Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Ferrari F40

  • Bouwjaar
    1991
  • Tellerstand
    27167 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Rood
  • Bijzonderheden
    Ferrari Classiche gecertificeerd. In nagenoeg nieuwstaat, volledige historie bekend, dealer onderhouden

Verkoopinformatie

Decennia na zijn introductie heeft de Ferrari F40 niets van zijn aantrekkingskracht verloren, zoals blijkt uit de door ons aangeboden auto. Afgeleverd op 31 mei 1991 door de Duitse dealer Auto Becker in Düsseldorf, werd de auto door de eerste eigenaar slechts spaarzaam gebruikt. Hij reed ongeveer 10.000 km tot verkoop in 1998 aan een andere Duitse liefhebber. Deze veroorzaakte bij km.stand 11.142 tijdens een ongelukkig moment en bij lage snelheid een beschadiging aan de auto. Ondanks zijn grote liefde voor het topmodel van het merk, (hij bezat meerdere Ferrari’s) besloot hij de auto toch te verkopen en verwierf een Nederlandse eigenaar de F40 in mei 1998 het bezit. Een professionele samenwerking tussen de fabrikant in Maranello, Ferrari dealer Kroymans en specialist Forza Service zorgde voor een compromisloos herstel. Zo goed zelfs dat de auto in een werkelijke sublieme staat verkeert, zowel technisch als uiterlijk.

Alle documenten, facturen en historie worden bij de auto geleverd. Wellicht overbodig te vermelden is dat de Ferrari, ondanks het geringe gebruik, perfect en volgens schema is onderhouden. Onlangs is bij specialist Forza service nog full service uitgevoerd. Eerder werd o.a. ook een nieuwe kilometerteller gemonteerd, zijnde een modificatie gecertificeerd door de fabriek. De oude kilometerteller komt met de auto.

De F40 werd geheel in stijl gebruikt voor prachtige evenementen als de Mille Miglia Ferrari Tribute in 2010, 2011 en 2012, allemaal op uitnodiging van Ferrari. Gedurende deze periode werd de auto regelmatig onderhouden door Kroymans of Forza Service.

In oktober 2008 werd voor deze F40 het begeerde Ferrari Classiche Certificaat afgegeven en ook tijdens de laatste inspectie in 2011, werd geen fout geconstateerd. Bij de huidige km.stand van 27.167 is de auto dan ook volledig inzetbaar voor elke gewenst rit of evenement waarbij de nieuwe eigenaar in staat zal zijn deze in Nederland geregistreerde icoon uit de automobielhistorie volledig te ervaren.

Technische informatie

Motor
V-8 twin turbo
Brandstofsysteem
injectiesysteem
Cilinderinhoud
2.936 cc.
Vermogen
478 pk. bij 7000 t/pm.
Koppel
577 Nm. bij 4000 t/pm.
Topsnelheid
324 km / h, o-100 km/h in 3.8 sec.
Gewicht
1100 kg.
Versnellingsbak
5-versnellingsbak, handgeschakeld

Opties & accessoires

Air conditioning

Historie

In de jaren vijftig startte Ferrari met de productie van seriewagens. Dit was tevens een manier om de dure racestal van Enzo Ferrari te financieren. Racen kostte ook toen al erg veel geld. Vanaf het begin was er een duidelijke band tussen de racebolides en de seriewagens uit Maranello.

Als eind de jaren tachtig de productie van de 288 GTO wordt stilgelegd, breekt een moeilijke tijd aan. De bestaande modellen hebben nog weinig voeling met het oorspronkelijke idee van de Commendatore. De negentigjarige Enzo beseft dat het zo niet verder kan en geeft de opdracht een auto te bouwen die iedereen met verstomming slaat. De F40 was geboren. Tegelijkertijd was het een schitterende manier om de veertigste verjaardag van een van de meest mythische merken te vieren. Het was de laatste auto die onder het nauwlettend oog van de Commendatore werd geboren. Redenen te over om van de F40 een legende te maken.

Ferrari paste de lessen uit de Formule 1 toe om de aerodynamica van de F40 te verfijnen. De auto moest niet alleen erg snel zijn in de rechte lijn, maar ook erg veel neerwaartse druk bieden in de bochten. De achtervleugel en de afkoeling van de motor zijn prominent aanwezig, maar brengen de finesse niet in het gedrang.
Hoewel de Commendatore in de jaren zestig steevast verkondigde dat een Ferrari twaalf cilinders moest hebben, gaf de geschiedenis hem ongelijk. De F40 kreeg de V8-motor uit de 288 GTO, maar in een krachtigere versie. Dankzij de ervaring met turbomotoren in de Formule 1 wisten de ingenieurs 478 pk en 580 Nm koppel uit de motor te puren. De volledig regelbare ophanging kan verhoogd worden om verkeersdrempels makkelijker te nemen. Door uitgebreid gebruik te maken van koolstofvezel, aluminium en kevlar bleef het gewicht beperkt tot 1.100 kg.

De vederlichte F40 zette voor zijn tijd waanzinnige prestaties neer. De F40 spurt in 4 seconden van 0 naar 100 km/uur, 11 seconden volstaan om van 0 tot 200 km/uur op te trekken. De topsnelheid bedraagt 324 km/uur.
Op de weg is de F40 de brutaliteit zelve. De twee turbo’s blazen ongegeneerd en zorgen voor een spectaculair vermogen. Het interieur is ronduit kaal. Er is geen tapijtje, geen radio of geen airco. In het interieur zie je enkel twee kuipjes, de harnassen, een stuur zonder airbag en een versnellingspook met een open grille. De F40 kleeft op de weg, maar reageert erg brutaal als de bestuurder de auto niet respecteert. Hij doet het zonder behulp van moderne elektronica en louter een beheerste rechtervoet kan de F40 temmen.
Bij de lancering van de F40 in 1987 deelde Ferrari mee dat de productie beperkt zou worden tot 400 exemplaren, hoewel er bij de productiestop in 1992 1.311 exemplaren geproduceerd waren, allemaal in het rood. De F40 werd de eerste productiewagen die de grens van de 200 mph (320 km/u) haalde, een mijlpaal in de automobielgeschiedenis en wordt al jaren beschouwd als een zeer goede investering.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak