Bloemendaal Classic & Sportscars

Alfa Romeo GTV 6 2.5

  • Bouwjaar
    1981
  • Tellerstand
    89207 km
  • Prijs
    €27.500,=
  • Chassisnummer
    ZAR116C0000002109
  • Motornummer
    AR01646000922
  • Kleur
    Grigio Nube
  • Bijzonderheden
    van 2e eigenaar die de GTV 34 jaar in bezit had, ongerestaureerd, perfecte staat

Verkoopinformatie

Een Italiaan zou zeggen: “non si trova una macchina migliore”, en een Twentenaar zoals wij dat zijn: “bespoar oe de meujte want ne bettern kuj toch neet veen”. Voor de Nederlander die niets van deze voor hem wartaal snapt: “het is moeilijk een nog beter exemplaar te vinden”.  Voordat u denkt welk een onzin die Bloemendaal nu allemaal weer uitkraamt, moeten we snel uiteenzetten dat we de Alfa Romeo GTV en met name de legendarische 6 cilinder hoog in het vaandel hebben staan, en constant op zoek zijn naar perfecte exemplaren van deze inmiddels legendarische Gran Turismo. Dit vergt ten eerste vakkennis: 39 jr werkzaam in de autobranche, 38 jaar diverse Alfa’s in bezit, 15 jaar werkzaam bij een Alfa Romeo dealer.. Dus we kunnen wel stellen redelijk op de hoogte te zijn.. Daarnaast is de liefde voor het Milanese merk onontbeerlijk en misschien wel het belangrijkste: relaties. Mensen die aan je denken wanneer ze iets te koop hebben of te koop weten. Liefhebbers die jarenlang een auto hebben gekoesterd zetten niet direct een advertentie maar gaan eerst eens rondvragen binnen hun netwerk, want dan weten ze tenminste dat hun auto goed terechtkomt.

Op deze manier werden wij onlangs benaderd over deze geweldige GTV6. De auto is van de eerste serie uit 1981 en heeft slechts 89.207 km gereden. De volledige geschiedenis is bekend. De heer Kienast uit Isernhagen kocht de auto op 16 april 1981 bij Alfa dealer Menzel & Schütte uit Hannover. Bij een kleine 40.000 km werd de auto in 1984 overgenomen door de heer Eberhard uit het dichtbij gelegen Lehrte. Diverse rekeningen getuigen dat deze man de auto eveneens liet onderhouden bij de dealer die de auto had afgeleverd. Herr Eberhard heeft de Alfa tot vrij recent altijd perfect onderhouden en puur als hobbyauto gebruikt. Hieraan is natuurlijk ook de lage kilometerstand te wijten. Wegens cosmetische redenen is de auto ongeveer 10 jaar geleden overgespoten en dat is perfect gedaan. Er is geen roestplekje of anderszins te bekennen. Bekijk ook eens de foto’s van de accubak en reservewielbak; ongekend origineel en nooit iets aan gedaan. Ook aan de bodem is niets gedaan en ziet er geweldig uit. Het interieur is ook van de hoogste kwaliteit, zonder ook maar een enkele beschadiging. Onlangs is er nog uitgebreid onderhoud uitgevoerd met een remmenrevisie,  nieuwe banden, distributieriem, enz.

Wij prijzen ons gelukkig dat na het overlijden van de tweede eigenaar, via zijn zoon, deze sublieme Alfa op ons pad kwam en hopen van harte dat de volgende eigenaar hem met dezelfde passie zal behandelen als dat de twee voorgaande eigenaren dat deden. De auto verdient het, want wij hebben nog niet eerder een eerste serie GTV6 van deze kwaliteit gezien.

Technische informatie

Motor
v6
Brandstofsysteem
Bosch injectiesysteem
Cilinderinhoud
2499 cc
Vermogen
160 pk. bij 5700 t/pm.
Koppel
220 Nm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1225 kg
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld transaxle

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak