Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GTV 6 2.5

  • Bouwjaar
    1984
  • Tellerstand
    99917 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    *ZAR116C00*00012063*
  • Kleur
    Antraciet metallic (Grigio Nube 763) met beige stoffen interieur (Beige Sable Rayé)
  • Bijzonderheden
    Van 1e eigenaar! Alle documenten, rekeningen, aanwezig incl. aankoopnota, uniek in alle opzichten.

Verkoopinformatie

Uniek in alle opzichten; zo mogen we deze Alfa Romeo GTV-6 echt wel betitelen. Een lofzang over dit type auto, waar we persoonlijk erg van gecharmeerd zijn, heeft u bij de eerder door ons aangeboden exemplaren wellicht al gelezen, en dat gaan we dus niet meer doen. Nou, misschien een klein beetje dan omdat dit specifieke exemplaar dat eigenlijk wel verdient.

Feit is dat deze GTV-6 2.5 vanaf 16 mei 1984, nadat er een jaar oude GTV 2.0 was ingeruild, nooit meer de familie heeft verlaten. De eigenaar was tot in het diepst van zijn ziel betrokken bij de fraaie coupe. Gekoesterd, perfect onderhouden, origineel gehouden, en zeker de laatste jaren alleen een beetje in beweging gehouden. Een echte Alfist dus, en we kunnen ons voorstellen dat afscheid nemen moeilijk was. Dat ging ook niet makkelijk maar toch we wisten de hand te leggen op dit fraaie exemplaar.

De eigenaar koesterde niet alleen de auto, maar was ook zo precies als een archivaris wat betreft documentatie. Alles is bij de auto gebleven. En dan bedoelen we echt alles. Van aankoopnota, onderhoudsfacturen, natuurlijk alle boekjes, slinger voor als de elektrische ramen het niet meer mochten doen, het originele gereedschapset, APK rapporten, kilometragerapporten, oude kentekenbewijzen deel 3 die we vroeger op de vooruit moesten plakken, handgeschreven notities over welke lampen gemonteerd waren, of welke olie, en natuurlijk ook oude oliekaartjes. Trots overhandigde de eigenaar ook het ongebruikte reservesleutelset, compleet met nummerlabel… De GTV is tijdens de 99.917 gereden kilometers werkelijk ongekend goed gedocumenteerd.

Spreekt voor zich dat het koesteren van de eigenaar de fraaie coupe veel goeds heeft gedaan. Strak in de lak, geen lelijke beschadigingen, een werkelijk smetteloos interieur en alles naar behoren werkend. Rijdend bemerk je geen enkele rammel of trilling, de motor loopt zijdezacht en levert een prachtig koppel om heerlijk te toeren, maar vindt het ook heerlijk om af en toe eens flink op zijn Italiaanse staart te laten trappen. Qua onderhoud is alles up to date, met als meest recente werkzaamheden een onderhoudsbeurt en vervanging van de distributieriem en montage van een gemodificeerde spanner.

Wij denken de echte liefhebber een groot plezier te doen een GTV-6 2.5 te kunnen leveren met een geschiedenis waarvan we eigenlijk de moed al hadden opgegeven er nog een te mogen vinden. Op zijn Alfists: ”Non mollare mai”. Oftewel: nooit de moed opgeven.

 

Technische informatie

Motor
V-6
Brandstofsysteem
Bosch injectiesysteem
Cilinderinhoud
2492 cc.
Vermogen
160 pk. bij 5600 t/pm.
Koppel
220 Nm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1225 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld transaxle

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak