Bloemendaal Classic & Sportscars

Ford Escort MkII 1600 Sport

  • Bouwjaar
    1977
  • Tellerstand
    40034 km
  • Prijs
    €28.500,=
  • Kleur
    Rood met zwart stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Perfecte Escort MKII, zeldzaam in deze kwaliteit en professioneel basis rally geprepareerd

Verkoopinformatie

Aangeboden door ervaren rallyrijder, een nieuwe gerestaureerde LHD Ford Escort 1600 sport van bouwjaar 1977. De perfecte auto voor de kleinere en grotere ritten. Hij is licht, betrouwbaar en is een snelle auto onder de 1600 cc klasse. De Escort is professioneel gebouwd en onderhouden. De laatste gereden wedstrijd was de Winter Challenge Monte Carlo 2018, waarbij een 6e plaats in het algemeen klassement werd behaald en een 1e in de klasse. Het betreft hier een originele carrosserie en is gehomologeerd voor MSA-evenementen in het VK.

Na de Winter Challenge Monte Carlo is de auto geserviced, zijn er enkele verbeteringen aangebracht en is de gehele carrosserie opnieuw gespoten. De Escort is nu volledig klaar voor een volgende evenement en een nieuwe eigenaar. Staat  het deelnemen aan de mooiste ritten en rally’s al langere tijd op uw lijstje, maar is het er nog nooit van gekomen met als reden dat een hiervoor geschikte, betrouwbare, degelijke, subliem rijdende en in een perfecte staat verkerende auto nog niet uw pad heeft gekruist, dan hebt na het zien en beleven van deze Ford Escort MkII 1600 Sport geen geldige reden meer om deze uitdaging niet aan te gaan.

Een korte opsomming van de belangrijkste punten:

Nederlands geregistreerd

Origineel uit Finland, eigenaar sinds 20 jaar, FIVA regelmatigheidspaspoort

Nieuwe lak en stickers

Crossflow Kent-motor met sportcam

Twee Dellorto DRLA 40 carburateurs

Twee Sprint-luchtfilters

Uitlaatspruitstuk van staal

Nieuwe elektrische brandstofpomp

Originele 4-versnellingsbak

Engelse achteras met nieuw sperdifferentieel

Nieuwe Bilstein schokdempers

Nieuwe veren voor en bladveren achter

Quick-rack besturing

Big RS remmen voor en  9-inch trommelremmen achter

Nieuwe comfortabele Cobra-sportstoelen

Nieuwe period 4-punts veiligheidsgordels

Originele wielen

Hoofdtroomschakelaar onder motorkap

160w vertralers

Nieuwe startmotor

Nieuwe dynamo

Gedeeltelijk nieuwe op maat gemaakte elektra

Originele benzinetank plus extra 80 liter aluminium benzinetank

12 volt stekkers

Brantz tripmaster

Maplight

Brandblusser

Oplaadbare Maglite-zaklamp

Veiligheidssluiting motorkap

Suede rally stuurwiel

Kaarthouders op portieren

Navigator voetsteun

Extra verlichting in interieur en kofferbak

Nieuwe accu

Spatlappen

Nieuwe remcilinder

Bijpassende Pewag-sneeuwkettingen voor winterbanden

Nieuwe verwarmde voorruit

Veerpootversterking voor

en talloze kleine rallyverbeteringen.

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Carburatie
2 x Dell' Orto DRLA 40 carburateurs
Cilinderinhoud
1598 cc.
Vermogen
105 pk. bij 5700 t/pm.
Gewicht
900 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Historie

1975 Was het jaar waarin de Escort Mk1 werd afgelost door de Escort Mk2. Alle modellen werden vervangen door een compleet nieuw model, project “Brenda”.

De introductie van de Mk2 werd in twee stappen gerealiseerd. De introductie in 1975 van het nieuwe model was de laatste stap. De eerste stap, waaronder een aanpassing van de achterwielophanging werd al 2 jaar daarvoor toegepast op enkele Mk1 modellen.

In januari 1975 stond de eerste Escort Mk2 bij de dealers. De RS modellen zouden pas een aantal maanden later leverbaar zijn.
Bij de autoshow in Geneve, in maart 1975, werden voor het eerst een Escort RS1800 en een RS2000 aan het publiek getoond.
Pas vanaf juni 1975 was de RS1800 te koop, de introductie van de RS2000 werd uitgesteld tot januari 1976 vanwege technische problemen.
Als derde RS was er ook een opvolger van de Escort Mexico, de RS Mexico.

De overkoepelende organisatie FIA introduceerde in 1973 het Wereldkampioenschap Rally, waarvan in het eerste jaar dertien ronden deel uitmaakte. De meeste constructeurs concentreerden zich in de beginjaren van het WK nog op individuele rally’s, zo ook Ford, waardoor de fabrieks-Escort RS1600’s maar in geselecteerde evenementen te zien waren. De eerste WK-overwinning kwam op naam van Timo Mäkinen, die dat jaar in Finland won en later in het seizoen ook in Groot-Brittannië. In 1974 was Timo Mäkinen wederom succesvol tijdens de 1974 editie van de RAC Rally, terwijl Mikkola dat jaar voor Ford zou winnen in Finland. In de tweede helft van het seizoen 1975 introduceerde Ford de Escort RS1800 (Mark II), die in de handen van Mäkinen tegen het einde van het jaar gelijk won in Groot-Brittannië (officieel als privé-inschrijving). In de tweede helft van de jaren zeventig werden er meerdere WK-rally’s gewonnen (de RAC Rally werd tot aan 1979 enkel gewonnen door Escorts), grotendeels door Mikkola en Björn Waldegård, en het team streed inmiddels ook serieus mee om de titel bij de constructeurs. Het meest succesvolle seizoen van de Escort RS1800 werd uiteindelijk 1979, toen Ford met vijf overwinningen beslag wist te leggen op de constructeurstitel, terwijl ook Waldegård wereldkampioen werd bij de rijders.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak