Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GT Junior

  • Bouwjaar
    1975
  • Tellerstand
    24.315 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    AR105300004307
  • Kleur
    Prugna met crème interieur
  • Bijzonderheden
    Italië import, keihard, 2.0 liter motor, superdesign en heerlijke rijdersauto

Verkoopinformatie

Wij zijn natuurlijk een beetje bevooroordeeld omdat echte rijdersauto’s ons altijd na aan het hart liggen, en dan spreekt het voor zich dat deze Alfa Romeo GT Junior, door de Alfisti kortweg Bertone genoemd, ons zeer aanspreekt. Natuurlijk moet het design van een auto je ook bekoren en dat is bij dit koetswerk, eigenlijk is het een kunstwerk, dan ook niet zo moeilijk. De lijn is eigenlijk zo eenvoudig en daarom geniaal en typisch Italiaans. We kunnen lange verhalen maken waarom we dat zo vinden maar de echte liefhebber weet wat we bedoelen. Vanuit elke hoek gezien is het Giugiaro design onovertroffen en kan de liefhebber echt raken. Niet alleen het uiterlijk is belangrijk, maar vooral ook de techniek maakt dat deze auto als echte rijdersauto de geschiedenis in is gegaan.

Nadat deze Alfa Romeo van bouwjaar 1975 in 2003 vanuit Italië werd geïmporteerd heeft men in 2010 de puntjes op de i gezet en de auto voorzien van een nieuwe laklaag. Deze typische en originele kleur Prugna genaamd staat de Coupé, zeker in combinatie met het crèmekleurige kunstlederen interieur, erg goed. De op zich niet zwakke, maar ten opzichte van het perfecte onderstel dat meer aan kan, 1300 cc. motor werd vervangen door een compleet gereviseerd 2.0 exemplaar waarbij ook de juiste achteras met sperdifferentieel werd gemonteerd. Ook werden schokdempers vervangen en een dikkere stabilisatorstang gemonteerd. Dit alles zorgt voor een zo’n heerlijke auto dat we gewoon niet uit kunnen leggen hoe fijn deze Alfa rijdt. Je kunt echt niet meer verwachten dan wat deze nu biedt. Je kunt er echt mee op de centimeter nauwkeurig mee sturen en dat in combinatie met het in voldoende mate aanwezige vermogen  maakt dat je echt “met het gaspedaal kunt sturen” Het liefst zouden we de auto zelf houden om geregeld van te kunnen genieten, maar ja…zaken gaan nu eenmaal voor.

Daarom zoeken we een echte Alfa liefhebber die deze Junior als zijn of haar droomauto ziet, en er net zoveel van gaat genieten als de vorige eigenaar dat heeft gedaan. Het moet een echte Alfist zijn die het juiste gevoel heeft om met dit stuk historie om te kunnen gaan en die niet alleen door ons verhaal enthousiast raakt, maar vooral door zelf te beoordelen en te ervaren dat dit een hele echte auto is. Een koetswerk waarbij alles correct past en de juiste naden heeft, een schitterend en origineel interieur heeft en techniek waarbij alles functioneert zoals het hoort: dat moet de nieuwe eigenaar op waarde schatten en vergelijken met de vele “op papier perfecte” auto’s die worden aangeboden. We weten zeker dat balans dan positief uitslaat naar deze geweldige GT Junior.

 

 

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder aluminium lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen
Carburatie
2 dubbele DellÓrto carburateurs
Cilinderinhoud
1962 cc.
Vermogen
132 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
195 km/h
Gewicht
970 kg.

Opties & accessoires

Originele Cromodora lichtmetalen velgen

Elektronische (123) ontsteking

Klassieke radio

Bilstein schokdempers

Dikkere stabilisatorstang voor

Sperdifferentieel

2.0 Liter motor

Historie

De Giulia GT werd begin jaren zestig getekend door Giorgetto Giugiaro toen hij in dienst was bij Bertone. In deze dagen werkte hij ook aan de Iso Grifo waarin verschillende stijlkenmerken van de Giulia GT zijn terug te vinden. De pure en compacte Giulia GT was een van Giorgetto’s favoriete ontwerpen.

De schoonheid van het Giulia GT ontwerp manifesteert zich in de pure lijnvoering. Met name de flanken met de prachtig zacht gebogen lijnen bepalen de vormgeving. Deze lijnen lopen ononderbroken door van de voorzijde naar de achterzijde van de auto. De holle krommingen waarmee de motorkap en de achterklep optisch zijn verbonden met de bovenste flanklijn, zijn complex en fraai om te zien. De grote en prachtig gevormde glasoppervlakken en de prachtig achterzijde passen perfect in de beleving van de goede vorm. De wat willekeurige vormgeving van de voorzijde bij de vroege ‘brievenbus’ modellen staat ietwat los van de rest van het ontwerp en vertoont ook geen banden met de strak gelijnde Giulia sedan uitvoeringen. Het brievenbus front heeft ontegenzeggelijk karakter maar de latere neus die in 1967 voor het eerst op de 1750 GTV te zien was bracht het totaalplaatje qua vormgeving perfect in balans.

In de kunst van het vormgeven is minder vaak meer oftewel beter, in de beperking ofwel de eenvoud herkent men de hand van de meester. Giugiaro is erin geslaagd met weinig lijnen en prachtige curves een der mooiste en meest elegante compacte coupe’s neer te zetten.

Naast een voortreffelijke vormgeving beschikt de auto over een uitstekend weggedrag, een sublieme motor en praktisch gebruiksgemak; de 2+2 is een GT in hart en nieren en een toonbeeld van alles waar Alfa Romeo voor staat: sportiviteit, raffinement en klasse.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak