Bloemendaal Classic & Sportscars

Ford Escort RS 2000 Mk2

  • Bouwjaar
    1977
  • Tellerstand
    44376 km
  • Prijs
    €29.750,=
  • Chassisnummer
    GCATTP41488
  • Kleur
    rood met zwart stoffen interieur met originele Scheel sportstoelen
  • Bijzonderheden
    Origineel Nederlands geleverd, ongerestaureerd, tweede eigenaar, unieke staat.

Verkoopinformatie

Een Ford Escort vinden die het legendarische RS logo mag dragen is steeds moeilijker. Een origineel in Nederland geleverde, en dan ook nog eens een ongerestaureerd exemplaar, is al helemaal onbegonnen werk. Maar soms gebeuren er toch nog kleine wonderen en kunnen we bij deze een hele echte RS 2000 MK2 aanbieden! Uniek dus in zijn soort en uitvoering.

Afgeleverd in 1977 en al ruim 15 jaar in het bezit van de slechts tweede eigenaar. Een race- en rally enthousiaste familie, waarbij de vader het stuurwiel hanteerde en  de techniek onder zijn hoede nam, en de zoon de navigatie verzorgde. Niet dat er hele rallyseizoenen werden afgewerkt, maar een paar keer per jaar werd er een mooie rit of regelmatigheidsevenement gereden. Keer op keer werd dan de bullitproof, en in feite simpele techniek van de Ford bewezen door probleemloos aan de finish te komen. Puur genieten dus, en geen zorgen of de auto wel heel blijft.

Deze Ford Escort RS 2000 Mk2 bevindt zich qua techniek in een perfecte staat, waarbij onlangs nog een APK zonder opmerkingen werd uitgevoerd. De carrosserie is zeer solide en is nooit aan gelast. Ook het lakwerk bevindt zich voor het grootste gedeelte nog in originele staat. Er zijn wel een paar plekjes en krassen bijgewerkt maar dat benadrukt alleen maar de originaliteit van de auto. Puur en gebruikt. Voor degene die alles als nieuw wil hebben is het misschien te overwegen om de carrosserie een keer opnieuw te spuiten maar daar mag de nieuwe eigenaar over beslissen.

De auto heeft de volgende specificaties naast de reguliere RS2000-specificaties:

FIVA-identiteitskaart voor internationale regelmatigheidswedstrijden

Burton bewerkte cilinderkop

High performance uitlaatspruitstuk

Dual Weber 44 carburateurs

Pedalbox

Kort stuurhuis

Geventileerde remschijven voor met grotere remklauwen

Speciale bladveren achter

Deep dish-stuurwiel

Koni gele voorkant

Mini lites 7 × 13 (originele ATS RS velgen op M + S banden beschikbaar)

Aluminium 60 liter benzinetank

Halve rolkooi

Retrotrip Twinmaster

Cibie Oscar lampen met bevestigingsmateriaal

Extra bijgeleverd: 4 originele velgen met mud and snow banden, origineel RS stuurwiel, achterbank en rugleuning, originele benzinetank, originele veerpoten voor, originele gordels, extra set koplampen, zoeklicht, remblokken voor, 2 portieren inclusief bekleding en ruiten

Concluderend kunnen we zeggen dat we hier te maken hebben met een uitzonderlijk originele RS 2000 die met zijn ongeveer 150 pk leverende 2.0 liter motor een geweldige aanwinst is voor degene die de ritten- en rallysport wil beoefenen. Zowel de ervaren equipe als de beginneling zullen al snel de kwaliteiten van dit stukje Ford Motorsport op waarde weten te schatten.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Carburatie
2 x Weber 44
Cilinderinhoud
1993 cc.
Vermogen
150 pk.
Topsnelheid
180 km/h
Gewicht
925 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Historie

1975 was het jaar waarin de Escort Mk1 werd afgelost door de Escort Mk2. Alle modellen werden vervangen door een compleet nieuw model, project “Brenda”.

De introductie van de Mk2 werd in twee stappen gerealiseerd. De introductie in 1975 van het nieuwe model was de laatste stap. De eerste stap, waaronder een aanpassing van de achterwielophanging werd al 2 jaar daarvoor toegepast op enkele Mk1 modellen.

In januari 1975 stond de eerste Escort Mk2 bij de dealers. De RS modellen zouden pas een aantal maanden later leverbaar zijn.
Bij de autoshow in Geneve, in maart 1975, werden voor het eerst een Escort RS1800 en een RS2000 aan het publiek getoond.
Pas vanaf juni 1975 was de RS1800 te koop, de introductie van de RS2000 werd uitgesteld tot januari 1976 vanwege technische problemen.
Als derde RS was er ook een opvolger van de Escort Mexico, de RS Mexico.

De overkoepelende organisatie FIA introduceerde in 1973 het Wereldkampioenschap Rally, waarvan in het eerste jaar dertien ronden deel uitmaakte. De meeste constructeurs concentreerden zich in de beginjaren van het WK nog op individuele rally’s, zo ook Ford, waardoor de fabrieks-Escort RS1600’s maar in geselecteerde evenementen te zien waren. De eerste WK-overwinning kwam op naam van Timo Mäkinen, die dat jaar in Finland won en later in het seizoen ook in Groot-Brittannië. In 1974 was Timo Mäkinen wederom succesvol tijdens de 1974 editie van de RAC Rally, terwijl Mikkola dat jaar voor Ford zou winnen in Finland. In de tweede helft van het seizoen 1975 introduceerde Ford de Escort RS1800 (Mark II), die in de handen van Mäkinen tegen het einde van het jaar gelijk won in Groot-Brittannië (officieel als privé-inschrijving). In de tweede helft van de jaren zeventig werden er meerdere WK-rally’s gewonnen (de RAC Rally werd tot aan 1979 enkel gewonnen door Escorts), grotendeels door Mikkola en Björn Waldegård, en het team streed inmiddels ook serieus mee om de titel bij de constructeurs. Het meest succesvolle seizoen van de Escort RS1800 werd uiteindelijk 1979, toen Ford met vijf overwinningen beslag wist te leggen op de constructeurstitel, terwijl ook Waldegård wereldkampioen werd bij de rijders.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak