Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Ford Escort RS 2000 Mk 2 Groep 1

  • Bouwjaar
    1976
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    GCATSL86849
  • Motornummer
    70HM6015B-A
  • Bijzonderheden
    Unieke en originele RS 2000 Groep 1 uitvoering, FIA papieren, historie bekend, uitgebreid gedocumenteerd, Fins hist.rallykampioen 2011/2012

Verkoopinformatie

Deze prachtige Ford Escort RS 2000 Mk2 lijkt misschien op een goed gelukte ombouw van straatauto naar een leuke rallyauto maar de kenner weet wel beter. Deze auto is echter een heel ander verhaal en een onderdeel van Fords indrukwekkende rally palmares. Deze Mk2 is namelijk vanaf nieuw al ingezet als rallyauto in vooral Finland. De indrukwekkende historie is vanaf 1978 volledig gedocumenteerd inclusief alle rallyuitslagen en wie met de auto heeft gereden. En dat zijn niet de eerste de beste rijders geweest. Ware meesters in stuurmanskunst zoals Timo Mäkinen, Antero Laine, Lasse Lampi en Kyösti Hämäläinen stuurden de auto in opdracht van de Finse Ford importeur met grote regelmaat richting podium.

De fraaie Escort werd in 2010 weer volledig nieuw opgebouwd volgens het Groep 1 reglement. Een geldig Historical Technical Passport is er bij en vanzelfsprekend zijn alle speciale onderdelen gehomologeerd. Het resultaat van de perfecte opbouw komt onder meer in uitdrukking tot het behaalde Finse Historic Rally Championship 2011 en 2012. De 152 pk leverende motor is een 2.0 ltr. OHC voorzien van Weber 44 IDF carburateurs, big bore uitlaat spruitstuk, GP1 nokkenas en grote kleppen. De versnellingsbak is een 4 speed Rocket box. De Atlas achteras is voorzien van een ZF sperdifferentieel en een 4.63 overbrenging. De wielophanging is o.a. voorzien van Bilstein 300/70 struts.

Het interieur is een perfecte plaats voor de serieuze rallyrijder en zijn navigator. Alle zaken voor een veilige rit zijn aanwezig: een complete rolkooi, goede rallystoelen (nieuw), 6-punts gordels (nieuw), met suède bekleed sportstuur en lange naaf, een voetenbak voor de bijrijder, opbergnetten, helmnet, en separate brandblusser plus een brandblusinstallatie. Omdat alles perfect in historische stijl moet zijn, ontbreekt ook een zeer gewilde (aluminium) Halda twinmaster niet. In de kofferruimte is centraal geplaatst een 50 litr. benzinetank, typisch voor de Escort, met uitsparing voor het (RS velg) reservewiel.

Deze Escort Mk2 Groep 1 is niet te vergelijken met 99% van wat er op Escort gebied wordt aangeboden. Dit is een auto voor iemand die niet alleen hecht aan historie van het merk Ford, maar ook aan de auto op zich want de meeste die er nog rijden zijn geen originele rallyauto’s. Waar deze auto aanspraak kan maken op de titel semi Works auto, blijven andere toch nagebouwd van het origineel. Daarom moet er waarde aan worden gehecht dat de auto blijft in de staat en in de conditie zoals deze nu is. Alleen zo blijft de historie bestaan en zal de echte liefhebber er nog meer plezier aan beleven.

Het rijden met deze Escort is een groot feest. De lichte auto voelt echt geweldig aan en al heet u geen Mäkinen: het sturen wordt al gauw een tweede natuur. Er is power voldoende, het schakelen gaat met één vinger en ook de remmen zijn fijn in balans met het geheel. Er kan echt mee op het scherpst van de snede worden gereden, maar het is net zo goed mogelijk een heerlijke toertocht rond de kerk te rijden.

De mogelijkheden van deze RS zijn heel divers, en we hopen dan ook deze ware stuurmansauto met historie een prachtige toekomst te kunnen geven in handen van een echte liefhebber.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor STR4 OHC
Carburatie
Weber 44 IDF
Cilinderinhoud
1993 cc.
Vermogen
152 pk. bij 5782 t/pm.
Koppel
196 Nm. bij 4843 t/pm.
Versnellingsbak
4 speed rocket box

Historie

De overkoepelende organisatie FIA introduceerde in 1973 het Wereldkampioenschap Rally, waarvan in het eerste jaar dertien ronden deel uitmaakte. De meeste constructeurs concentreerden zich in de beginjaren van het WK nog op individuele rally’s, zo ook Ford, waardoor de fabrieks-Escort RS1600’s maar in geselecteerde evenementen te zien waren. De eerste WK-overwinning kwam op naam van Timo Mäkinen, die dat jaar in Finland won en later in het seizoen ook in Groot-Brittannië. In 1974 was Timo Mäkinen wederom succesvol tijdens de 1974 editie van de RAC Rally, terwijl Mikkola dat jaar voor Ford zou winnen in Finland. In de tweede helft van het seizoen 1975 introduceerde Ford de Escort RS1800 (Mark II), die in de handen van Mäkinen tegen het einde van het jaar gelijk won in Groot-Brittannië (officieel als privé-inschrijving). In de tweede helft van de jaren zeventig werden er meerdere WK-rally’s gewonnen (de RAC Rally werd tot aan 1979 enkel gewonnen door Escorts), grotendeels door Mikkola en Björn Waldegård, en het team streed inmiddels ook serieus mee om de titel bij de constructeurs. Het meest succesvolle seizoen van de Escort RS1800 werd uiteindelijk 1979, toen Ford met vijf overwinningen beslag wist te leggen op de constructeurstitel, terwijl ook Waldegård wereldkampioen werd bij de rijders.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak