Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo 75 2.0 Twin Spark

  • Bouwjaar
    1990
  • Tellerstand
    156299 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Antraciet metallic met grijs stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Origineel Nederlandse auto in zeer nette staat, youngtimer met stijl en praktische gebruiksmogelijkheden

Verkoopinformatie

Je moet ze echt met een lampje zoeken tegenwoordig; een echt mooie Alfa Romeo 75 2.0 Twin Spark. Met deze denken we een prima exemplaar aan te kunnen bieden met als extra pluspunt dat het een origineel Nederlands geleverde auto is. Het bouwjaar is 1990 en de (NAP bevestigde) kilometerstand is 156299. De fraaie kleur antraciet metallic is de meest gezochte kleur en is een perfect combinatie met het prachtige grijze interieur.

De Alfa heeft recent een grote onderhoudsbeurt gehad waarbij de gehele uitlaat is vervangen en zijn er cosmetische enkele verbeteringen uitgevoerd aan het lakwerk wegens lichte krassen op het rechter achterscherm. Roest is deze auto vreemd en dat is natuurlijk te wijten aan de prima conservering maar ook door jarenlange juiste behandeling.

Het rijden in deze Twin Spark is een waar genot. Hij doet motorisch gezien geen slag verkeerd en het schakelen gaat zonder gehakkel van weerbarstige  synchromeshringen. De liefhebbers weten dat het uitgekiende transaxle systeem, (versnellingsbak/differentieel  achterin) een zeer sportieve rijstijl mogelijk maakt.

Deze Twin Spark is niet een van de goedkoopste, maar wel heel realistisch geprijsd gezien algehele staat. Het is een uniek exemplaar voor de echte liefhebber. Wat nu prijzig lijk is zeker in de toekomst goedkoop. De Alfa 75 wordt al een behoorlijke gezochte auto met de v6 en de 20 TS  als voorkeurtypes.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC twin spark
Cilinderinhoud
1962 cc.
Vermogen
148 pk. bij 5800 t/pm.
Koppel
186 Nm. bij 4000 t/pm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1160 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld transaxle

Historie

De Alfa Romeo 75 is een sportieve sedan van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De 75 kwam in 1985 op de markt, 75 jaar na de Alfa 24 HP, het eerste eigen model van Alfa Romeo. In de Verenigde Staten werd de wagen ook verkocht als Alfa Romeo Milano.

De Alfa Romeo 75 maakte gebruik van de techniek uit de Alfa Romeo Alfetta. Ook de carrosserie ontleent de lijnvoering van de Nuova Giulietta. Opnieuw kreeg hij achterwielaandrijving, werd de motor voorin geplaatst en de versnellingsbak en de koppeling achterin (trans-axle) met de schijfremmen tegen de versnellingsbak aan geplaatst. Dit resulteerde in een bijna optimale gewichtsverdeling die, in combinatie met de pittige motoren en sublieme wegligging, het sportieve karakter van de 75 tot stand bracht. De bakbediening onderging verbeteringen die door Alfa “Iso-statisch” genoemd werden. Dezelfde techniek is ook op Alfetta opvolger Alfa Romeo 90toegepast.

De 75 is de laatste Alfa Romeo die volledig in eigen beheer is ontwikkeld. In 1986 werd Alfa Romeo namelijk opgekocht door Fiat. De 75 wordt daarom ook wel gezien als de laatste volbloed Alfa Romeo.

De viercilindermotoren met carburateur van de Alfa 75 waren een 1570 cc met 110 pk, een 1779 cc met 120 pk en een 1962 cc met 130 pk. De Quadrifoglio Oro (QO) kon beschikken over een 2492 cc V6 met een vermogen van 156 pk, rechtstreeks afkomstig uit de toen bijna uitfaserende GTV6. Dit werd eveneens de top motor voor de reeds gememoreerde Alfa 90 (QO). De in de VS en Canada geleverde Milano is uitgevoerd met deze motor, echter voorzien van katalysator, optische verschillen: schokabsorberende bumpers, brandstoftank in de kofferruimte en de uitlaat einddemper rechts in plaats van in het midden.Er zijn op deze markt zelfs exemplaren geleverd met side impact protection (balken in de portieren), veiligheids verankering van de motorkap, airco en 4 elektrische ramen. Een automatische versnellingsbak was eveneens een optie in Noord-Amerika.

Vanaf 1987 werd dit in Europa een 3000 cc V6 (America geheten) met 188 pk zonder kat, 1988 184 pk met kat en vanaf 1990 de QV (met kat) uitvoering met maximaal 192 pk. De dieselmotor was een 1995 cc turbodiesel met 95 pk. Opvallend in het interieur is de handrem in de vorm van een vliegtuig gashendel, die nu weer regelmatig wordt gekopieerd in moderne auto’s als de Renault Megane en Opel Zafira. Opvallend ook dat de autojournalistiek destijds deze bediening meermaals bekritiseerde als onhandig, terwijl het bij de introductie van de Megane II (bijna 20 jaar later) als een noviteit, gewaagd design en een leuke ‘trouvaille’ gezien werd.

De Alfa 75 Turbo zag in 1986 het levenslicht en kreeg de 1779 cc motor met een injectiesysteem en een turbocompressor. Het maximaal vermogen kwam op 155 pk te liggen. Later werd deze ook als Evo leverbaar met 175 pk, een wilder uiterlijk en als Amerika uitvoering, die een uiterlijk identiek aan de gelijknamige 3.0 V6 had.

In 1988 werd de 1.8 motor vervangen door de 1.8 IE met injectiesysteem en er werd een 2.4 L turbodiesel toegevoegd aan het gamma. In 1990 verscheen ook nog de 1.6 IE met hetzelfde injectiesysteem. In 1989 werd de Alfa Romeo SZ geïntroduceerd die mechanisch gebaseerd was op de 75.

In 1987 werd de 2.0 motor opnieuw ontworpen. De motor kreeg twee bougies (spark plugs) per cilinder, net zoals dat reeds gebeurd was bij racewagens. De Alfa Romeo Twin Spark motor was geboren.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak