Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GT 1300 Junior Lusso

  • Bouwjaar
    1975
  • Tellerstand
    75609 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    *10530*0002515*
  • Motornummer
    *AR00530*258760*
  • Kleur
    Faggio (AR 516) met crèmekleurig "finta pelle" interieur
  • Bijzonderheden
    Rechtstreeks uit Italië. Slechts 75609 km! Originele ongerestaureerde staat. Werkelijk ongekend mooi

Verkoopinformatie

Het is 20 februari 1975 en de 38 jarige Nicola Alberto stapt ‘s morgens al op tijd de showroom van Alfa Romeo dealer Raganelli in Rome binnen. Na enkele maanden wachten is nu eindelijk het tijdstip aangebroken dat hij van zijn nieuwe liefde kan gaan genieten. De espresso is snel naar binnengewerkt en de papierwinkel afgewerkt, want hij wil rijden! Zijn Alfa Romeo GT 1300 Junior in Lusso uitvoering staat al uitnodigend te glimmen in de Italiaanse ochtendzon.

Nicola heeft gekozen voor de prachtige kleur Faggio, een super chique kleur, en zeker als dit wordt gecombineerd met een crèmekleurig zogenoemd “finta pelle” interieur. Een werkelijk “bellissimo” combinatie. Verder is de auto helemaal standaard. Zelfs een radio hoeft er niet in.

Het is 17 maart 2019 en ondanks dat het guur weer is in “Olanda” krijgen we toch een warm gevoel bij het vooruitzicht dat wij straks de nog immer prachtige Bertone van Nicola weer door mogen geven aan een echte liefhebber van het beroemde Milanese merk. Tradities moeten doorgegeven worden en zo denkt de oorspronkelijke dealer Raganelli er ook over, want die levert vandaag de dag nog steeds Alfa Romeo’s af aan liefhebbers. Onze fraaie Coupé heeft in de ruim 44 jaar slechts 75.609 kilometer gereden, en is bewaard gebleven alsof het de Mona Lisa van Leonardo da Vinci betrof. Het is echt onvoorstelbaar dat deze auto nooit gerestaureerd is geweest. Alle puntlassen, alle naden tussen de plaatwerkdelen en fabrieksafwerking getuigen van de echtheid en originaliteit. Zoiets komt echt maar heel erg zelden voor, en we prijzen ons gelukkig zoiets moois aan te mogen bieden. De perfectie van de eigenaar heeft overigens wel geresulteerd in het op een gegeven moment vernieuwen van het lakwerk. Dat is zeer professioneel gedaan en op een manier die recht doet aan de  ongerestaureerde status van de auto.

Het interieur ziet er smetteloos uit. Geen barsten in het bovenste deel van het dashboard, geen verkleurde hemel, geen beschadigingen op de chroom en rvs delen, geen krassen op de ramen, en zelfs heeft er in die 44 jaar niemand een radio ingebouwd… Het kunstleder van de bestuurdersstoel vertoond twee kleine slijtageplekjes, maar daar doen we bewust niets aan. Dat is de lichte patina die het bezit van een klassieke, en ongerestaureerde auto zo aantrekkelijk maakt. Alles is super origineel en van het hoogste niveau. Veel liefhebbers zoeken dat, maar het is steeds moeilijker te vinden.

Qua techniek is eveneens alles in orde. De auto rijdt subliem. Hij loopt, remt, schakelt en stuurt nog net zo goed als toen Nicola er de showroom mee uitreed in 1975. Alle bodemdelen en onderstel is van hetzelfde hoge niveau. Een zeer lichte conservering heeft de onderkant al die jaren goed beschermt en de kwaliteit van de bodemdelen is heel goed zichtbaar. We hebben enkele foto’s geplaatst van de onderkant van de auto. Na hier en daar wat Italiaans stof te hebben verwijderd zie je dan duidelijk hoe een originele, ongelaste Bertone eruit moet zien.

Hebben we hier dan de ultieme Bertone in handen? Wij vinden natuurlijk van wel en nodigen u graag uit dit vast te komen stellen als u al geruime tijd op zoek bent en de juiste niet kunt vinden of twijfels hebt over de echtheid van de aangeboden auto’s. Wij laten u deze Junior van boven tot onderen zien en gaan uitgebreid samen proefrijden. Samen met uw wensen en onze 40 jaar ervaring en passie met Alfa Romeo moet dit een goede basis zijn om tot een deal te komen waar u jarenlang van mag gaan genieten.

 

 

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 x dubbele Weber carburateur
Cilinderinhoud
1290 cc
Vermogen
103 pk. bij 6000 t/pm.
Topsnelheid
175 km/h
Gewicht
980 kg
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld

Historie

De Alfa Romeo Giulia GT werd vormgegeven door Bertone en kan tot één van de meest geslaagd vormgegeven compacte GT’s van de laatste decennia gerekend worden. Naast een voortreffelijke vormgeving beschikt de Giulia GT over een uitstekend weggedrag, een sublieme motor en praktisch gebruiksgemak; de Giulia GT is een tweepersoons GT in hart en nieren en een toonbeeld van alles waar Alfa Romeo voor staat; sportiviteit, raffinement en klasse. De Giulia GT is voorzien van een volledig aluminium viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en een vijfversnellingsbak.
De Giulia GT “Bertone” werd gebouwd van 1963 tot 1972 met de zgn. “brievenbus” neus. Van 1972 tot en met 1977 volgde de Lusso met vernieuwde neuspartij. De GT Bertone was door de jaren heen leverbaar met 1300, 1600 en 1750 cc motoren. Daarnaast werd in 1971 de 2000 GTV op de markt gebracht, deze werd ook tot 1977 geproduceerd.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak