Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GTV 2.0

  • Bouwjaar
    1986
  • Tellerstand
    108168 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Opale metallic met Beige Sable Rayé interieur
  • Bijzonderheden
    27 jaar in bezit van laatste eigenaar, volle gedocumenteerd, ongerestaureerd!

Verkoopinformatie

Toeval bestaat niet zeggen ze dan. ‘s Morgens hadden we op onze stand op het Concours Paleis het Loo, nog gesproken over de inmiddels verkochte GTV6 die we daar lieten zien, dat de kleur, Opale genaamd, zo bijzonder was. En dat toen we jaren geleden werkzaam waren bij de toenmalige Alfa Romeo dealer Christenhuis in Enschede, er slechts één GTV in ons klantenbestand zat met dezelfde kleur. En ‘s middags staat de eigenaar van die GTV op onze stand…

Hij was natuurlijk erg aan zijn GTV gehecht geraakt maar dacht er toch over hem te gaan verkopen. Het duurde toch even voordat de beslissing was genomen, want na 27 jaar afscheid nemen van een auto waarin je je hele ziel en zaligheid hebt gestopt is voor een echte liefhebber niet zo maar iets.

In 1986 werkte de eigenaar in Hilversum en zag bij dealer Hoogveld deze zojuist door hun ingeruilde GTV 2.0 met goed 60.000 km op de teller staan. Hoogveld had de auto in 1986 ook nieuw geleverd en daarna mogen onderhouden. Besloten werd om de zo goed als nieuwe Alfa 33 in te ruilen, de GTV aan te schaffen en deze hoofdzakelijk als hobbyauto te gaan gebruiken. Dat verklaart ook de huidige lage kilometerstand van 108.000 km. Spreekt voor zich dat de documentatie zeer uitgebreid aanwezig is, waaronder vele onderhoudsfacturen. De GTV 2.0 heeft altijd een perfecte, droge stalling gehad en nagenoeg nooit regen, en al zeker geen winterse wegen gezien. Dat is ook de reden dat de auto er voor zijn leeftijd zeer goed uitziet. Het lakwerk vertoond onvermijdelijke minieme gebruiksspoortjes, maar die zijn zeer acceptabel. Het interieur is echt smetteloos te noemen. Geen slijtageplek of vlekje te zien, werkelijk als nieuw! De carrosserie is altijd bijzonder goed onderhouden en daar hoorde ook de nodige voorzorgsmaatregelen bij in de vorm van professionele anti- corrosie behandelingen. Het gevolg is dan ook een zeer solide carrosserie, hetgeen voor dit type na 3 decennia uitzonderlijk te noemen is.

De techniek is ook al die jaren perfect verzorgt door specialisten. De motor is een een keer open geweest omdat de eigenaar wat meer vermogen wenste. Hierbij zijn een aantal werkzaamheden verricht die er voor zorgen dat de motor in met name het onderste toerengebied veel soepeler loopt, maar absoluut niet zenuwachtig is. Een mooie rustige loop waarmee het het heerlijk op koppel te rijden is. De gewicht van deze geheel aluminium viercilinder is ten opzichte van de GTV met zescilinder natuurlijk gunstiger en dat is goed te merken. De stuurkarakteristiek is veel lichter en de auto is beter in balans. Het geluid is ten opzichte van de GTV6 natuurlijk heel anders, maar heeft ook absoluut zijn charmes.

Gezien de steeds groter wordende populariteit van dit type Alfa is de verwachting, dat naast veel rijplezier het een een goede toekomstige investering is. En zeker als dit, zoals het hier betreft, een ongerestaureerd en zeer origineel exemplaar betreft. De 4-cilinder uitvoering is in aanschaf ook nog eens een stuk goedkoper dan de 6-cilinder. Wilt u geen kapitaal kwijt voor een klassieker met een prachtige uitstraling en perfecte rijeigenschappen, genieten van een gebruiksvriendelijke auto, en ruimte voor eventueel 4 inzittenden (mits niet al te grote kinderen achterin), dan zou deze Alfa Romeo GTV in aanmerking moeten komen. Voor het gunstige bedrag van € 11.950,= kunt u gaan genieten. Maar eigenlijk wel op voorwaarde dat u net zo’n “petrolhead” moet zijn als de vorige eigenaar dat is, en het gebruik en onderhoud op dezelfde wijze als hij dat deed moet voortzetten, want dat verdient deze auto gewoon.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 x dubbele carburateur
Cilinderinhoud
2000 cc.
Vermogen
130 pk. bij 5400 t/pm.
Koppel
178 Nm. bij 4000 t/pm.
Versnellingsbak
5-versnellingsbak, transaxle.

Opties & accessoires

-Opale metallic

-Klassieke radio

-Cromodora velgen 14″

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak