Bloemendaal Classic & Sportscars

BMW 320/6 E21

  • Bouwjaar
    1979
  • Tellerstand
    102356 km
  • Prijs
    €18.500,=
  • Chassisnummer
    WBA29510006692316
  • Kleur
    Kaschmir metallic met groen velours interieur
  • Bijzonderheden
    Zeer lage kilometerstand, slechts 3 eigenaren, verkeert in topconditie, goede investering

Verkoopinformatie

Het is 1979 en je weet nog als de dag van gisteren dat je met je neus tegen de showroomruit van de BMW dealer stond. Helemaal verliefd. Niet op een meisje van school, maar op de 3 serie BMW. Maar dan wel een met zo’n super klinkende 6 cilinder natuurlijk. Na dagenlang je vader aan het hoofd te hebben gezeurd en hem diverse keren de van de BMW dealer gekregen folders te hebben laten zien, weet je hem zover te krijgen de dealer een bezoek te brengen. Groot is je blijdschap dat na de nodige onderhandelingen een geweldige 320/6 werd gekocht in de prachtige kleur Kashmir met groene bekleding. De koning te rijk natuurlijk! Lange ritten, fijne vakanties: de 320/6 blijft je altijd herinneren aan een fijne jeugd en gaat nooit meer helemaal uit je hoofd.

38 jaar later, je hebt een goede baan of gewoon zuinig geweest en gespaard. Die 320 moet maar eens een keer werkelijkheid worden. Het liefst een uit 1979 en in ieder geval met de zijdezachte lijn 6. Restaureren is geen optie. Dat duurt te lang en valt altijd tegen qua kosten. Voor een topexemplaar heeft u graag wat meer geld over als het maar “een echte” is. Wetende dat de prijzen voor toppers stijgend zijn, is het verstandig de koop ook niet te lang uit te stellen.

Wij hebben die BMW voor u ! Een schitterend exemplaar uit 1979 met de lijn 6/carburatie motor. De eerste eigenaar was een arts uit België. Smaak kon de arts niet worden ontzegd want hij koos voor de prachtige en chique kleur Kaschmir, in combinatie met een groen velours interieur. Hij koos destijds ook voor de volgende opties: lichtmetalen velgen, mistlampen voor en  mistachterlicht, getint glas, en een Bavaria S radio met voorkeurtoetsen. Gekocht bij de BMW dealer in Sint-Truiden, ruilde hij hem pas in 2009 in bij een Nederlandse Porsche dealer. Deze hield hem in zijn privé verzameling en heeft getuige een aantal facturen nog de laatste puntjes op de i gezet bij de BMW.

In 2012 werd de BMW op Nederlands kenteken gezet. Er zijn in de loop der jaren wel een enkele delen gespoten aan de auto, maar nooit voor roest of aanrijdingen; hij moest gewoon altijd top blijven. Roest is overigens totaal geen item bij deze BMW want met een uitgebreide Dinitrol behandeling vanaf nieuw, werd de auto goed geconserveerd.

In 2014 is de BMW overgegaan naar een andere verzamelaar uit dezelfde woonplaats. Deze liefhebber heeft er ook maar weinig mee gereden, maar desondanks erg genoten van het bezit en de kleinere ritten, puur om de auto in goede conditie te houden. De eigenaar is inmiddels op leeftijd en wij hebben recent enkele auto’s uit zijn verzameling kunnen kopen..

Ook wij hebben een aantal puntjes op de i gezet om de BMW in topconditie te houden. Bijvoorbeeld de koppelingscilinders en het totale uitlaatsysteem waren was nog eerste montage. Deze hebben we vervangen door, uiteraard, originele BMW onderdelen. De gedocumenteerde kilometerstand is thans 102356.

Eigenlijk staat u niets in de weg om met de aanschaf van deze BMW 320/6  een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Wij helpen u er graag mee.

Technische informatie

Motor
zes cilinder lijnmotor
Brandstofsysteem
carburateur
Cilinderinhoud
1990 cc.
Vermogen
122 pk. bij 0000 t/pm.

Opties & accessoires

metallic lak

lichtmetalen velgen

mistlampen voor

mistachterlicht

getint glas

Radio Bavaria S met voorkeurtoetsen.

Historie

Toen de E21 3-serie in juli 1975 op de markt kwam, waren er alleen vier-cilinder M10 motoren beschikbaar. Dit resulteerde in een beperkte range met de 1.6 liter 316, de 1.8 liter 318, de 2 liter 320 en de 2 liter injectiemotor 320i met Bosch K-Jet mechanische injectie.

De E21 was alleen verkrijgbaar als tweedeurs sedan, wel kwam er snel een cabrio versie op de markt die ook met alle motorversies te krijgen was. De allereerste E21’s zijn aan de achterkant makkelijk te herkennen omdat daar het zwarte paneel tussen de achterlichten ontbreekt. Het model zat technisch goed in elkaar en menige consument was na een proefrit verkocht.

Met de introductie van de M20 zes cilinders werd de E21 alleen maar interessanter. De 320 met carburateur, geïntroduceerd eind 1977 ter vervanging van de twee vier-cilinder 320’s, en de 323i met K-Jetronic mechanische brandstofinjectie als het topmodel. Vroege modellen van de 323i hadden de uitlaten dichter bij elkaar dan bij de latere versies.

Tegen het einde van 1979 werd de 3-serie door BMW onder handen genomen. De chromen zijspiegels werden vervangen door kunststof exemplaren, de voorspoiler werd veranderd en het dashboard werd gemoderniseerd. De 316 werd nu uitgerust met de 1,8 liter carburateurmotor en de 318i met een K-jet injectie vergelijkbaar met die van de 323i. De 320/6 en de 323i bleven vrijwel ongewijzigd.

1983 betekende het einde voor de E21-serie met de komst van de tweede generatie: de E30 3-serie. De 315 bleef beschikbaar als het budget model van BMW tot begin 1985. Van 1975 tot 1985 werden in totaal ruim 1,3 miljoen E21’s gebouwd.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak