Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Range Rover Classic 3.9 V-8 Vogue SE

  • Bouwjaar
    1991
  • Tellerstand
    204787 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    antracite metallic met leverkleurig lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Uitstekende staat, perfect onderhouden, veel rekeningen van alle recent uitgevoerde werkzaamheden

Verkoopinformatie

Een Range Rover 3.9 Vogue van bouwjaar 1991 die gezien mag worden. Erg goed onderhouden, kleine gebruikssporen maar geen roest, netjes in de lak en werkelijk perfect rijdend.

Naar onze mening prima geschikt “als auto er bij” omdat deze icoon overal geschikt voor is. Van trekkend voertuig voor de paardentrailer tot een galafeest. Een alleskunner die overal en bij iedereen is geaccepteerd.

Een dikke map met documentatie en facturen geeft een goed overzicht wat de vorige eigenaar allemaal hebben gedaan om de hele mooie staat waarin de auto nu verkeert te verkrijgen. De 2 ton aan kilometers is hem totaal niet aan te zien, zowel qua uiterlijk als techniek.

Helaas voor hem, maar wellicht een geluk voor u is dat de huidige eigenaar de Range Rover wil verkopen wegens zijn vertrek naar het buitenland.

 

Technische informatie

Motor
V-8 benzine motor
Brandstofsysteem
multipoint injectiesysteem
Cilinderinhoud
3950 cc.
Vermogen
185 pk. bij 4750 t/pm.
Koppel
313 Nm. bij 3100 t/pm.
Topsnelheid
175 km/h
Versnellingsbak
automaat 4-bak

Opties & accessoires

lederen interieur

trekhaak

radio / tel

navigatiesysteem

 

 

Historie

Het ontstaan van de Range Rover was een zeer belangrijke stap voor Rover: met deze 4×4 stationwagen werd een extra markt aangeboord. Al vroeg in de ontwikkelperiode van Land Rover waren er ideeën om 4-wiel aandrijving ook in personenauto’s te introduceren, maar technische uitdagingen en financiële beperkingen hielden dat tegen. De ideeën om dit voertuig te baseren op een 100-inch wielbasis en ladderchassis kwamen in 1965 tezamen met de mogelijkheid om in de USA de licentie voor een 3,5 liter V8 benzinemotor te kopen. Ontworpen als personenauto, zou het voertuig permanente 4-wiel aandrijving, schijfremmen en schroefveren moeten krijgen en een inspirerende styling (qua comfort diende het niet veel te verschillen met een Rover P6). Initieel ging men uit van een 2-deurs versie omdat men bang was dat een 4-deurs versie niet voldoende torsiestijfheid zou hebben voor terreinrijden. Het ingenieurs- & designteam kende in het begin slechts 1 4×4 expert; de rest van het team kwam van de afdeling personenauto’s! Eind jaren ’60 werden de eerste prototypen ontwikkeld, werd de V8 motor aangepast en werd er veel getest op het Britse landgoed ‘Eastnor’. In de zomer van 1970 kwamen de eerste 2 deurs versie op de markt, enkel verkrijgbaar met een 130 PK V8 benzinemotor. Het voertuigtype trok inderdaad een nieuw publiek aan, maar dat publiek kreeg toenemende comfort en luxe-eisen. De Range Rover evolueerde daarom gestaag naar een luxere variant: meer tapijt in de auto, hoofdsteunen, stuurbekrachtiging (1975), 5-versnellingsbak (1981), automaat (1982) en vanaf 1981 in speciale ‘In Vogue’ luxe varianten. Er was echter initieel onvoldoende geld en productiecapaciteit om een 4-deurs versie te maken of een dieselvariant. Beiden werden overgelaten aan andere bedrijven, zoals het Zwitserse Montiverdi (4-deurs variant vanaf 1980) en het Britse Janspeed (Italiaanse VM diesel vanaf 1983). Een jaar later ging Land Rover zelf een 4-deurs variant aanbieden; binnen enkele jaren werden er vnl. 4-deurs varianten verkocht. In 1986 leverde Land Rover formeel de VM dieselvariant, in 1992 werd die vervangen door de 200TDI (uit de Discovery) en in 1994 door de 300TDI (idem).
Intussen werd de Range Rover bij zoveel mogelijk avontuurlijke evenementen ingezet, teneinde te bewijzen dat het ook een echt terreinvoertuig was. In 1972 voeren Range Rovers een expeditie uit van Noord- naar Zuid-Amerika (o.a. overbruggen van de ‘Darien Gap’), in 1981,1982 en 1987 deden Range Rovers mee aan de Camel Trophy, etc.

Vanaf 1987 werden Range Rovers pas verkocht in de USA, uiteraard alleen als automaat en met een inmiddels tot 3,9 liter vergrootte V8 injectiemotor.

Gedurende de eerste jaren waren enkele Britse bedrijven gespecialiseerd in het verlengen van de 100-inch Range Rover, veelal tot een 110-inch, danwel een 6-wiel militaire brandweer versie. Vanaf 1992 bood de Land Rover fabriek de luxe LSE-variant aan, met een wielbasis van 108-inch; naast de normale Range Rover van 100-inch. De laatste paar jaren van de productie werden Range Rovers ‘Classic’ genoemd, om ze te onderscheiden van de inmiddels beschikbaar gekomen vervanger, de ‘P38’. Productie van de Range Rover Classic wordt in 1996 gestaakt na een totale productie van 317.615 eenheden.

 

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak