Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alpine Renault A110 1300VC Berlinette

  • Bouwjaar
    1975
  • Tellerstand
    49794 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    16571
  • Kleur
    Alpine Blauw met zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Prachtige en iconische Alpine met frisse motor en zorgvuldig onderhouden

Verkoopinformatie

Op 25-12-1975 verlaat deze Alpine 1300 VC de fabriek in Dieppe Frankrijk. Hiervan is een certificaat,  genaamd “Descriptif de Vehicule, Societe des Automobiles Alpine Renault” in de uitgebreide documentataiemap aanwezig. De Alpine wordt geleverd aan een klant in Duitsland (zie ingeslagen codes en nummering). Op 02-02-1990 wordt de verkocht aan de Italiaan Giovanni Matteo Balatresi en wordt de nieuwe trotse eigenaar. Hij heeft hij de rollbar, vierpuntsgordel en Tripmaster ingebouwd. Er is echter nooit mee geraced of rally gereden. Deze Italiaanse eigenaar houdt de auto tot het jaar 2000 in zijn bezit en vervolgens komt de Alpine in Nederlandse handen. Vier jaar lang is de auto geschorst en wordt er een snellere motor gemonteerd. In 2004 wordt de Alpine gekocht door een Renault verzamelaar en krijgt hij een een mooie plek in zijn collectie.

Begin 2005 koopt de laatste eigenaar de auto uit de verzameling en verkoopt zijn eigen FASA Alpine 110 1400 CC  naar Australië.  De staat van de 1300VC is dan goed, met een mooie body en perfecte kleur, en erg mooi afgewerkt en belangrijk; de bodem is strak en goed. De motor loopt echter niet goed en de compressie van het blok is aan de lage kant. Tussen 2000 en 2004 is er een weliswaar een snel blok ingezet maar de nieuwe eigenaar is er niet tevreden over. Kout Automobielen in Wieringerwaard plaatst dan een vervangend onderblok dat wel past op het 1300 blok met standaard Alpine kop. Dit is de eerste grote ingreep die de eigenaar doet in 2005.

In 2015 wordt echter, nota ben op weg naar Dieppe.., de koppakking eruit geblazen, veroorzaakt door te slechte koeling. Alpine kenner Kees de Klijn zet er dan een compleet gereviseerde motor in en alle pakkingen, slangen, keerringen worden vervangen. Sindsdien heeft deze nieuwe, heerlijk verse motor ca. 6000 km gelopen en rijdt de Alpine als nieuw.

De volgende zaken zijn er o.a. in de loop der jaren aan de Alpine gedaan: Motor revisie en aangepast onderblok in 2005. Revisie Weber carburateur in 2009. Schokbrekers en vering in 2011. Dynamo / benzinepomp / verdeler in 2012. 4 x Michelin banden in 2013. Aanpassing schroefveren voor in 2016. Volledige motor revisie met grotere waterpomp en dikke aluminium radiateur in 2016. Bumpers voor en achter gegalvaniseerd en aanpassing Cibie verstralers 2016. Uitlaatdemper en hoofdremcilinder in 2017.

Zon’n auto als deze trekt natuurlijk de aandacht van de pers en gerenommeerde tijdschriften publiceerden over deze Alpine:  Alpine Revue : nummer 89 / zomer 2014 pag. 11 – 13, Alpine Magazine: nummer 01 cover / zomer 2016 pag. 32 – 41, Alpine Vision: nummer 103 cover / voorjaar 2018 pag. 36 – 43, Autovisie: nummer 26  / december 2011

Ook is onze Franse filmster te bewonderen op het internet:

Youtube: https://youtu.be/0a4HVyz1jVo

Cinecars Film: + Fotoreportage www.cinecars.nl  https://youtu.be/UhBjd9keMO8

En nog een prachtige rallyfilm over de Alpine: https://www.facebook.com/70srallyvideos/videos/1775673486045089/UzpfSTEwMDAwMzY3NzMzNjE4NDoxMzgxNDgwMzY4NjUxMTk0/

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Carburatie
Weber carburateur
Cilinderinhoud
1289 cc.
Vermogen
85 pk.
Topsnelheid
180 km/h
Gewicht
700 kg
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Opties & accessoires

Autobleu uitlaat

Weber Iresa carburatie set

Speciale oliekoeler

Snelle nokkenas

Momo stuur

Roll bar

Tripmaster

Brandblusser

Sparco Vierpunts gordels

Kuipstoeltjes

Originele lichtmetalen 13-inch velgen

Cibie verstralers

Extra Leverbaar:

4 x 13-inch magnesium GT velgen

RVS uitlaat op maat gemaakt

2 x Cibie verstralers

Blauwe alcantara Sparco racestuur

Historie

Oorspronkelijk was Alpine een onafhankelijk merk dat in 1955 haar eerste auto bouwde met onderdelen en een motor van Renault. Het was een Franse constructeur van race- en sportwagens. Jean Rédélé, de oprichter van Alpine, was oorspronkelijk een garagehouder in Dieppe. De eerste modellen van de Alpine waren de A108 (op basis van een Dauphine, gebouwd tussen 1958 en 1965) en de A106 (op basis van een Marquis gebouwd tussen 1955 en 1961).

In 1961 kwam de A110, ook wel de “Berlinette” genoemd, op de markt als de opvolger van de A108 en in 1970 nam Renault een meerderheidsbelang in het merk, om het later volledig over te nemen. Hierdoor staat het model vooral bekend als de Renault Alpine wat dus voor de eerste versies niet helemaal terecht is.

In 1973 werd de Rally van Monte Carlo en het World Rally Championship gewonnen door Renault met een Alpine A110 en bracht het de fraaie coupe pas echt de welverdiende roem, en die heden ten dage nog heel goed te merken is.

De Alpine is niet alleen in de fabriek van Alpine zelf gemaakt, maar ook in vele andere fabrieken over de hele wereld die de auto in licentie bouwden, maar de purist wil er een afkomstig uit het Franse Dieppe. Laat onze auto daar nu zijn gemaakt..

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak