Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Alfa Romeo GTV-6 2.5

  • Bouwjaar
    1983
  • Tellerstand
    52034 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    *ZAR116COO*00014422*
  • Kleur
    Antraciet met beige stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Origineel 52034 km ! Ongerestaureerd, rechtstreeks uit Italië, meer dan sublieme staat, up coming klassieker.

Verkoopinformatie

Critici hebben in dit geval wel een heel stuk gelijk! Wij zijn inderdaad wat bevooroordeeld. Kunnen niets kwaads zien in deze auto, vinden hem van top tot teen geweldig, vinden hem helemaal niet zo moeilijk schakelen en de zitpositie vinden we ook prima. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Na in het verleden 15 jaar werkzaam te zijn geweest bij een vooraanstaande Alfa Romeo dealer, talloze probleemloze kilometers gereden te hebben, jarenlang rally’s gereden te hebben in een full Groep A uitvoering… Tja, dan kun je ook niet anders dan vol respect hebben voor een van de mooiste tachtiger jaren creaties van ontwerper Giorgetto Giugiaro. Gaat dit ook nog samen met de beste en mooiste klassieke 6-cilinder motor ooit gebouwd, dan kunnen we niets anders concluderen dan dat de Alfa Romeo GTV-6 2.5 onze droomauto is.

Maar alles even nuchter bekeken: natuurlijk heeft deze auto ook nadelen, maar heeft dat niet iedere auto? Het is maar net wat je zoekt en wilt accepteren. Wie verslaafd wil worden aan passie voor een automobiel, kippenvel krijgt van een gillende 6-cylinder en met half dichtgeknepen ogen het silhouet aandachtig bekijkt; die kan niet anders dan net als wij, vervuld raken van deze Italiaanse coupé. Maar dan wel van een die het verdient!

In dit geval is dat niet zo moeilijk want zonder overdrijven is deze GTV-6 van bouwjaar 1983 en met slechts 52.034 originele kilometers op de klok, een van de allerbeste en origineelste die we ooit hebben gezien. En we hebben er heel veel gezien..! Wij hebben de auto onlangs aangekocht in Rome, afkomstig van een eigenaar die wij goed kennen en die de auto louter verkocht om weer ruimte te maken voor wat nieuws in zijn verzameling. Deze 3e eigenaar heeft net als de voorgaande zijn best gedaan om de auto zo origineel en zo mooi mogelijk te houden. De algehele staat is verwonderlijk subliem, wat vooral aan de onderzijde direct zichtbaar is. Bekijk de foto’s goed en constateer dat de auto niet is voorzien van verhullende tectyl, alle plaatwerk origineel is en alle originele lassen aanwezig en onbewerkt zijn. We hebben de stalen spatplaten in de binnenschermen direct gedemonteerd om de ruimte hier achter ook te kunnen controleren: geen enkel spoor van corrosie, echt perfect! Toch vertoonde het lakwerk wat gebruiksspoortjes, hetgeen ook weer niet zo verwonderlijk is na 33 jaar. Goede reden om de auto van zeer professioneel nieuw lakwerk te laten voorzien, natuurlijk in de prachtige en veelgezochte originele kleur Grigio Nube nummer 763. De Italiaanse spuiter heeft echt topwerk geleverd waarbij niet zoals zo vaak gebeurt, alles wordt afgeplakt. Nee, hierbij is alles keurig gedemonteerd zodat er niets van te zien is.

Ook het interieur mag er zijn. De prachtige crème stoffen stoelen en banken ogen nagenoeg als nieuw, evenals de deurbekledingen, hemel en vloerbedekking. Ook de kunststofdelen zijn perfect. Echt aan alles is te zien dat de auto niet ten prooi is gevallen aan een petjes dragende jongeling die niet weet hoe gauw hij een auto om zeep moet helpen met allerlei stereoapparatuur, verkeerde stoelen, stuurwielen, en meer van die spullen die wij niet graag zien.

Deze GTV-6 is een liefhebbersauto pur sang en we hopen dan ook op een nieuwe eigenaar die er net zo over denkt, zich bij ons zal melden. Een voor wie alleen het beste goed genoeg is. Wellicht een die al stad en land is afgereisd en elke keer weer gedesillusioneerd thuis is gekomen omdat de zaken toch weer anders waren voorgespiegeld. Kortom: aan de Alfist die bijna de moed heeft opgegeven ooit nog een eerlijke en juiste GTV-6 te kunnen vinden, kunnen we nu melden: wij hebben hem!

Bijna vergeten: we hadden het zojuist over de beste 6-cilinder motor ? Dat hebben wij niet bedacht… dat komt uit de pen van mensen die niet besmet zijn met een Alfa virus maar louter met hun verstand een lijst hebben samengesteld van de beste klassieke 6-cylinder ooit. Op eervolle hoogte: de Alfa Romeo “Busso” motor. http://petrolicious.com/the-top-ten-classic-six-cylinders-ever

Plan een paar uurtjes in, maak een afspraak, en verbaas u over de legendarische GTV-6.

Technische informatie

Motor
V-6
Brandstofsysteem
Bosch L-jetronic injectiesysteem
Cilinderinhoud
2492 cc.
Vermogen
160 pk. bij 5600 t/min
Koppel
220 Nm.
Topsnelheid
205 km/h
Gewicht
1225 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, transaxle systeem

Historie

Begin jaren 1970 was het tijd bij Alfa Romeo om de modellenreeks te vernieuwen. De Alfa Romeo Giulia, waarop ook de Alfa Romeo Berlina was gebaseerd, was er al sinds 1962 in productie en was aan vernieuwing toe. In 1972 volgde de Alfetta 1800 de kleinste Berlina, de 1750, op. De Berlina 2000 zou nog tot 1977 in productie blijven. De Alfetta 1.8 kreeg de motor uit de Berlina 1750, een viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 1779 cc. De Alfetta leverde hiermee 121 pk, had een topsnelheid van 180 km/u en sprintte in 9,5 seconden van nul naar honderd km/u. De ophanging en aandrijving van de Alfetta veranderde wel helemaal ten opzichte van de Berlina. De versnellingsbak en de koppeling werden achteraan in de sedan gebouwd om voor een ideale gewichtsverdeling te zorgen. Het nadeel hiervan was de lange schakelweg die vaak problemen gaf met de synchromesch ringen van de 2e versnelling. Giorgetto Giugiaro zorgde voor het uiterlijk van de Alfetta.

Twee jaar later, in 1974, kreeg de Alfetta 1.8 een kleine facelift en kreeg hij het gezelschap van de Alfetta 1.6 met enkel ronde koplampen en de 1570 cc motor uit de Giulia. In dat jaar werd op basis van de Alfetta ook een opvolger gebouwd voor de Giulia Sprint. De wagen kreeg de typeaanduiding Alfetta GT 1800 met een 115pk motor en was een fastback coupé. Opnieuw zorgde het designbureau van Giugiaro voor het ontwerp.

In datzelfde jaar werd voor de Amerikaanse markt ook een Alfetta 2000 gebouwd met een 1962 cc motor. Vanaf 1977 was de Alfetta 2000 ook in Europa te verkrijgen en zo had ook de Berlina 2000 een opvolger. De Alfetta 2000 zag er ook wat anders uit dan de 1800 en 1600: hij had een langere neus met rechte koplampen, grotere bumpers en grotere achterlichten. Ook de GT versie kreeg de 2000 motor en de naam werd veranderd naar Alfetta GTV 2000, wat meteen het einde betekende van de Giulia Sprint GTV.

In 1981 werd de nieuwe 2492 cc V6 uit de Alfa 6 in de GTV gestopt, die omgedoopt werd tot Alfetta GTV6. De motor leverde een maximaal vermogen van 160 pk en een maximaal koppel van 220 Nm.

In 1984 werd de Alfetta opgevolgd door de Alfa Romeo 90. De GTV modellen zouden echter nog tot 1995 moeten wachten voor zij met de nieuwe Alfa Romeo GTV een echte opvolger kregen.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak