Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo Giulia Nuova 1600

  • Bouwjaar
    1980
  • Tellerstand
    24161 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    AR105260020338
  • Kleur
    Alfa Rosso met zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Oudere restauratie, netjes onderhouden, aantrekkelijke prijs / kwaliteit verhouding

Verkoopinformatie

Deze Alfa Romeo Giulia Nuova 1600 komt uit een kleine verzameling van een echte autoliefhebber. Niet alleen als liefhebber, want als garagist was de eigenaar van deze Italiaanse schone ook zakelijk verbonden aan auto’s. Duidelijk is dat het voor hem auto’s met karakter moesten zijn, iets wat deze Giulia in ruime mate heeft. Deze Giulia Nuova heeft op papier bouwjaar 1980, hetgeen betekend dat het kenteken is afgegeven toen de Giulia al niet meer werd gemaakt. Wellicht heeft hij wat langer in showroom gestaan voordat een koper zich meldde.

Nadat de laatste eigenaar de auto kocht en deze samen met zijn zoon restaureerde is deze slechts sporadisch gebruikt. Puur alleen om de auto in een goede technische conditie te houden. We spreken over 1996 / 1997 toen de redelijk uitgebreide restauratie werd uitgevoerd. Hieronder viel natuurlijk de carrosserie, spuitwerk, interieur en motorrevisie. Dat dit niet tot een onwerkelijk concoursniveau werd gedaan is eigenlijk alleen maar mooi want hiermee blijft de auto heden ten dage heerlijk bruikbaar en nu voor een hele schappelijke prijs te koop is. De Alfa een goede algehele conditie met voor de purist misschien nog wat kleine verbeteringspuntjes uit te voeren. Groot pluspunt dat de Giulia niet is gemodificeerd of voorzien van allerlei opsmuk. Alles is origineel en exact volgens de specificaties zoals destijds de auto nieuw werd geleverd.

Wilt u genieten van een sportieve gezinssedan die alle kenmerken van een klassieke auto heeft, perfect is voor zelfs dagelijks gebruik, er goed uit ziet, geen gebreken heeft, en bovendien aantrekkelijk geprijsd: dan moet u zeker even contact met ons opnemen om aan den lijve te ondervinden wat we met bovenstaande bedoelen. Kleine waarschuwing vooraf: een klassieke Alfa Romeo kan erg verslavend zijn….

Technische informatie

Motor
4 cilinder aluminium lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenas
Carburatie
2 x dubbele Weber carburateur
Cilinderinhoud
1570 cc.
Vermogen
116 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
175 km/h
Gewicht
1042 kg.
Versnellingsbak
5-versnellingsbak

Historie

De Alfa Romeo Giulia is een reeks sportieve sedans van Alfa Romeo die werden gebouwd tussen 1962 en 1978.

Eind jaren ’50 werd het duidelijk dat de Giulietta moest worden vervangen. De Giulietta was met 1290 cc de kleinere versie van de ondertussen meer dan tien jaar oude 1900. Op 27 juni 1962 werd de Giulia TI voorgesteld op het circuit van Monza. De Giulia leek minder op de Giulietta dan verwacht en was heel hoekig met rechte lijnen. Het ontwerp kwam opnieuw van Orazio Satta Puliga. Ondanks zijn “vierkant” voorkomen was de luchtweerstand van de Giulia dankzij de zogeheten Kamm-tail toch lager dan dat van bijvoorbeeld een Porsche 911 uit die tijd. De Giulia TI zou vijf jaar in productie blijven.

De structuur van de motor was niet gewijzigd ten opzichte van de Giulietta. Door het vergroten van de boring en de slag en het gebruik van grotere kleppen – onder een gunstiger hoek – werd het vermogen wel verder opgedreven. De Giulia kreeg een dubbele valstroom Weber carburateur en het maximale vermogen kwam op 92 pk te liggen, de topsnelheid op 166 km/u. De grootste verbetering ten opzichte van de Giulietta was echter de wegligging.

De Giulia werd een economisch succes voor Alfa Romeo en al snel volgden andere varianten van het model. In april 1963 stelde Alfa de sportievere Giulia TI Super voor, waarvan uiteindelijk slechts 501 exemplaren werden gemaakt. De TI Super had dankzij twee dubbele horizontale Weber 45 DCOE carburateurs een maximaal vermogen van 112 pk, een topsnelheid van 184 km/u en was de eerste Giulia met schijfremmen in plaats van trommelremmen. In 1965 werd op het autosalon van Genève de Giulia Super voorgesteld. De Giulia zou de geschiedenis in gaan als een van eerste familiesedans die ook bij zowel bij rally’s als op het circuit hun mannetje wisten te staan. En, let wel: zonder noemenswaardige onderstel aanpassingen, waarmee het allround karakter van deze Alfa Romeo op de beste manier werd bewezen. Heden ten dage is het nog steeds een auto die zich qua rijgenot en wegligging met menig nieuwe auto kan meten.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak