Bloemendaal Classic & Sportscars

Morris Eight Series Z Utility

  • Bouwjaar
    1953
  • Tellerstand
    12374 mijlen
  • Prijs
    €18.750,=
  • Chassisnummer
    48585
  • Bijzonderheden
    Zeer exclusief, bestaan nog slechts enkele van. Uitsluitend voor de Australische markt gemaakt.

Verkoopinformatie

Een pick-up cabrio….? Maar heel weinig mensen weten dat ze echt bestaan. Een eerlijk gezegd wij hadden ook nooit eerder van de auto gehoord of gezien. Zo kom je er weer achter dat je nooit te oud bent om te leren. Maar een goede relatie van ons wist het wel, en hij kocht deze Morris Eight Series Z Utility in 2005 in Engeland. Liet daar door een specialist de auto licht modificeren door een splinternieuwe 1000 cc Mini motor en schijfremmen voorop te monteren en waagde de oversteek naar Nederland. En een oversteek was de auto wel gewend want oorspronkelijk is de Morris Eight Ute (van Utility) uitsluitend gebouwd voor Australië. Net als in de USA is daar een pick up al decennia zeer populair. En de connectie met Engeland en dus hun auto-industrie ligt voor de hand. Zo is dus de Morris op de markt gekomen als pickup, maar dan voor een zonnig land, dus als cabrio.

Een heel bijzondere auto mogen we wel stellen, die in Engeland werd geïmporteerd door rietdekker Dan Quartermain uit Shutford. Hij zette de Morris in als hij ergens een offerte moest uitbrengen en kwam dan in het landelijke gebied waar hij opereerde natuurlijk wel in stijl voorrijden. Vooral de vrouwen des huizes waren altijd zeer gecharmeerd van de leuke cabrio en het ijs was direct gebroken. De gunfactor was dan meteen hoog en de offerte werd al snel omgezet naar een opdracht.

Maar tijden en wensen veranderen en zo werd de auto verkocht aan een Nederlandse liefhebber. De Morris paste perfect tussen de andere Engelse auto’s uit zijn collectie en werd netjes onderhouden en regelmatig gereden. Diverse bijeenkomsten in clubverband of toertochten werden er gereden tot in Frankrijk aan toe. En de reacties waren altijd overweldigend. Er nog zo’n dure of exclusive Bugatti, Ferrari of andere exoot naast staan, maar de Morris trok altijd het meeste bekijks. We denken doordat het een aandoenlijk autootje is, bijna niemand hem eerder heeft gezien en doordat de originaliteit er vanaf straalt. Geen glimmende lak of chroom maar een heerlijke patina die je nog maar zelden ziet.

De pick-up rijdt, mede door de meer vermogen en trekkracht leverende nieuwe motor prima. De originele 900 cc. zijkleps motor is trouwens ook aanwezig. Die liep prima, maar iets meer vermogen was wenselijk, dus is dat uitgevoerd. De versnellingsbak schakelt ook soepel en de remmen werken door de montage van schijfremmen voor, zelfs beter dan de oorspronkelijke trommelremmen. De eigenaar heeft nog een nieuwe softtop gemonteerd en een vinyl afdekking voor de laadruimte. Recent zijn ook nog 4 nieuwe banden gemonteerd en daarbij tevens de wielen gestraald en voorzien van een poedercoating.

Soms heb je van die auto’s die bij iedereen op een leuke manier de aandacht trekken. Zelden kwamen we een auto tegen waarbij dat meer was dan bij deze Morris. Dan kom je tevens op het punt waarom je “valt ” voor zo’n auto en redenen zoekt om de koop bij jezelf te kunnen verantwoorden. Lang hoefden wij er in ieder geval niet over na te denken, want wat dacht u van: geen grote investering, en wat je investeert is goed besteed, iets bijzonders, uniek in de wereld (we hebben gehoord dat er wereldwijd nog maar een tiental rondrijden), grote gunfactor, prima te onderhouden, en misschien wel het belangrijkste: erg veel plezier er van hebben. Daarnaast kan het natuurlijk ook een een perfect uithangbord voor een bedrijf zijn. Denk aan winkels uit de bloemen- of cadeau branche of een bed-en breakfast. Talloos zijn de mogelijkheden ter promotie van je bedrijf. Heerlijk toch om hoe dan ook te kunnen genieten van een 65 jaar oude bijzonder klassieker die er nog niet aan moet denken om met pensioen te gaan.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud
998 cc.
Vermogen
56 pk.
Topsnelheid
140 km/h
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Historie

De Series Z 5cwt  Van, een afgeleide van de Morris 8-serie E, werd eind 1938 geïntroduceerd, en was  ontworpen als vervanging voor de Serie 1 bestelwagen. Veel van de kenmerken van het busje hadden echter meer gemeen met de eerdere 8 Serie 1 & 2-auto’s dan de Serie E. De motor was vergelijkbaar met die in de 8 Serie E, maar gebruikte een krukas uit de Serie 1 & 2, maar wel met lagerschalen in plaats ingegoten lagers. Dit was misschien een noodzaak om de motor aan te passen aan de 3-versnellingsbak die in eerdere 8 modellen werd gebruikt in plaats van de 4-versnellingsbak die in de 8 Serie auto’s werd gebruikt. In tegenstelling tot de auto’s, met hun nieuwe koplampbevestiging in de voorschermen, gebruikte de serie Z traditionele losse koplampen. De gebruikte instrumentatie was hetzelfde als eerdere 8 modellen. De overgrote meerderheid van de vroege productie ging naar militair en publiek gebruik. De productie ging door tot 1953, toen meer dan 51.000 bestelwagens waren vervaardigd. De bekendste zijn wel de auto’s die voor de Engelse posterijen werden gebruikt. Louter voor de Australische markt werd de Z Utility, de pick-up versie, gemaakt.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak