Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GTV 6 2.5

  • Bouwjaar
    1985
  • Tellerstand
    83.038 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    ZAR116C000-00016789
  • Kleur
    Opale metallic met Beige Sable Rayé interieur
  • Bijzonderheden
    Unieke staat, 2 eigenaren waarvan de laatste 27 jaar in bezit, slechts 83038 km aantoonbaar, zojuist grote beurt gehad.

Verkoopinformatie

Het was lang zoeken, maar we hebben er toch weer een gevonden: een hele echte Alfa Romeo GTV-6 2.5 van bouwjaar 1985 en net 83.000 km. op de teller. Dit zijn aantoonbaar de echte kilometers en de auto heeft slechts 2 eigenaren gehad. De laatste bezat de auto zelfs 27 jaar. Heel uitzonderlijk voor dit soort auto’s is dat niet alleen het onderhoudsboekje en facturen tot de documentatie behoren, maar ook zaken als reserve raamslinger en origineel boordgereedschap aanwezig zijn.

De GTV 6 verkeert in een ongekend mooie staat. Van de buitenkant was deze al mooi, maar wegens wat kleine krasjes en een achterscherm wat een keer was bijgespoten en onze goedkeuring niet kon verdragen, hebben we besloten de hele auto te laten voorzien van een nieuwe laklaag. Dit werd zeer professioneel uitgevoerd waarbij laswerk niet aan de orde was, zo goed is de carrosserie.

Doordat er de laatste jaren nauwelijks mee was gereden, was het natuurlijk noodzakelijk dat de auto een grote onderhoudsbeurt moest hebben. Dit werd door een Alfa specialist uitgevoerd en hierbij werden o.a. vervangen een deel van de uitlaat, 5 banden, distributieriem, enz. De GTV is nu weer helemaal klaar voor een volgende eigenaar. Dat moet welhaast iemand zijn die al langere tijd aan het zoeken is maar niet de juiste heeft kunnen vinden. Deze prachtige coupé in de bijzondere kleur Opale metallic zou misschien de keuze kunnen zijn..

Het grote nadeel van een GTV van deze bouwjaren is natuurlijk de carrosserie. Het roestduiveltje heeft al menig auto te pakken gehad. Deze heeft de dans ontsprongen, domweg omdat de auto slechts de eerste 4 jaren echt is gebruikt. Met name in die periode zijn de meeste kilometers er op gekomen. Zoals toen gebruikelijk werd de carrosserie ook perfect geconserveerd, wat ook zijn geluk is geweest natuurlijk. In 1989 is de auto ingeruild bij de Alfa dealer die de auto ook nieuw had geleverd, en kwam terecht in de privé verzameling van de garagehouder. Hier bleef de auto al die jaren totdat wij er onlangs de hand op wisten te leggen. Spreekt voor zich dat de GTV al die jaren heerlijk binnen heeft gestaan en de eigenaar een echte Alfa liefhebber was. De auto heeft dus een goed leven gehad. En dat is aan alles te zien en te merken. Geen uitgeleefd interieur, geen technische malheur: gewoon heerlijk origineel en super rijdend. Het perfect lopen van de smeuïge en befaamde V-6 gaat gepaard met strak sturen, goed remmen, en soepel schakelen. Iedere kilometer is echt een genot. Men waant zich terug in de tijd, maar wel met het idee dat een GTV 6 ook echt een comfortabele auto is die ook prima tot zijn recht komt op lange afstanden. Echt een alleskunner voor de liefhebber dus, maar subliem verpakt in een tijdloos koetswerk.

We zien de laatste tijd een duidelijke stijging in de belangstelling voor dit type coupe. Dat verdient de auto ook. Grote uitdaging is dan er een te vinden die aan uw eisen voldoet. Deze GTV 6 zou het maar zo kunnen zijn, toch?

Technische informatie

Motor
V-6
Carburatie
Bosch L-jetronic injectiesysteem
Cilinderinhoud
2.492 cc.
Vermogen
160 pk. bij 5600 t/pm.
Koppel
220 Nm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1225 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, transaxle systeem

Opties & accessoires

Auto is echt geheel origineel zoals destijds afgeleverd, inclusief airconditioning.

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak