouwd. Alles moest natuurlijk origineel zijn en beter iets ouds met kleine gebruikssporen dan nieuw uit de doos en afkomstig uit China was zijn insteek. En hier kunnen we alleen maar achter staan. Met alles wist hij de juiste aanpak weten te vinden door alleen het hoognodige te vervangen. Zoals de stoel- en achterbankbekleding die door de droogte was losgescheurd op de naden. Zoiets kan niet worden hersteld en moet dan worden vervangen. Ook de hemel die vlekken vertoonde en niet schoon te maken was. Maar bijvoorbeeld de portier- en zijbekleding achterin en kofferbakbekleding (altijd gescheurd..) zijn weer origineel en in prima staat. We konden het trouwens niet laten om bij thuiskomst de portier- en zijbekleding even te demonteren om er een blik achter te werpen. Wat we toen zagen bevestigde ook weer ons sterke vermoeden dat de auto zeer origineel is en nauwelijks is gerestaureerd. We werden dus steeds blijer met de aankoop.

De motor loopt zijdezacht, de bak is te schakelen met 1 vinger en een fijne, scherpe besturing maakt het rijplezier compleet. De onderkant van de auto heeft nooit, alle originele details uit het zicht nemende, vette tectyl gezien, en is geheel in kleur met hier en daar een beschermende wax. De ruiten zijn nog de originele en de voorruit vertoond zelfs nog de sticker van Autonieri, de dealer die in  1970 de auto leverde. De hele auto straalt originaliteit en betrokkenheid van de eigenaren uit. Naar dit soort auto’s zijn we altijd naar op zoek… en nu weer gevonden.

 

Gelukkig regelde Emanuele ook dat de oude papieren, zijnde de originele Libretto, die officieel moet worden ingeleverd bij de export, bij de auto mocht blijven. Hiermee is een zeer belangrijk stuk historie bewaard gebleven. Een historie van slechts 1 eigenaar die met de auto heeft gereden, een tweede die was begonnen hem weer in perfecte staat te maken en de derde die dat afmaakte. Hoe mooi kan een autoleven zijn?

Het zou voor u als liefhebber van het roemruchte Milanese merk misschien nog mooier kunnen worden door zich eigenaar te mogen noemen van deze super originele Alfa Romeo GT 1300 Junior. Hierbij moet, net zoals dat was bij de eerdere eigenaren, de liefde voor de auto de boventoon voeren, maar mag ook niet worden vergeten dat dit type nu al, en nog meer in de nabije toekomst, een zeer goede investering zal zijn. Het prachtige design van Giorgetto Giugiaro, destijds werkzaam voor designhuis Bertone, en de bovengemiddelde rijeigenschappen staan hiervoor garant.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 x dubbele Weber carburateurs
Cilinderinhoud
1290 cc.
Vermogen
103 SAE pk. bij 6000 t/pm.
Topsnelheid
175 km/h
Gewicht
980 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak

Historie

De Alfa Romeo Giulia GT werd vormgegeven door Bertone en kan tot één van de meest geslaagd vormgegeven compacte GT’s van de laatste decennia gerekend worden. Naast een voortreffelijke vormgeving beschikt de Giulia GT over een uitstekend weggedrag, een sublieme motor en praktisch gebruiksgemak; de Giulia GT is een tweepersoons GT in hart en nieren en een toonbeeld van alles waar Alfa Romeo voor staat; sportiviteit, raffinement en klasse. De Giulia GT is voorzien van een volledig aluminium viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en een vijfversnellingsbak.
De Giulia GT “Bertone” werd gebouwd van 1963 tot 1972 met de zgn. “brievenbus” neus. Van 1972 tot en met 1977 volgde de Lusso met vernieuwde neuspartij. De GT Bertone was door de jaren heen leverbaar met 1300, 1600 en 1750 cc motoren. Daarnaast werd in 1971 de 2000 GTV op de markt gebracht, deze werd ook tot 1977 geproduceerd.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak