Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Lancia Beta 2000 Coupé

  • Bouwjaar
    1983
  • Tellerstand
    74.633 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    ZLA828BC000928923
  • Kleur
    Donkerblauw met grijs stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Zeer originele, ongerestaureerde auto. Compleet gedocumenteerd.

Verkoopinformatie

In uniek goede staat verkerende Lancia Beta 2000 Coupé van bouwjaar 1983 met slechts 74.633 originele kilometers op de teller!  Deze 2+2  Coupé is volledig gedocumenteerd vanaf nieuw. Met uitzondering van het lakwerk dat een aantal jaren werd vernieuwd, en er nog steeds prima uit ziet, is alles in originele staat. Spreekt voor zich dat het onderhoud en de behandeling van de auto altijd perfect en door een echte liefhebber is uitgevoerd. Liefhebber kun je al snel worden van deze bijzonder mooi gelijnde en compacte Italiaan. De auto stuurt, schakelt en remt werkelijk subliem. Het grote voordeel zit natuurlijk in het feit dat het nu al een echte klassieker is, maar niet de nadelen er van heeft. Normaal dagelijks gebruik is heel goed mogelijk door de praktische kofferbak, het makkelijke rijden, het acceptabele brandstofverbruik, goede techniek en voldoende veiligheid. Ondanks deze zaken heeft men toch het gevoel met een klassieke auto onderweg te zijn en biedt deze Lancia Beta Coupé elke kilometer bijzonder veel rijplezier.

Wij hopen dat u zich beseft dat men voor dit geld tegenwoordig nauwelijks een goede klassieker kan kopen en daarom zou deze Lancia wel eens heel interessant kunnen zijn. Maak een afspraak en wij laten u graag de auto zien en beleven.

 

 

 

 

Technische informatie

Motor
4 cylinder in line engine with double overhead camshaft
Brandstofsysteem
carburettor
Cilinderinhoud
1995 cc.
Vermogen
122 bhp. / 5500 rev/min
Koppel
176 Nm. / 2800 rev/pm.
Topsnelheid
190 km/h.
Gewicht
1000 kg.
Versnellingsbak
5-speed gearbox, handshifted

Historie

Fiat ontdekte Vincenzo Lancia’s talent voor racen en stelde hem als 18-jarige jongen aan als testrijder en coureur. Hij bleek een onstuimig bestuurder die vaak kampte met technische problemen. Dat moet zijn drang hebben aangewakkerd om de dingen voortdurend te willen verbeteren. In 1906 richtte Vincenzo samen met zijn vriend Claudio Fogolin de autoproducent Lancia op.
Vincenzo Lancia mocht echter niet lang genieten van het succes van Lancia. In 1937 stierf hij onverwachts. Maar zijn ideeën en tegendraadsheid hebben een groot stempel gedrukt op het bedrijf dat hij achterliet. Zijn kenmerkende intuïtie, originaliteit en moed werd een kostbaar erfgoed.
De Lancia Beta Coupé was een product uit de nieuwe samenwerking met Fiat. Naast de 2+2 Coupé werd ook de Beta Berlina, Beta Spider, HPE en Trevi gebouwd. Allen met voorwielaandrijving en motoren van 1300, 1600, 1800 en 2000 cc.De eersten uitgevoerd met carburateur, de latere waren met een injectiesysteem uitgevoerd. De laatste VX series zelfs met een compressor.
Door toepassing van slecht Russisch staal hebben de Lancia’s qua carrosserie helaas geen beste naam gekregen. Des te meer als heerlijk rijdende Italiaanse auto’s met prima techniek en bijzondere styling.
Heden ten dage ligt de naam Lancia aan de rand van de afgrond en het zou zo maar kunnen dat het binnen niet al te lange tijd einde verhaal is voor dit roemruchte Italiaanse merk.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak