Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Volvo 1800 E

  • Bouwjaar
    1970
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    184451030863
  • Kleur
    Dark Green met zwart lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Zeer uitgebreid gedocumenteerd, voorzien van prachtige extra's, rijdt perfect!

Verkoopinformatie

Dit is een zeer nette Volvo 1800 E van bouwjaar 1970. Uitgevoerd in Dark Green met zwart lederen interieur. Deze van oorsprong in de USA geleverde Coupe werd in 1996 naar Nederland gehaald en onderging een uitgebreide restauratie. Dit werd uitgevoerd door een officiële Volvo dealer waarbij ondermeer, en dat is echt heel bijzonder, een fabrieksnieuwe motor werd gemonteerd.  Er is veel werk uitgevoerd om de Volvo in een puike conditie te krijgen. Zo werden in het interieur ondermeer de hemel en tapijtset vervangen. In de het onderstel werden polyurethaan bussen gemonteerd, werd de vering vervangen en een nieuwe uitlaat en banden  gemonteerd. Foto’s en een zeer uitgebreide documentatie getuigen de werkzaamheden.

De auto is verder ook voorzien van extra’s waarvan men iedere rit de voordelen merkt, zoals de elektrische stuurbekrachtiging, (eigenlijk een must op dit normaal erg zwaar sturende type Volvo) , elektronische ontsteking en overdrive.
Door de stuurbekrachtiging kon ook het originele en erg grote stuur nu ook plaatsmaken voor een sportief en prachtig Nardi houten stuurwiel. Deze 1800 uit de laatste serie ziet er niet alleen sportief uit, maar de prestaties mogen er ook zijn. Het is goed rijden in het dagelijks verkeer en kom je een keer in landen waar je nog een beetje mag  doorrijden is zelfs een topsnelheid van 185 km/h mogelijk. Maar gewoon lekker en rustig rijdend voelt de bestuurder en auto zich het meest op zijn gemakt. Een motor met een prachtig koppel, dus een soepele en prima trekkracht waarbij het injectiesysteem en elektronische ontsteking voor een feilloze loop zorgen. Op deze serie werden voor het eerst ook schijfremmen op de achteras gemonteerd, en dat is te merken: perfecte remmen.

Het uitgangspunt van Volvo om een prachtig gelijnde Coupe te maken met beproefde en dus zeer betrouwbare en betaalbare techniek is dan ook volledig gelukt. Heden te dage willen we dat ook graag: een betrouwbare auto klassieke auto rijden die iedere kilometer plezier biedt, maar het moet wel een goede investering zijn en de onderhoudskosten moeten zeer acceptabel zijn. Dat kan deze Volvo u bieden.
De tweede Nederlandse eigenaar heeft 7 jaar lang erg genoten van de auto, die nu na restauratie ongeveer

12.000 km. heeft gereden, maar wegens regelmatig verblijf in het buitenland en het feit dat hij nog meerdere klassiekers bezit is de keuze gemaakt deze Volvo 1800 E te verkopen. Een prachtige kans voor een volgende liefhebber!

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Brandstofsysteem
Bosch D-Jetronic injectiesysteem
Cilinderinhoud
1986 cc.
Vermogen
130 pk. bij 5500 t/pm.
Koppel
170 Nm. bij 3500 t/pm.
Topsnelheid
185 km/h
Gewicht
1149 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak met overdrive

Opties & accessoires

Overdrive

Lederen interieur

Groen getint glas

Elektrische stuurbekrachtiging

Elektronische ontsteking (123)

Nardi houten sportstuur

Klassieke Volvo radio

PU bussen in onderstel

High Performance radiateur

Historie

De fraaie Coupe werd in 1961 ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua. Dit was het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt. Het eerste model, de P1900, was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de P1800 niet meer zou maken.

Een witte 1800 S met het kenteken ST-1 (Simon Templar) werd in de jaren zestig gebruikt in de succesvolle tv-serie The Saint met in de hoofdrol Roger Moore als Simon Templar.

De productie van de P1800 begon in 1961. Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De eindmontage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich Engeland. Er zijn maar ongeveer 6.000 auto’s bij Jensen geproduceerd omdat Volvo besloot het contract met Jensen te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen, vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk. De assemblage werd overgeheveld naar Volvo’s eigen fabriek in Lundby (Göteborg) maar de carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo’s fabriek in Olofström. De typeaanduiding werd dan aangepast door de letter S van “Svenska” (Zweeds) toe te voegen, terwijl de ‘P’ kwam te vervallen: de P1800 werd dus 1800 S. In augustus 1969 werd de motor voorzien van D-Jetronic benzine-inspuiting vervaardigd door Bosch en vanaf dat moment heette de auto 1800 E. ( „E” voor: Electronic Injection)

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak