Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

TVR Tuscan Speed Six

  • Bouwjaar
    2000
  • Tellerstand
    29000 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Chrystal Topas Blue

Verkoopinformatie

De Tuscan is voor liefhebbers. Als je ’m als statussymbool zou willen aanschaffen, raden wij ’m onmiddellijk af. Te gevaarlijk en zonde van de auto! Je moet ’m gebruiken, je moet ermee spelen. Maar de Tuscan is ook een absolute ‘eyecatcher’.
TVR’s zijn gebouwd volgens het principe ‘weinig kilo’s (1.100) en veel pk’s (350)’. Van veiligheidsvoorzieningen als tractiecontrole, ABS en airbags moeten ze bij TVR niets hebben. Wie een TVR koopt, moet goed kunnen sturen, dat is de beste veiligheidsvoorziening volgens de fabrikant. Deze achterwielaangedreven sportauto doet 4 seconden over de 0-100 km/h-sprint. Het indrukwekkende uiterlijk is het best te omschrijven als ‘buitenaards’.

TVR trekt zich niets aan van ontwerptrends.  In de Tuscan geen indrukwekkende klokkenwinkel. Alles wat je moet weten, vind je in of boven het Star-Trek-achtige instrumentenpaneel: snelheidsmeter, boordcomputer met alle gegevens over onder andere olie- en watertemperatuur, waarschuwingslichten maar niet de toerenteller. Daarvoor zijn die drie lichtjes, die boven op het dashboard prijken: geel, oranje, rood. Bij geel gilt de motor al en bij rood moet je écht doorschakelen. Het stuur ligt lekker in de hand en als we de motor starten, stroomt het bloed weer even harder. De zescilinder lijnmotor is door TVR zelf ontwikkeld.

Deze TVR is dus echt iets bijzonders. Het is de Tuscan uit de MK1 serie. Je kon destijds kiezen uit een 3.6 of een 4.0 L Straight six, maar alleen rechtsgestuurd (RHD).

De motor ligt achter de vooras voor een goede gewichtsverdeling. De versnellingsbak is van Borg Warner en uiteraard achterwielaandrijving . Geen electronica zoals ABS, TC of DSC! De TC en DSC ben jezelf.

Dit exemplaar is uiteraard geïmporteerd uit de UK.
Door de jaren heen zijn allerhande werkzaamheden uitgevoerd in Engeland en Nederland.
Hieronder een paar uitgelicht: In 2004 is de motor bij TVR in Engeland ‘complete stripped’. Nieuwe zuigers en zuigerveren, nokkenassen,tuimelaars, kleppen, klepstoters, oliepomp. In 2007 is de koppeling vernieuwd. In Nederland zijn diverse werkzaamheden verricht om de auto aan de eisen te laten voldoen van de huidige eigenaar, onder andere: nieuwe remschijven, blokken, uitlaatsysteem en banden. De auto is door een expert uitgewogen en uitgelijnd. Aan het interieur zijn diverse onderdelen vernieuwd of verbeterd. Ook is een écht grote onderhoudsbeurt uitgevoerd. Van alle werkzaamheden zijn de rekeningen aanwezig, ook die van de werkzaamheden in Engeland.

Er zit een heel dik pak documenten bij waaruit je kunt opmaken dat dit exemplaar gekoesterd is en verbeterd waar nodig. Uiteraard is ook de originele Manual aanwezig.

Technische informatie

Motor
6 cilinder lijnmotor DOHC 24 V
Cilinderinhoud
4396 cc.
Vermogen
385 pk bij 7000 t/min..
Koppel
420 Nm. bij 5200 t/pm.
Topsnelheid
290 km/h
Gewicht
1100 kg.

Opties & accessoires

-Airconditioning
-Alarm
-Targa dak
-Stuurbekrachtiging
-Boordcomputer
-MP3

Historie

TVR is beroemd om kenmerken zoals een lichtgewicht chassis, minimale carrosserie (van glasvezel of aluminium) en een krachtige motor. De iconische merk erin geslaagd om Britse stijl te combineren met briljante prestaties, en zijn, ondanks dat er geen productie meer plaatsvindt, nog steeds zeer gewild. Er is overigens sprake van dat onder leiding van de befaamde top designer Gordon Murray (o.a. verantwoordelijk voor diverse F1 raceauto’s en de legendarische McLaren F1) de productie weer wordt opgestart. We hopen het maar want TVR  is een van de laatste fabrikanten die nog dit soort prachtige en eigenzinnige auto’s op de markt heeft gebracht.  

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak