Bloemendaal Classic & Sportscars

Alfa Romeo GTV 6 2.5

  • Bouwjaar
    1983
  • Tellerstand
    65247 km
  • Prijs
    €19.750,=
  • Chassisnummer
    ZAR116C0000012331
  • Kleur
    Antraciet metallic (Grigio Nube 763) met beige stoffen interieur (Beige Sable Rayé)
  • Bijzonderheden
    Prima onderhouden, zeer uitgebreid gedocumenteerd

Verkoopinformatie

Deze Alfa Romeo GTV6 2.5 werd op 16 juni 1983 afgeleverd aan de eerste en Nederlandse eigenaar. Deze man, van oorsprong Italiaan zijnde, was hierdoor van nature al besmet met het Alfa virus en dat is ook te zien aan de algehele conditie van de fraaie coupe. De auto ziet er zeer netjes uit en dat al die er goed voor is gezorgd blijkt ook uit de grote hoeveelheid documentatie. Alle facturen van onderhoud en reparaties zijn keurig bijgehouden en geeft een heel goed beeld wat er allemaal is gedaan om de GTV in een goede staat te houden.

De auto loopt, stuurt, schakelt en remt voortreffelijk. Qua motor en versnellingsbak zijn dat zaken die onder meer zijn te wijten aan revisie van de versnellingsbak en optimalisering van de cilinderkoppen waarbij recent ook een nieuwe distributieriem is gemonteerd.

Al met al is dit een GTV waar veel passie en aandacht in is gestopt. Echter de huidige eigenaar wenst de auto toch te verkopen omdat hij niet echt binnen zijn collectie past. Dat schept een uitgelezen kans voor de liefhebber, die voordat de GTV het predicaat “perfect” kan worden opgespeld, nog een paar kleine zaken moet (laten) verrichten. Wij streven zelf altijd naar het best mogelijke en in dat licht denken we dat vervangen van de portierbekleding noodzakelijk is, evenals het terugplaatsen van de aircopomp. Dit laatste is er om wat onduidelijke reden afgehaald tijdens de recente cilinderkoprevisie, maar is er wel compleet bij. Het is echter een originele optie, dus moet het weer worden gemonteerd lijkt ons. Een paar zaken dus die prima zijn te overzien qua kosten, en dat als uitgangspunt genomen kunnen we de auto nu ook heel scherp aanbieden.

Technische informatie

Motor
V6
Brandstofsysteem
Bosch injectiesysteem
Cilinderinhoud
2492 cc
Vermogen
160 pk. bij 5600 t/pm.
Koppel
220 Nm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1225 kg
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld transaxle

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak