Bloemendaal Classic & Sportscars

Audi UrQuattro

  • Bouwjaar
    1985
  • Prijs
    €69.500,-
  • Kleur
    Rood met zwart lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Zojuist zeer uitgebreid onder handen genomen, o.a. nieuwe lak en motorrevisie. Technische EU specificatie.

Verkoopinformatie

Deze UrQuattro werd oorspronkelijk in de USA geleverd in in 2012 naar Nederland gehaald. Hier werd in opdracht van een verzamelaar de fraaie Coupe grondig aangepakt. De carrosserie was, in tegenstelling tot veel in Europa geleverde Quattro’s zeer gaaf en hoefde niets aan te gebeuren. Wel werd de lak compleet vernieuwd door een echte professional. Ook werd de motor compleet gereviseerd en daarbij tevens naar EU specificaties omgebouwd waarmee het vermogen ook flink omhoog ging. Ook werden de voorstoelen voorzien van nieuwe lederen bekleding en werden en veel andere kleinere werkzaamheden verricht waardoor de deze Audi nu in perfecte conditie verkeert.

Deze UrQuattro is een geweldige, eventueel voor elke dag te gebruiken youngtimer, die veel plezier geeft en een goede investering is.

Technische informatie

Motor
5 cilinder 10V lijnmotor
Carburatie
injectiesysteem
Cilinderinhoud
2144 cc.
Vermogen
200 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
220 km/h
Gewicht
1290 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld

Opties & accessoires

Schuifdak

Airconditoning

Historie

Midden jaren zeventig kreeg Audi het idee om een personenauto te ontwikkelen met vierwielaandrijving. Dit gebeurde naar aanleiding van de introductie van de toen nieuwe Audi 100 in Scandinavië. Tijdens de testritten met de Audi 100 reed Jörg Bensinger, de toenmalige testleider en geestelijke vader van de Audi quattro, mee in een Volkswagen Iltis een terreinauto die niet voor de weg was bedoeld, maar juist voor dit soort barre omstandigheden. Deze Iltis reed veel beter onder de winterse omstandigheden dan de exclusieve Audi 100, de acceleratie en wegligging van dit voertuig deden de Audi 100 in de schaduw staan. Bensinger overtuigde de voorzitter van de afdeling “voertuigontwikkeling”, Ferdinand Piëch, dat er een markt zou zijn voor vierwielaangedreven (straat)auto’s. Om de wat in vergetenheid geraakte Audi-slogan “Vorsprung durch Technik” nieuw leven in te blazen werd er bij de raad van bestuur een budget aangevraagd om een Audi met vierwielaandrijving te ontwikkelen.

Audi ontwierp hierna een prototype vierwielaandrijving op basis van de Audi 80, met het 100% mechanische vierwielaandrijvingssysteem met middendifferentieel uit de DKW Munga. Men wist dat het goed was toen op een besneeuwde bergweg in Oostenrijk, waar destijds toevallig ook een fabrikant van sneeuwkettingen zijn product aan het testen was, de monden letterlijk open vielen toen deze Audi 80 met uitsluitend winterbanden de auto met sneeuwkettingen letterlijk voorbij stoof. De quattro was geboren.

In maart 1980 werd de Audi quattro Coupé, een sportcoupé met turbomotor en vierwielaandrijving, op het Autosalon van Genève voor de eerste keer gepresenteerd en door de vakjournalisten als een ware sensatie ontvangen.
Audi nam in die tijd actief deel aan de rallysport en vierwielaandrijving bood daarbij de betere tractie. Juist door deze deelname aan de zwaarste rally’s en het grote aantal overwinningen daarin toonde Audi tevens de betrouwbaarheid van de quattroaandrijving aan.

Van de eerste Audi Quattro, door kenners en liefhebbers ook wel “urquattro” genoemd, werden maar 11.452 exemplaren gebouwd. ‘ur’ is toegevoegd aan de naam vanwege het feit dat dit de eerste auto is geweest die het concept van vierwielaandrijving voor personenauto’s succesvol in de markt heeft gezet. Zijn vierwielaandrijving werd ook voor andere Audi-modellen gebruikt en verder ontwikkeld. De van vierwielaandrijving voorziene Audi’s dragen nu nog steeds de vermelding “quattro” in de modelaanduiding, hoewel de techniek die er achter zit niet meer hetzelfde is.
Heden ten dage heeft de oerquattro een hoge liefhebberswaarde en is dus niet goedkoop, als hij al verkrijgbaar is.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak