Bloemendaal Classic & Sportscars

Ford Escort MkII 1600 Sport

  • Bouwjaar
    1977
  • Tellerstand
    40034 km
  • Prijs
    €28.500,=
    • Kleur
      Rood met zwart stoffen interieur
    • Bijzonderheden
      Perfecte Escort MKII, zeldzaam in deze kwaliteit en professioneel basis rally geprepareerd

    Verkoopinformatie

    Aangeboden door ervaren rallyrijder, een nieuwe gerestaureerde LHD Ford Escort 1600 sport van bouwjaar 1977. De perfecte auto voor de kleinere en grotere ritten. Hij is licht, betrouwbaar en is een snelle auto onder de 1600 cc klasse. De Escort is professioneel gebouwd en onderhouden. De laatste gereden wedstrijd was de Winter Challenge Monte Carlo 2018, waarbij een 6e plaats in het algemeen klassement werd behaald en een 1e in de klasse. Het betreft hier een originele carrosserie en is gehomologeerd voor MSA-evenementen in het VK.

    Na de Winter Challenge Monte Carlo is de auto geserviced, zijn er enkele verbeteringen aangebracht en is de gehele carrosserie opnieuw gespoten. De Escort is nu volledig klaar voor een volgende evenement en een nieuwe eigenaar. Staat  het deelnemen aan de mooiste ritten en rally’s al langere tijd op uw lijstje, maar is het er nog nooit van gekomen met als reden dat een hiervoor geschikte, betrouwbare, degelijke, subliem rijdende en in een perfecte staat verkerende auto nog niet uw pad heeft gekruist, dan hebt na het zien en beleven van deze Ford Escort MkII 1600 Sport geen geldige reden meer om deze uitdaging niet aan te gaan.

    Een korte opsomming van de belangrijkste punten:

    Nederlands geregistreerd

    Origineel uit Finland, eigenaar sinds 20 jaar, FIVA regelmatigheidspaspoort

    Nieuwe lak en stickers

    Crossflow Kent-motor met sportcam

    Twee Dellorto DRLA 40 carburateurs

    Twee Sprint-luchtfilters

    Uitlaatspruitstuk van staal

    Nieuwe elektrische brandstofpomp

    Originele 4-versnellingsbak

    Engelse achteras met nieuw sperdifferentieel

    Nieuwe Bilstein schokdempers

    Nieuwe veren voor en bladveren achter

    Quick-rack besturing

    Big RS remmen voor en  9-inch trommelremmen achter

    Nieuwe comfortabele Cobra-sportstoelen

    Nieuwe period 4-punts veiligheidsgordels

    Originele wielen

    Hoofdtroomschakelaar onder motorkap

    160w vertralers

    Nieuwe startmotor

    Nieuwe dynamo

    Gedeeltelijk nieuwe op maat gemaakte elektra

    Originele benzinetank plus extra 80 liter aluminium benzinetank

    12 volt stekkers

    Brantz tripmaster

    Maplight

    Brandblusser

    Oplaadbare Maglite-zaklamp

    Veiligheidssluiting motorkap

    Suede rally stuurwiel

    Kaarthouders op portieren

    Navigator voetsteun

    Extra verlichting in interieur en kofferbak

    Nieuwe accu

    Spatlappen

    Nieuwe remcilinder

    Bijpassende Pewag-sneeuwkettingen voor winterbanden

    Nieuwe verwarmde voorruit

    Veerpootversterking voor

    en talloze kleine rallyverbeteringen.

     

    Technische informatie

    Motor
    4 cilinder lijnmotor
    Carburatie
    2 x Dell' Orto DRLA 40 carburateurs
    Cilinderinhoud
    1598 cc.
    Vermogen
    105 pk. bij 5700 t/pm.
    Gewicht
    900 kg.
    Versnellingsbak
    4 versnellingsbak

    Historie

    1975 Was het jaar waarin de Escort Mk1 werd afgelost door de Escort Mk2. Alle modellen werden vervangen door een compleet nieuw model, project “Brenda”.

    De introductie van de Mk2 werd in twee stappen gerealiseerd. De introductie in 1975 van het nieuwe model was de laatste stap. De eerste stap, waaronder een aanpassing van de achterwielophanging werd al 2 jaar daarvoor toegepast op enkele Mk1 modellen.

    In januari 1975 stond de eerste Escort Mk2 bij de dealers. De RS modellen zouden pas een aantal maanden later leverbaar zijn.
    Bij de autoshow in Geneve, in maart 1975, werden voor het eerst een Escort RS1800 en een RS2000 aan het publiek getoond.
    Pas vanaf juni 1975 was de RS1800 te koop, de introductie van de RS2000 werd uitgesteld tot januari 1976 vanwege technische problemen.
    Als derde RS was er ook een opvolger van de Escort Mexico, de RS Mexico.

    De overkoepelende organisatie FIA introduceerde in 1973 het Wereldkampioenschap Rally, waarvan in het eerste jaar dertien ronden deel uitmaakte. De meeste constructeurs concentreerden zich in de beginjaren van het WK nog op individuele rally’s, zo ook Ford, waardoor de fabrieks-Escort RS1600’s maar in geselecteerde evenementen te zien waren. De eerste WK-overwinning kwam op naam van Timo Mäkinen, die dat jaar in Finland won en later in het seizoen ook in Groot-Brittannië. In 1974 was Timo Mäkinen wederom succesvol tijdens de 1974 editie van de RAC Rally, terwijl Mikkola dat jaar voor Ford zou winnen in Finland. In de tweede helft van het seizoen 1975 introduceerde Ford de Escort RS1800 (Mark II), die in de handen van Mäkinen tegen het einde van het jaar gelijk won in Groot-Brittannië (officieel als privé-inschrijving). In de tweede helft van de jaren zeventig werden er meerdere WK-rally’s gewonnen (de RAC Rally werd tot aan 1979 enkel gewonnen door Escorts), grotendeels door Mikkola en Björn Waldegård, en het team streed inmiddels ook serieus mee om de titel bij de constructeurs. Het meest succesvolle seizoen van de Escort RS1800 werd uiteindelijk 1979, toen Ford met vijf overwinningen beslag wist te leggen op de constructeurstitel, terwijl ook Waldegård wereldkampioen werd bij de rijders.

    Is dit uw droomauto?

    Neem contact op voor een afspraak