Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Jaguar E-type Series 1 3.8 Coupé

  • Bouwjaar
    1966
  • Tellerstand
    3378 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    British Racing Green met cognac lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Concoursstaat! Resultaat van 18 jaar restauratie! Wellicht de beste te koop !

Verkoopinformatie

We kennen de auto al ruim 20 jaar en hadden het gehoopt, maar eigenlijk nooit verwacht dat we deze Jaguar Series 1 3.8 Coupé ooit nog eens zouden mogen aanbieden. Gehoopt, omdat een auto van deze kwaliteit de ultieme wens is voor iedere serieuze classic car specialist. En nooit verwacht, dat de eigenaar afscheid zou nemen van de auto die hij 22 jaar geleden heeft gekocht en een ongekend goede restauratie heeft uitgevoerd die maar liefst 18 jaar van zijn vrije tijd in beslag nam. Nu hebben we vaker auto’s gezien waar lange tijd aan gewerkt was en weten dat zo’n periode op zich niet veel zegt. Het is uiteindelijk de kwaliteit van het werk wat er toe doet. In dit geval is dat van uitzonderlijk hoog niveau en veel beter dan toen de E-type nieuw werd geleverd.

Aan alles is te zien dat het nastreven van originaliteit en kwaliteit bijna een obsessie moet zijn geworden voor de restaurateur. We kunnen een heel verhaal houden hoe perfect alles is, maar we kunnen rustig stellen dat dit een van de allerbeste E-type’s is die we ooit mochten aanbieden. Bekijkt u eens aandachtig de foto’s of nog beter: in werkelijkheid.

De restauratie was in 2008 gereed en werd maar liefst drievoudig beloond op het Concours d’ élégance Paleis het Loo. Op dit moment staat er 3378 kilometer op de teller, maar dat is niet te zien aan de auto. Geen beschadigingen of gebruikssporen; alles bewijst dat een liefhebber zich heeft ontfermt over dit stuk Brits erfgoed. Toch wil deze liefhebber de auto van de hand doen. Dit maakt de weg vrij voor een volgende liefhebber die eigenlijk verplicht is over dezelfde Jaguar genen te beschikken. Dat zal niet meevallen, maar als het enigszins in de buurt zou kunnen komen, dan krijgt deze E-type wat hij absoluut verdient: een eigenaar die alleen met het allerbeste genoegen neemt!

 

Technische informatie

Motor
zes cilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen
Carburatie
3 x SU carburateurs
Cilinderinhoud
3781 cc
Vermogen
265 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
240 km/h
Gewicht
1240 kg.
Versnellingsbak
4 bak, handgeschakeld

Opties & accessoires

Elektronische ontsteking

Verbeterd koelsysteem

Klassieke radio

Serie 2 stoelen voor betere zit en comfort

 

Historie

De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept.

Leuke wetenswaardigheid bij deze introductie in Genève is dat de E-type “showcar” nèt op tijd klaar was om te worden gepresenteerd…

Om op tijd in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève… Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen. Met snelheden tot 220 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de locale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de Geneefse Salon van 1961.

De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.

Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als roadster en als FHC (Fixed Head Coupé) en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 265 pk vermogen en een Moss versnellingsbak.

In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd.

In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte.

Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak