Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GT 1300 Junior ‘Scalino’

  • Bouwjaar
    1967
  • Tellerstand
    97659 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    210523
  • Kleur
    Bluette met rood skai interieur
  • Bijzonderheden
    Recent in Italië aangekocht, zeer origineel en ongerestaureerd

Verkoopinformatie

We kregen onlangs een tip van een Italiaanse vriend, en zoals het met goede vrienden betaamt: die neem je altijd serieus. Dus werd met de auto en aanhanger richting Italië gereden. En we moeten zeggen dat het de moeite  waard was.

We waren al langere tijd op zoek naar een hele echte “Scalino”, oftewel op zijn Nederlands: een “Brievenbusje”. Ook wilden we een typische ouderwetse kleur met een voorkeur voor Bluette. Een beetje moeilijk te definiëren mix tussen groen en blauw. Een kleur die nog meer tot zijn recht komt bij een contrasterend interieur. En jawel ! Gevonden in een dorpje in het midden van Italië. De tweede eigenaar was een ware Alfist, en hij niet alleen, want de hele familie leefde mee en het leek waarachtig wel of we de oudste dochter mee wilden nemen, zo begaan waren ze met de fraaie en ongerestaureerde Coupe uit 1967. Ze konden er hele verhalen over vertellen en we moeten maar aannemen dat het klopte want als een complete Italiaanse familie door elkaar zit te kletsen, dan slaat onze talenknobbel al gauw op tilt.

Na een uitvoerige inspectie en testrit werd de Junior opgeladen en werden we uitgezwaaid door de hele familie inclusief de oudste dochter… Maar die was zeker de moeite waard om nog eens naar Italië te rijden. Niet voor onszelf, maar we hebben ook vrienden die niet alleen op zoek zijn naar een perfecte klassieker, maar hierbij soms ook een bijrijdster zoeken. Dan is het toch fijn als je dan een adres van een mooie ragazza kunt geven. Ook weer een vriendendienst zullen we maar zeggen, net zoals de tip die we kregen over deze Junior.

Aangekomen in Nederland was het eigenlijk alleen een kwestie van de auto een uitgebreide beurt geven en poetsen.  Alles werkte en alle originele details waren aanwezig. Rijden met de auto was helemaal geweldig! Werkelijk als nieuw ging het schakelen en remmen en de motor liep als een Italiaans zonnetje. Waarom nu ineens in de verleden tijd spreken? Nou, omdat de auto al verkocht werd voordat deze op onze site werd gepresenteerd. Een Amerikaan uit San Francisco hield al een tijdje onze site in de gaten en zag onder de kolom “verwacht” de auto al staan en bedacht zich geen moment nadat we alle details en foto’s hadden gestuurd.

Moraal van dit verhaal is dus eigenlijk dat je nooit thuis moet blijven zitten als je denkt dat iets moois wordt aangeboden. Dat geldt natuurlijk voor ons, (dus reden we naar Italië) maar wellicht ook voor u als potentiële koper. Het is een kleine moeite om even te laten weten waar u naar op zoek bent, en u bent de eerste die het hoort als de juiste auto in zicht is! Deze Junior is in ieder geval niet voor u bestemd, want die gaat van het heuvelachtige Toscane naar de ook zeker niet vlakke omgeving rond San Francisco.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Brandstofsysteem
2 x 40mm. Weber carburateurs
Cilinderinhoud
1290 cc
Vermogen
103 SAE pk. bij 6000 t/pm.
Topsnelheid
175 km/h
Gewicht
980 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak

Historie

De Alfa Romeo Giulia GT werd vormgegeven door Bertone en kan tot één van de meest geslaagd vormgegeven compacte GT’s van de laatste decennia gerekend worden. Naast een voortreffelijke vormgeving beschikt de Giulia GT over een uitstekend weggedrag, een sublieme motor en praktisch gebruiksgemak; de Giulia GT is een tweepersoons GT in hart en nieren en een toonbeeld van alles waar Alfa Romeo voor staat; sportiviteit, raffinement en klasse. De Giulia GT is voorzien van een volledig aluminium viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en een vijfversnellingsbak.
De Giulia GT “Bertone” werd gebouwd van 1963 tot 1972 met de zgn. “brievenbus” neus. Van 1972 tot en met 1977 volgde de Lusso met vernieuwde neuspartij. De GT Bertone was door de jaren heen leverbaar met 1300, 1600 en 1750 cc motoren. Daarnaast werd in 1971 de 2000 GTV op de markt gebracht, deze werd ook tot 1977 geproduceerd.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak