Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo Giulia 1300 ti

  • Bouwjaar
    1970
  • Tellerstand
    44.415 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Donkerrood met zwart stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Prachtige Giulia, technisch verfijnd en aangepast voor ritten en rally gebruik

Verkoopinformatie

Prachtige Giulia 1300 TI van bouwjaar 1970. Na een heel goed leven in Italië kwam de auto in 1988 in Nederland en werd hier ook weer vertroeteld.  Enkele jaren geleden werd de auto aangepast om te gebruiken in de ritten- en historische rallysport. De perfecte auto hiervoor! Betrouwbaar, comfortabel,veel interieurruimte, perfecte wegligging en een heerlijke balans om niet alleen snel maar ook met veel plezier te proeven te kunnen rijden.

Alle benodigde equipment en technische aanpassingen zijn aanwezig om optimaal te kunnen genieten. Recent is de motor vervangen door een 124 pk leverende 1800 cc, waarmee het perfecte onderstel en remmen nog meer tot hun recht komen.

De body is strak, behoeft geen werk en het lakwerk is prima. De originele voor- en achterbumper worden meegeleverd.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 x Dell'Orto carburateurs
Cilinderinhoud
1779 cc.
Vermogen
124 pk. bij 5500 t/pm.
Koppel
167 Nm. bij 4400 t/pm.
Topsnelheid
180 km/h
Gewicht
1010 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld

Opties & accessoires

O.a voorzien van:

-rolbeugel

-carterbescherming

-comfort sportstoelen

-verbeterd remsysteem met o.a. gekoelde remschijven

-verbeterde wielophanging / schokdempers / veren

-1800 cc motor

-tripmaster

-alle verdere aanpassingen om optimaal en met veel plezier ritten en rally’s te kunnen rijden

Historie

De Alfa Romeo Giulia is een reeks sportieve sedans van Alfa Romeo die werden gebouwd tussen 1962 en 1978.

Eind jaren ’50 werd het duidelijk dat de Giulietta moest worden vervangen. De Giulietta was met 1290 cc de kleinere versie van de ondertussen meer dan tien jaar oude 1900. Op 27 juni 1962 werd de Giulia TI voorgesteld op het circuit van Monza. De Giulia leek minder op de Giulietta dan verwacht en was heel hoekig met rechte lijnen. Het ontwerp kwam opnieuw van Orazio Satta Puliga. Ondanks zijn “vierkant” voorkomen was de luchtweerstand van de Giulia dankzij de zogeheten Kamm-tail toch lager dan dat van bijvoorbeeld een Porsche 911 uit die tijd. De Giulia TI zou vijf jaar in productie blijven.

De structuur van de motor was niet gewijzigd ten opzichte van de Giulietta. Door het vergroten van de boring en de slag en het gebruik van grotere kleppen – onder een gunstiger hoek – werd het vermogen wel verder opgedreven. De Giulia kreeg een dubbele valstroom Weber carburateur en het maximale vermogen kwam op 92 pk te liggen, de topsnelheid op 166 km/u. De grootste verbetering ten opzichte van de Giulietta was echter de wegligging.

De Giulia werd een economisch succes voor Alfa Romeo en al snel volgden andere varianten van het model. In april 1963 stelde Alfa de sportievere Giulia TI Super voor, waarvan uiteindelijk slechts 501 exemplaren werden gemaakt. De TI Super had dankzij twee dubbele horizontale Weber 45 DCOE carburateurs een maximaal vermogen van 112 pk, een topsnelheid van 184 km/u en was de eerste Giulia met schijfremmen in plaats van trommelremmen. In 1965 werd op het autosalon van Genève de Giulia Super voorgesteld. De Giulia zou de geschiedenis in gaan als een van eerste familiesedans die ook bij zowel bij rally’s als op het circuit hun mannetje wisten te staan. En, let wel: zonder noemenswaardige onderstel aanpassingen, waarmee het allround karakter van deze Alfa Romeo op de beste manier werd bewezen. Heden ten dage is het nog steeds een auto die zich qua rijgenot en wegligging met menig nieuwe auto kan meten.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak