Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Jaguar E-type 4.2 Series 2 Roadster

  • Bouwjaar
    1971
  • Tellerstand
    75420 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    2R14225
  • Kleur
    Old English White
  • Bijzonderheden
    Prachtige en originele 4.2 Roadster, mooie patina, goed onderhouden, subliem rijdend

Verkoopinformatie

Deze icoon onder de Engelse klassiekers werd in juni 1971 afgeleverd in de USA. Na hier goed te zijn verzorgt en door het droge klimaat goed geconserveerd te zijn geweest, kwam de fraaie cabrio in 1997 naar Nederland. Sindsdien heeft de in het heerlijke ouderwetse (en origineel) Old English White gespoten cabrio 2 eigenaren gehad en is prima onderhouden. Onlangs zijn bijvoorbeeld de hoofdrempomp en kachelunit nog compleet vervangen.

Het chroom (inclusief de als nieuw uitziende spaakvelgen) is heel erg netjes en onbeschadigd. Het plaatwerk is strak en de naden tussen spatborden / portieren / motorkap / kofferdeksel zijn werkelijk prachtig en origineel. Origineel? Ja, want aan de hele auto is niets van een eerder uitgevoerde (deel) restauratie te zien. Ook de onderzijde vertoond geen sporen van plaatwerk reparatie. Het lakwerk van de auto is hier en daar wel wat bijgewerkt en heeft naar onze mening een prachtige patina die we nog maar zelden zien. In alle opzichten kunnen we hier dus spreken van een unieke E-type.

De smeuïge 4.2 liter zes cilinder loopt perfect en op zijn prachtige koppel rijdend en genieten van het heerlijke geluid wat als een blaasorkest de RVS uitlaat verlaat voel je je de koning te rijk. De auto stuurt scherp, remt als de beste (mede door de remklauwen met 4 zuigers voorop) en laat geen rammel of piepje horen. Dit bedoelen we met een hele echte originele auto, met hier en daar wat gebruikssporen, maar met de Engelse ziel nog in ruime mate aanwezig.

De laatste eigenaar heeft nu vijf jaar van de destijds ook door ons aan hem verkochte auto kunnen genieten, en neemt nu afscheid vanwege langdurig verblijf in het buitenland. Hij heeft overigens nog wel een paar leuke en nuttige extra’s laten monteren. We noemen een snelheidhandhavende cruise control die weggewerkt is in de asbak en een Tripmaster in het dashboardkastje. De laatste is erg handig voor wie wel eens een tour rally wil rijden. Ook de 3 punts rolgordels geven extra veiligheid.

We kunnen natuurlijk nog hele lofzangen houden waarom we zo verzot zijn op deze E-type 4.2 Series 2 Roadster, maar lijkt u het niet veel leuker om dit zelf te ervaren..?

 

 

Technische informatie

Motor
6 cilinder motor in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC)
Carburatie
3 x SU 2 inch
Cilinderinhoud
4235 cc.
Vermogen
265 pk. bij 5400 tpm.
Koppel
380 Nm bij 4000 tpm.
Topsnelheid
243 km/u.
Gewicht
1206 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak, handbediend

Opties & accessoires

Chroom spaakvelgen 15 inch

Tripmaster, kantelbaar in dashbordkastje ingebouwd

Classic radio met Bluetooth

Elektrische antenne

GPS tracker

Rechter buitenspiegel

Houten stuurwiel

Cruise control (netjes weggewerkt in asbak)

3 punts rolgordels

RVS uitlaatsysteem

12V hoofschakelaar

Historie

De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept. Leuke wetenswaardigheid bij deze introductie in Genève is dat de E-type “showcar” nèt op tijd klaar was om te worden gepresenteerd.

Om op tijd in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève… Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen… Met snelheden tot 220 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de lokale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de Geneefse Salon van 1961.

De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.
Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als roadster en als FHC (Fixed Head Coupé) en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 245 pk vermogen en een lastig schakelende Moss versnellingsbak.

In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd.
In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte. Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

 

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak