Bloemendaal Classic & Sportscars

Alfa Romeo SZ

  • Bouwjaar
    1992
  • Tellerstand
    55902 km
  • Prijs
    €64.750,=
  • Chassisnummer
    ZAR16200003000993
  • Kleur
    Rosso Alfa (130) met crème interieur
  • Bijzonderheden
    Origineel Nederlandse levering, perfecte staat en compleet met alle documenten

Verkoopinformatie

Soms blijven bepaalde auto’s je achtervolgen. En in het geval van deze Alfa Romeo SZ zijn we daar natuurlijk extra blij mee. Wij hebben namelijk al eerder het genoegen gehad om deze SZ te verkopen, en wel aan de eigenaar die ons, na er 7 jaar volop van te hebben genoten, heeft gevraagd er een nieuwe liefhebber voor te zoeken. En dat doen we natuurlijk graag, want de SZ staat hoog op ons lijstje van zeldzame, lage productieaantallen,  makkelijk te rijden, relatief betaalbaar, goed te onderhouden en hele echte rijdersauto’s.

Op 23 juni 1992 werd de fraaie SZ met productienummer 972 ( van 1990 tot 1993 slechts 1036 stuks gebouwd) afgeleverd in Nederland. In totaal worden slechts 25 exemplaren aan Nederland toegekend. De eerste eigenaresse was wel een heel erg grote Alfiste want ze ruilde haar andere SZ in. De ene dame houdt zich bezig met handtassen en schoenen, en de andere met Alfa’s. Onze voorkeur moge duidelijk zijn…

Wij hebben de auto op  30 juni 2012 aan de huidige eigenaar verkocht, en kwamen tussen de documenten nog de advertentie van destijds tegen, met o.a. de volgende tekst: ” het is een waardevaste en liefhebbersauto pur sang en geeft iedere kilometer enorm veel plezier. Het spreekt voor zich dat zo’n echte auto als deze compleet is, met alle af-fabriek geleverde boekjes en de op maat gemaakte afdekhoes” En dezelfde tekst geldt nog steeds, met dien verstande dat we moeten bekennen dat de auto sindsdien eigenlijk alleen maar mooier is geworden. “Hoezo mooier? ” horen wij u denken. Wel, hierom: de eigenaar is een echte liefhebber van het Milanese merk en wist dat hij destijds met de aanschaf iets bijzonders in zijn garage parkeerde. En iets wat bijzonder is moet je zuinig op zijn, en dat nam de eigenaar zeer letterlijk. Alle onderhoud werd vakkundig en zorgvuldig gedaan door een specialist en natuurlijk zijn alle facturen aanwezig. Het uitlaatsysteem was in 2014 aan vervanging toe en werd er een op maat gemaakte rvs uitlaat met dubbele eindpijp gemonteerd. Iets wat af fabriek eigenlijk al had gemoeten in plaats van een enkel uitlaatpijpje dat geen recht doet aan de potentie van na de montage van een Squadra chip 222 leverende 3.0 V6 motor. De polyester body is af fabriek ook niet echt strak te noemen en het lakwerk was destijds ook maar middelmatig. En dat stoorde de eigenaar ook. En aangezien er in Nederland zeer goede vakmensen zijn die weten hoe zo’n specialistische klus tot een perfect einde moet worden gebracht, is de auto in juli 2014 voorzien van een nieuwe laklaag. Met zo’n verbluffend mooi resultaat dat de SZ dus een stuk mooier is als toen deze de fabriekspoort verliet. Vanzelfsprekend is in het uitgebreide dossier ook hiervan weer verslag gedaan met foto’s en facturen. Het lakwerk is dus nog steeds in nieuwstaat en dat geldt ook voor het prachtige crèmekleurig lederen interieur. Er is werkelijk geen enkel spoortje van gebruik te zien. Fantastisch om te zien.

De huidige kilometerstand is slechts 55.902 en met onze vier decennia Alfa Romeo ervaring kunnen we vaststellen dat dit een SZ is van de hoogste kwaliteit. Een SZ voor een liefhebber die met passie zijn mooie bezit wil verzorgen en optimaal wil genieten van een iconische en heel bijzondere Alfa Romeo.

 

Technische informatie

Motor
V6
Brandstofsysteem
Bosch Motronic ML4.1 injectiesysteem
Cilinderinhoud
2959 cc.
Vermogen
222 pk. bij 6250 t/pm. (standaard 210 pk)
Koppel
276 Nm. bij 4000 t/pm. (standaard 258 Nm)
Topsnelheid
245 km/h
Acceleratie 0-100 km/h
6.8 sec.
Gewicht
1280 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld transaxle

Opties & accessoires

-Alle zaken die origineel bij de aflevering van de auto zaten, maar vaak ontbreken zijn bij deze SZ wel aanwezig, zoals: originele carcover, de lederen mappen, het certificaat, reservewielhoes, enz.

-Squadra chip, nu 222 pk. Originele chip aanwezig.

-Op maat gemaakt RVS uitlaatsysteem met dubbele eindpijp

-Airconditioning

 

Historie

Alfa Romeo introduceert een wel heel bijzondere variant op de 75: de SZ. Het model, waarvan de projectnaam ES30 luidt, wat staat voor Experimental Sportscar 3000, is gebaseerd op de 75 America. De SZ (Sprint Zagato) maakt gebruik van diens tot 210 pk opgevoerde 3.0 V6, en is voorzien van een katalysator. Goed voor een topsnelheid van 245 km/h. Het platform van de 75 is voor de gelegenheid ingekort en de wielophanging is door Alfa’s raceafdeling Alfa Corse ontwikkeld en getest op de 75 Turbo Evoluzione Groep A die het GT-wereldkampioenschap in 1988 won. Bijzonder daarbij is dat alle rubber draaipunten zijn vervangen door spelingvrije en exact af te stellen Uniball lagers.

Hoewel in de naam de firma Zagato wordt genoemd, is het ontwerp van Alfa’s eigen Centro Stile in samenwerking met Robert Opron (de ontwerper van o.a. de Citroën SM). Het door Zagato voorgestelde model werd door de directie afgekeurd. Wel wordt de SZ bij Zagato gebouwd. Een echte kofferbak heeft de SZ niet; in plaats daarvan heeft hij een klepje waarachter zich het reservewiel bevindt. De carrosserie is van polyester. De SZ krijgt vanwege zijn shockerende uiterlijk al gauw de bijnaam “Il Mostro” (het Monster).

Alle exemplaren zijn binnen de kortste keren uitverkocht en Nederland krijgt er 25. In totaal worden tot en met 1991 1.036 SZ’s gebouwd, waarvan 38 prototypes.

In 1992 en 1993 wordt een open variant van de SZ aangeboden: de Roadster Zagato, of RZ. Deze is wèl door Zagato zelf ontworpen. In plaats van de geplande 350 worden slechts 278 RZ’s geproduceerd.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak