Renault Dauphine 1e eigenaar "barnfind"


Bouwjaar:
1960
Bijzonderheden:
Door eerste eigenaar in 1971 weggezet in schuurtje en nooit weer aangeraakt

Renault Dauphine 1e eigenaar "barnfind"


In 1956 komt de Renault Dauphine op de markt als opvolger van de Renault 4CV. De Renault Dauphine heeft net als zijn voorganger en de succesvolle Volkswagen Kever een achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving. Op het gebied van prestaties en rijeigenschappen is de Renault Dauphine zijn Duitse concurrent veruit de baas. En anders dan de Kever heeft de Fransman dankzij zijn watergekoelde motor wél een goede verwarming. Verder geniet de Dauphine-rijder van vier portieren, een grotere kofferruimte en een lager verbruik. Bij de presentatie van de Dauphine Gordini op de Parijse salon van 1957 tekenen 1500 bezoekers een orderformulier. Onder productiecode 1093 verschijnt niet veel later een extra krachtige versie met 49 pk.

Informatie


Zoals u weet zijn we normaal gesproken meer van de glimmende auto’s, maar we kunnen de verleiding niet weerstaan u deze te laten zien. Domweg omdat het verhaal te leuk is om voor onszelf te houden en de auto nog te koop is ook.

Echte autoliefhebbers begrijpen dat een zeldzame ontdekking niets heeft te maken met de waarde van de gevonden auto maar alles met de historie, de omstandigheden en staat waarin het zich bevindt. Uit dat oogpunt beoordelen we dan ook maar deze Renault Dauphine. Want het ontdekken van een auto die decennia stil heeft gestaan komt steeds minder voor en het is altijd leuk om te horen hoe dat zo heeft kunnen gebeuren.

Recentelijk kregen we een tip dat er midden in Enschede in een nauwelijks toegankelijk en vervallen schuurtje een Renault moest staan. Het zou gaan om een origineel in Nederland geleverde Dauphine uit 1960 die 11 jaar was bereden door de eerste eigenaar en in 1971 weggezet in het bewuste schuurtje. De eigenaar heeft er nooit meer naar omgekeken en is inmiddels al enige tijd geleden overleden. Zijn vrouw echter heeft opdracht gegeven de auto uit zijn slaap te halen omdat het perceel in de verkoop gaat.

Nieuwsgierig geworden gingen we kijken, maar wel nadat een vriend van de eigenaresse van het perceel letterlijk een dag bezig was geweest om de struiken en bomen om te zagen om überhaupt bij het schuurtje te kunnen komen. Nu konden de deuren eindelijk worden geopend en zag de Franse “barnfind” voor eerst in 47 jaar weer het daglicht…

In eerste instantie zagen we rommel. Heel veel rommel. Nou ja, misschien stond er voor de liefhebber nog wel iets van waarde tussen. Zoals een leuk sjeesje, compleet met paardentuig,  diverse auto onderdelen, oud tuingereedschap, enzovoorts. Maar we kwamen voor de Renault natuurlijk.  Nadat we nog de nodige spullen opzij hadden gezet kon de elektrische lier zijn werk doen en werd de Renault naar buiten gesleept. De auto blijkt compleet en volledig origineel te zijn en heeft de prachtigste patina die je maar voor kunt stellen. De tand des tijds heeft zijn werk goed gedaan en het is prachtig om te zien hoe 47 jaar stof en weersinvloeden hun sporen achter hebben gelaten. In de auto lagen nog een paar nostalgische spulletjes zoals een kussentje, een spaarboekje van een benzinestation en een oude krant.

Na de auto opgeladen te hebben werd de auto enkele dagen later vervoerd naar onze stand op het Concours d’ Élégance Paleis het Loo in Apeldoorn. Wij hadden het idee dat te midden van alle blinkende auto’s een roestige oude Renault het wel goed zou doen. Mede omdat Renault hier zijn 120 jarig bestaan zou vieren en er vele liefhebbers van het Franse merk aanwezig zouden zijn. En dat hadden we goed aangevoeld want het zou wel eens meest gefotografeerde auto van het concours kunnen zijn geweest.Er stond constant een groepje mensen om de Dauphine en we hebben veel leuke verhalen en opmerkingen gehoord, in de trant van “mijn vaders eerste auto” of “in dit type heb ik rijles gehad” Hoogtepunt was toch wel dat de eigenaresse hoogstpersoonlijk kwam kijken. Ze had de auto sinds 1971 nooit meer gezien… En ze genoot van het weerzien en alle opmerkingen van het publiek.

Maar wat moet er nu gebeuren met de Dauphine..? Restaureren? Dat zou kunnen, maar de kosten zullen waarschijnlijk beduidend hoger zijn dan de waarde, of de heel handige hobbyist moet alles zelf kunnen doen. Een deelrestauratie zou ook mooi zijn; dus alle techniek goed in orde maken en alles verder oud laten. Of  helemaal niets aan doen en een prachtige plaats geven in een hoekje van een Renault showroom. Om net zoals wij dat op het concours deden, op te laten vallen tussen alle glimmende auto’s. De Renault hoeft ook niet de wereld te kosten en mag weg voor bedrag waar je als Renault dealer nog geen fatsoenlijke advertentie voor in de krant kunt zetten ter promotie van je bedrijf. In zo’n geval is het toch veel leuker om, ook historisch gezien, de gespreksstof over je bedrijf aan de Dauphine over te laten.

Prijs

Verkocht

Technische informatie


Motor:
4 cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud:
845 cc
Vermogen:
32 pk. bij 4500 t/pm.
Topsnelheid:
116 km/h
Gewicht:
620 kg.
Versnellingsbak:
4 versnellingsbak

Maak een afspraak


Bloemendaal Classic & Sportscars

Contactpersoon:
Dick Bloemendaal
Adres:
Nijverdalseweg 117 D
7461 TC Rijssen
Telefoon:
+31 (0)6 51 99 15 80
Email:
info@bloemendaalcs.nl
Website:
www.bloemendaalcs.nl