Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Volkswagen Kever 1303 LS Cabriolet

  • Bouwjaar
    1979
  • Tellerstand
    5526 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    151131
  • Kleur
    Alpin weiß met wit kunstlederen interieur
  • Bijzonderheden
    absolute nieuwstaat

Verkoopinformatie

Deze Volkswagen Kever Cabriolet van bouwjaar 1979 is uit de laatste 1303 serie waarna de productie
in 1980 definitief werd gestopt. Oorspronkelijk in de USA afgeleverd werd de VW nadien gekoesterd als
verzamelaarsauto en alleen bereden met mooi weer en louter om alle techniek in perfecte staat te houden. Daarom is de echt originele mijlenstand van slechts 5525 zeer uniek te noemen en men zal dan ook zeer zelden een Cabriolet in de absolute nieuwstaat waarin deze verkeert, tegenkomen.
De aaibaarheidsfactor van de Kever Cabriolet is natuurlijk erg groot en wordt nog eens vergroot door de heldere kleur, Alpin Weiß genaamd, en het prachtige interieur. Deze combinatie geeft gewoon een heel zomers gevoel en dat is natuurlijk ook het jaargetijde dat er optimaal van de open auto genoten moet worden.

We zien deze VW Kever 1303 Cabriolet dan ook als een unieke kans om een subliem stuk autogeschiedenis te bemachtigen dat waardevast is en niet alleen een groot plezier voor de bestuurder is, maar wat het eventueel voor het hele gezin kan zijn.

Technische informatie

Motor
Viercilinder boxermotor
Carburatie
Bosch injectiesysteem
Cilinderinhoud
1584 cc.
Vermogen
60 pk. bij 4000 t/pm.
Topsnelheid
135 km/h
Gewicht
940 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingen, handgeschakeld

Opties & accessoires

radio (in dashboardkast)

hoodcover

 

Historie

De Volkswagen “Kever” zoals wij die kennen werd ontwikkeld in het vooroorlogse Duitsland door
Ferdinand Porsche. In het derde rijk was er behoefte aan een auto die voor iedereen betaalbaar
moest zijn. Ferdinand Porsche had het ontwerp voor deze “Kraft Durch Freude Wagen” (KDF) in
1934 reeds gereed en de eerste kleinschalige productie zou in 1938 aanvangen.
De KDF wagen kenmerkte zich door eenvoud in techniek en constructie waardoor
betrouwbaarheid gegarandeerd zou zijn. Een stalen carrosserie op een platform chassis dat
rondom was voorzien van torsievering vormde de basis. De motor werd achterin geplaatst en de
kofferruimte vond men onder de voorklep. De viercilinder motor was van het boxertype en werd
luchtgekoeld.
Pas na de tweede wereldoorlog zou de productie van de Volkswagen serieus op gang komen. De
Volkswagen werd wereldwijd verkocht en zou in Nederland liefkozend “Kever” genoemd gaan
worden. De Volkswagen Kever werd door de jaren heen steeds verbeterd en kreeg minimale
uiterlijke retouches. De motoren kregen een steeds grotere cilinderinhoud; de eerste wagens
waren voorzien van 1131 cc. cilinderinhoud, de laatste versies werden geleverd met 1600 cc.
cilinderinhoud.
Vanaf 1948 kwam er een vier-persoons cabrioletversie op de markt die werd gebouwd bij
Karmann. Deze werd gebouwd tot en met 1980. Naast deze bekende Karmann cabriolet werd er
tussen 1949 en 1953 bij de firma Hebmüller een tweezits cabriolet gebouwd. Van deze zeldzame
versie werden er 696 geproduceerd.
De Volkswagen Kever (in Amerika en Engeland “Beetle” genaamd) zou in de jaren ‘60 en ‘70 van
de vorige eeuw een ware cultstatus.Vanaf 1938 zijn er meer dan 20 miljoen Volkswagen Kevers
gebouwd,een productie record.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak