Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Audi Quattro

  • Bouwjaar
    1983
  • Tellerstand
    16917 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    WAUZZZ85ZDA900447
  • Kleur
    Alpinweiss
  • Bijzonderheden
    Slechts 16.917 mijl gereden, volledig en vanaf nieuw gedocumenteerd, zeer origineel.

Verkoopinformatie

Een unieke vondst: zo kunnen we deze Audi Quattro gerust noemen. Deze, door kenners als “UrQuattro” betitelde Audi, heeft zijn unieke status te wijten aan diverse zaken. Zaken die voor de liefhebber en verzamelaar van het grootste belang zijn. Zo is de auto niet alleen technisch als mede uiterlijk, in een onberispelijke staat, maar is tevens de complete historie bekend vanaf nieuw. Aan de hand van de facturen en documentatie is dan ook te bewijzen dat de mijlenstand van 16.917 absoluut klopt.

De Audi is in  2013 uit de USA naar Nederland gekomen en is direct door een Quattro specialist tot in detail aan een keuring onderworpen en is het nodige onderhoud uitgevoerd. Buiten de standaard onderhoudsbeurt werden o.a. vernieuwd: banden,distributieriem en spanner, waterpomp, accu, portierrubbers, remslangen, schokdempers achter, rembekrachtiger en remdrukregelaar en bezinepomp.  In totaal werd ruim Euro 9.000,= geïnvesteerd om de auto in een absolute topstaat te verkrijgen.

Wegens inkrimping van zijn verzameling heeft de eigenaar toch besloten de Audi te verkopen. Dit biedt voor de Quattro liefhebber een uitgelezen kans om een perfecte auto te kunnen bemachtigen. Kenners weten dat een hele echte Urquattro niet goedkoop is, maar zeker voor de toekomst een goede investering moet zijn. Buiten die rendabele investering om moet u deze auto vooral kiezen om zijn hoge kwaliteit, zijn veelzijdigheid en exclusiviteit, maar vooral ook om het pure rijgenot wat dit topproduct van “Vorsprung durch Technik” volop levert.

Technische informatie

Motor
5 cilinder 10 V lijnmotor
Carburatie
injectiesysteem
Cilinderinhoud
2144 cc.
Vermogen
162 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
220 km/h
Gewicht
1330 kg.
Versnellingsbak
5-bak, handgeschakeld

Opties & accessoires

Lederen interieur

Schuifdak

Originele Audi radio

Historie

Midden jaren zeventig kreeg Audi het idee om een personenauto te ontwikkelen met vierwielaandrijving. Dit gebeurde naar aanleiding van de introductie van de toen nieuwe Audi 100 in Scandinavië. Tijdens de testritten met de Audi 100 reed Jörg Bensinger, de toenmalige testleider en geestelijke vader van de Audi quattro, mee in een Volkswagen Iltis een terreinauto die niet voor de weg was bedoeld, maar juist voor dit soort barre omstandigheden. Deze Iltis reed veel beter onder de winterse omstandigheden dan de exclusieve Audi 100, de acceleratie en wegligging van dit voertuig deden de Audi 100 in de schaduw staan. Bensinger overtuigde de voorzitter van de afdeling “voertuigontwikkeling”, Ferdinand Piëch, dat er een markt zou zijn voor vierwielaangedreven (straat)auto’s. Om de wat in vergetenheid geraakte Audi-slogan “Vorsprung durch Technik” nieuw leven in te blazen werd er bij de raad van bestuur een budget aangevraagd om een Audi met vierwielaandrijving te ontwikkelen.

Audi ontwierp hierna een prototype vierwielaandrijving op basis van de Audi 80, met het 100% mechanische vierwielaandrijvingssysteem met middendifferentieel uit de DKW Munga. Men wist dat het goed was toen op een besneeuwde bergweg in Oostenrijk, waar destijds toevallig ook een fabrikant van sneeuwkettingen zijn product aan het testen was, de monden letterlijk open vielen toen deze Audi 80 met uitsluitend winterbanden de auto met sneeuwkettingen letterlijk voorbij stoof. De quattro was geboren.

In maart 1980 werd de Audi quattro Coupé, een sportcoupé met turbomotor en vierwielaandrijving, op het Autosalon van Genève voor de eerste keer gepresenteerd en door de vakjournalisten als een ware sensatie ontvangen.
Audi nam in die tijd actief deel aan de rallysport en vierwielaandrijving bood daarbij de betere tractie. Juist door deze deelname aan de zwaarste rally’s en het grote aantal overwinningen daarin toonde Audi tevens de betrouwbaarheid van de quattroaandrijving aan.

Van de eerste Audi Quattro, door kenners en liefhebbers ook wel “urquattro” genoemd, werden maar 11.452 exemplaren gebouwd. ‘ur’ is toegevoegd aan de naam vanwege het feit dat dit de eerste auto is geweest die het concept van vierwielaandrijving voor personenauto’s succesvol in de markt heeft gezet. Zijn vierwielaandrijving werd ook voor andere Audi-modellen gebruikt en verder ontwikkeld. De van vierwielaandrijving voorziene Audi’s dragen nu nog steeds de vermelding “quattro” in de modelaanduiding, hoewel de techniek die er achter zit niet meer hetzelfde is.
Heden ten dage heeft de oerquattro een hoge liefhebberswaarde en is dus niet goedkoop, als hij al verkrijgbaar is.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak