Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Fiat 500 C Topolino Belvedere

  • Bouwjaar
    1954
  • Tellerstand
    2500 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    484731
  • Kleur
    Two tone grijs met bruin interieur
  • Bijzonderheden
    Rechtstreeks uit Italië, uitgebreid gerestaureerd, vertoond alle originele details, MIlle Miglia eligible, rijdt geweldig!

Verkoopinformatie

10 jaar geleden had Alberto Valstrona op zondagmiddag net zijn 75e verjaardag gevierd, en zoals het een volbloed Italiaan betaamt natuurlijk in gezelschap van zijn hele familie. Wonend in het prachtige dorp Omegna, hadden ze die middag heerlijk gepicknickt aan het dichtbij gelegen Lago d’Orta. Het was daar dat de herinneringen aan vroegere tijden weer bij hem naar boven kwamen. Als autoliefhebber had hij dan wel zijn genen doorgegeven aan zijn zoons die in de autobranche werkzaam waren, maar hij voelde zich nog niet bepaald te oud om achter een cipres of olijfboom te gaan zitten, en jeukten zijn technische handen om weer eens een project aan te pakken.

Alberto had fijne herinneringen aan de Fiat Topolino Belvedere die hij vroeger bezat. Heerlijk rond het meer rijden met de bambini op de achterbank en la madre Sofia strak naast hem. Ondanks dat hijzelf maar vooral Sofia een paar maatjes breder was gegroeid in de loop der jaren en de destijds ruime Topolino nu een stuk kleiner leek, dacht Alberto dat een restauratieobject een prima besteding was voor zijn vrije dagen. La madre Sofia vond het een goed plan en zoons Giuseppe en Salvatore zouden indien nodig padre wel bijstaan mocht er hulp nodig zijn. Aldus werd Noord Italië afgestruind om een perfect te restaureren Belvedere te bemachtigen. Die werd na het nodige zoekwerk en afwijzing van diverse auto’s gevonden in een muisgrijs exemplaar uit 1954, en de restauratie kon beginnen.

De Fiat was hard, compleet, en zeer origineel en dus een geweldig uitgangspunt om er een perfecte restauratie van te kunnen maken. Dat was een klus die de techneut Alberto dan ook met verve volbracht. Niets werd aan het toeval overgelaten en vele uren gingen er in de kleine Topolino zitten. Foto’s bewijzen dat echt de hele auto uit elkaar is genomen. Er werd gekozen om de auto niet te over-restaureren maar op een zodanig niveau te brengen dat het net leek alsof de Fiat zojuist uit de fabriek was gerold. En dat lukte heel goed. Bestudeer de foto’s van de onderzijde ook eens aandachtig en constateer dat ook aan de zaken die niet direct in het oog vallen buitengewoon veel aandacht is besteed. We hebben hier echt niet te maken met een snel voor het oog opgeknapte auto zoals er diverse worden aangeboden. Ieder onderdeel is met zorg behandeld en gewikt en gewogen of het aan de kwaliteitseisen van Alberto kon voldoen. Het lakwerk is niet van een overdreven klasse maar is gewoon netjes en precies zoals we mogen verwachten als een auto er zo origineel mogelijk uit moet komen te zien. Persoonlijk vinden we de heerlijke klassieke two-tone grijze kleuren in en bruine interieur de perfecte combinatie.

Na ruim 2 jaar was de auto gereed en werd Sofia uitgenodigd de rit die ze jaren daarvoor ook zo dikwijls hadden gemaakt, nog eens te maken. En inderdaad… de stoeltjes zaten nog steeds goed maar wel wat krapper… Het mocht de pret niet drukken. Ook in de jaren daarna werden er regelmatig kleinere ritten gemaakt, maar natuurlijk alleen met mooi weer en lekker het dakje open.

Toch kwam er een moment dat de nu 85 jarige Alberto Valstrona afscheid van zijn Topolino Belvedere wilde nemen, en zijn we blij deze icoon van de kleine Italiaanse auto’s in onze collectie op hebben kunnen nemen. Het zou Alberto’s Italiaanse autohart goed doen als de Fiat bij een persoon zou terechtkomen die er net zo goed voor zal gaan zorgen als hij dat heeft gedaan.

Het gevoel wat al rijdend over je heen komt is eigenlijk alleen voor de echte liefhebber te begrijpen. Ondanks zijn kleine afmetingen en weinig vermogen geeft de Topolino op een of andere manier een gevoel van vrijheid en basic autorijden in combinatie met een hoog fun gehalte, wat nog eens door het volledig te openen dak wordt versterkt. Ruimte voor kinderen, hond en picknickmand is er voldoende en niets staat een middagje uit in de weg. Qua investering is het ook nog allemaal te overzien en zeker als men bedenkt dat een restauratie uitgevoerd in de kwaliteit zoals deze auto dat biedt, een veelvoud kost. Belangrijk is te weten dat na de uitvoerige restauratie de auto slechts ongeveer 2500 km heeft gereden.

We weten dat er goedkopere Belvedere’s op de markt zijn, maar betere? We wagen het te betwijfelen. Wilt u echt waar voor uw geld, iets leuks en super origineels? Dan zou deze Fiat Topolino 500C Belvedere zeker onder uw aandacht moeten komen.

Kers op de taart voor de liefhebbers van de Mille Miglia: met deze auto is het mogelijk in te schrijven voor dit wereldberoemde Italiaanse evenement, waarmee het een van de goedkoopste auto’s is om hier aan de start te kunnen komen.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud
569 cc
Vermogen
17 pk. bij 4400 t/min
Topsnelheid
90 km/h
Gewicht
680 kg
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Opties & accessoires

Hoezo accessoires ? Basic Italiaans autorijden en een ruim open dak. Wat willen we nog meer?

Historie

Fiat (Fabbrica Italiana di Automobili Torino, vrij vertaald: Italiaanse Autofabriek van Turijn) heeft in haar lange bestaansgeschiedenis altijd een uitgebreid productgamma gevoerd: van kleine tot prestige wagens, van goedkoop tot duur. Hoe rijk en ontwikkeld Italië ook was in de loop der geschiedenis, van de Romeinse periode via middeleeuwen en renaissance tot in de 18de eeuw, in de eerste helft van de 20ste eeuw hinkte Italië, samen met de hele mediterrane wereld, economisch wat achterop t.o.v. West-Europa. Dit maakt dat Fiat vooral succes had met haar goedkope kleinste wagentjes. Vanaf het midden der dertiger jaren tot het midden van de zestiger jaren was de typeaanduiding veelal een getal met de (afgeronde) cilinderinhoud.

Topolino

Zo tekende ingenieur Dr. Dante Giacosa een piepklein tweepersoons autootje met een piepklein viercilindertje van 569 cc. Dit was de eerste Fiat 500 of in het Italiaans de Cinquecento. We schrijven 1936. Dit wagentje viel zo in de smaak dat het vrij vlug een liefkozende bijnaam kreeg: Topolino of muisje. Na de oorlog hernam de productie van Fiats populairste. Verbeterde versies heetten 500B en 500C, zodat achteraf de eerste serie officieus tot 500A werd herdoopt.

In die eerste naoorlogse jaren was de gemiddelde Italiaanse familie verre van welstellend, maar wel kroostrijk. Hoe krijg je je talrijke bambini in een Topolino? Fiat zorgde voor een oplossing door van de Topolino een klein stationwagontje af te leiden met een achterbankje. Dit waren de Giardiniera en de Belvedere. Deze kleine auto’s verkochten zeer goed, het voldeed aan de behoefte naar wat meer plaats.

De prestaties lagen natuurlijk niet sportwagenniveau maar de auto blonk vooral uit in de zeer prettige bediening en scherpe besturing want padre en la madre moesten hun bambini natuurlijk wel op een makkelijke en veilige manier kunnen vervoeren.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak