Bloemendaal Classic & Sportscars

Porsche 911 SWB “S” ex Björn Waldegård

  • Bouwjaar
    1965
  • Prijs
    €119.500,=
  • Kleur
    Signal Rot
  • Bijzonderheden
    Matching numbers 911 die in 1992 is omgebouwd met Tuthill specs. naar S specificaties. FIA goedkeuring.

Verkoopinformatie

Dit is een unieke en vroege 911 Coupe modeljaar 1965 in Signal Red met S specificaties. Volledige rally uitvoering met FIA typegoedkeuring.

Uit documenten van Porsche Classic blijkt dat deze 911 oorspronkelijk via de Hamburgse dealer Raffay is afgeleverd aan de in Duitsland gelegerde Amerikaanse militair Frank Helm uit Modesto Californië. Hij verscheepte de auto in januari 1966 naar de USA via dealer PC Pacific. Enkele decennia later wordt de auto in 1990 door de heer James Thompson verkocht aan Barney Fujimoto. In 1991 verkoop Fujimoto de auto naar Engeland, aan Sam Hill. Hill laat de auto in 1992 ombouwen tot historische rallyauto, geheel volgens FIA specificaties. O.a. een FIA paspoort behoort dus dus bij de omvangrijke documentatie. Vervolgens is de auto regelmatig gebruikt in historische rally’s. Ook hiervan is uitgebreide documentatie en foto’s voorhanden. Een van de high lights betreft de deelname van legende en de eerste World Rally Champion (1979), Bjorn Waldegard, aan de 1993 Bass Charrington RAC Historic Rally. Hij wist hier beslag te leggen op de 4e plaats in het algemeen klassement. Prachtige beelden hiervan zijn gemaakt door het befaamde tv programma TopGear

De 911 is uitgerust met de originele en dus matching numbers 2000 cc en 130 PK leverende  6 cilinder boxermotor. De zeer bekende firma Tuthill Porsche heeft de motor is 1992 volledig gereviseerd, aangepast naar Appendix K spec (911 S 1967) en o.a. voorzien van door hun ontwikkelde nokkenassen. Ook is de motor gemodificeerd met hydraulische kettingspanners en zijn 40 IDS Webers carburateurs gemonteerd. Na revisie heeft de motor slechts zo’n 2000 mijl gereden. Ook hebben zij de versnellingsbak (met korter overbrengingen en sperdifferentieel) gereviseerd.

Deze 911 met fraaie patina in goed rijdende staat en APK beschikt onder andere over een gekeurde volledige rolkooi met deurstangen, Recaro en OMP sportstoelen, Momo Sportstuur, verkort stuurhuis,
3-punts Willans gordels, hoofstroomschakelaar, originele Fuchs wielen, Cibie verstralers op kofferdeksel
aluminium benzinetank, instelbare Leda schokdempers voor, Bilstein achter en verstevigde motor- en versnellingsbaksteunen.

De prachtige historie van deze auto is volledig vastgelegd in een dikke map met alle documenten en foto’s.

Technische informatie

Motor
6 cilinder boxermotor
Cilinderinhoud
1993 cc.

Historie

Tijdens de Internationale Automobilausstellung in Frankfurt in 1963 pakt de auto industrie groots uit.Op de stand van de in Stuttgart gevestigde autofabrikant Porsche was niet – zoals in vaak veelvuldig wordt gedacht – de splinternieuwe Porsche 911 de meest belangrijke auto, maar de 356 C. Met zijn schijfremmen, verbeterde onderstel en motoren, schreven de verkopers honderden nieuwe orders per beursdag. Er stond weliswaar ook een slanke, rode coupé, maar die auto, met de naam 901 was nog niet klaar om op de markt gebracht te worden. Dat gebeurde pas een jaar later en dan nog met mondjesmaat aan het einde van het kalenderjaar. De eerste ruim vijftig auto’s werden verkocht onder de naam 901. Die cijfercombinatie was het gevolg van het feit dat dit het 901ste ontwerp was van het Porsche Design Centrum sinds de oprichting in 1930. In werkelijkheid werden veel nummers overgeslagen, want bijvoorbeeld in de 400-range werden slechts twee nummers gebruikt. Zoals bekend bleek op de combinatie weinig zegen te rusten, want door een bezwaar van de Franse automobielfabrikant Peugeot, die voor de Franse markt de getalvolgorde met een nul in het midden had geregistreerd, werd de 901 in 1964 omgedoopt tot 911.

Ondanks deze valse start, groeide de 911 al snel uit tot dé betaalbare sportwagen. De eerste 911 kwam in het najaar van 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin was geplaatst en 130 pk leverde. Hiermee kon de 911 in 8,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.
Van de vroege 911 is de zeldzaamste en meest verzamelbare variant de SWB (Short Wheel Base) uitvoering. Deze werden gebouwd van 1965 tot en met 1968.
In de loop der jaren werd het modellengamma vergroot. Zo kwam in 1966 de 911S met 160 pk en in 1967 de Targa op de markt, genoemd naar de vele overwinningen van Porsche bij de Targa Florio-races op Sicilië.
In de loop der jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter. Altijd waren diverse uitvoeringen te krijgen. De standaard ‘T’, het comfortmodel ‘E’ of de sportieve ‘S’ (160, 170, 180 of 190 pk). Voor modeljaar 1973 kwam de Carrera RS (Renn-Sport) uit met 2,7 liter motor en 210 pk. Deze was bedoeld voor de racerij maar kon ook op straat worden gebruikt. Bij de RS was alles in het werk gesteld om gewicht te reduceren.

Heden ten dage is de Porsche 911 zelfs een regelrecht icoon en het silhouet van de auto met zijn aflopende daklijn is wereldwijd bekend, en heeft dat mede te danken om zijn functionaliteit, sportiviteit en bouwkwaliteit en het is bijna niet voor te stellen dat Porsche ook zonder de 911 bestaansrecht heeft gehad. Ferry Porsche formuleerde de multifunctionaliteit van de Porsche 911 misschien nog wel het best. Hij zei ooit: ‘De 911 is de enige sportauto waarmee je een safari in Afrika kunt maken, aan Le Mans kunt meedoen, naar het theater kunt gaan en door de straten van New York kunt flaneren.’

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak