Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GTV 6 2.5

  • Bouwjaar
    1985
  • Tellerstand
    36544 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    ZAR116C0000017895
  • Kleur
    Grigio Nube (AR 763) met Beige Sable Rayé interieur
  • Bijzonderheden
    Origineel 36.544 km. Echt helemaal als nieuw. Collectors item!

Verkoopinformatie

We hadden nooit kunnen denken nog eens een GTV6 aan te kunnen bieden van deze zeer uitzonderlijke kwaliteit. Euforie alom toen we deze toch op het spoor kwamen en konden toevoegen aan onze collectie.

We spreken hier over een hele echte verzamelaarsauto met extreem weinig kilometers, van dak tot bodem super origineel, goed gedocumenteerd, en meer dan subliem onderhouden. We hebben veel exemplaren van dit type Alfa gezien, maar deze is by far de beste die we ooit tegen zijn gekomen. Bekijkt u eens heel goed de foto’s van met name de onderzijde van de auto. Dit is zo extreem mooi en origineel, dat je wellicht zou denken dat de auto gerestaureerd is. De echte kenner zal echter direct zien dat dit niet het geval is. De zeer summier, vanaf de fabriek aangebrachte wax, zorgde voor de eerste bescherming en goede stalling, koesteren en regelmatig een ritje door het Zwitserse landschap deed de rest. De vorige, en onlangs overleden, eigenaar wist exact hoe hij zijn collectie van voornamelijk Italiaanse klassiekers moest onderhouden. Hij had geen aandacht voor super sportwagens of ander exotisch spul. Nee, de meer gewone auto’s konden hem bekoren, maar dan wel in een nagenoeg nieuwstaat, ongerestaureerd en zeer lage kilometerstand.

De kleur Grigio Nube (AR 763) met Beige Sable Rayé interieur staat de auto super en is daarom ook de meest gezochte combinatie. Zeer uitzonderlijk is ook het handbediende originele schuifdak. Evenals het nog nieuwe reservewiel met eerste montage Pirelli P6 er nog op. De auto staat naar onze mening op het enige after market wiel wat geoorloofd is, namelijk de befaamde Ronal Delta 7 x 15. Geroemd om zijn kwaliteit en strakke vormgeving, en met een knipoog naar de vroegere GTA velgen, waren ze alleen leverbaar voor Alfa Romeo. De auto is op de juiste wijze minimaal verlaagd wat de wegligging nog meer ten goede komt.

Natuurlijk is alles netjes gedocumenteerd, rijdt de auto werkelijk als een nieuwe GTV (sprekend uit ervaring, want wij hebben ze destijds ook werkelijk als nieuwe auto verkocht) en ziet er ook als zodanig uit. Kortom; superlatieven ontbreken om ons enthousiasme te laten blijken. Wees er daarom ook van bewust dat deze GTV geen koopje is, maar we durven dan ook te beweren dat deze tot de absolute toppers behoort… als er al een tweede te vinden is van dezelfde kwaliteit. We weten dat zelfs het Museo Storico Alfa Romeo er geen bezit…

We zitten dan ook echt niet te wachten op telefoontjes met vragen wat de laagste prijs is, want dat wordt niet beantwoord. De echte liefhebber en verzamelaar zal het in eerste instantie gaan om de sublieme kwaliteit en originaliteit. Dat zijn de mensen die we heel graag deze auto willen tonen, en waarmee we op één lijn denken te liggen wat betreft hun mening over deze Alfa Romeo GTV6 : una volta nella vita…, oftewel: éénmaal in je leven…kom je een auto als deze tegen.

 

 

Technische informatie

Motor
V-6
Brandstofsysteem
Bosch L-Jetronic injectiesysteem
Cilinderinhoud
2492 cc.
Vermogen
160 pk. bij 5600 t/min
Koppel
220 Nm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1225 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak transaxle

Opties & accessoires

Handbediend schuifdak

Rechter buitenspiegel

Grigio Nube metallic lak

Ronal Delta7x15  lichtmetalen wielen

 

 

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak