Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Ferrari Dino 246 GT

  • Bouwjaar
    1971
  • Tellerstand
    52.393 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Rood met zwart lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Uit Japanse verzameling afkomstig, sublieme staat, productieaantal slechts 3061 stuks

Verkoopinformatie

Deze werkelijk sublieme Ferrari Dino 246 GT van bouwjaar 1971 is afkomstig uit een Japanse verzameling. We hebben zelden een een 246 GT gezien van deze kwaliteit. Kenners zien gelijk het superstrakke plaatwerk en de “mooier kan niet” carrosserienaden. Zelfs de deuren sluiten als de bekende kluis, echt ongekend, maar waar. Ook de onlangs door een specialist gecontroleerde techniek mag er zijn. Alles werkt precies zoals ze dat in Maranello hebben bedacht.

We blazen gelijk de loftrompet omdat we echt vol zijn van de kwaliteit, maar het gaat natuurlijk ook om de beleving en het verrukkelijke design. Echt een auto om met een stoeltje voor te gaan zitten en te bedenken vanuit welke hoek hij nu het mooiste is…,en daar komt u niet uit want van alle kanten is de auto geweldig. Ook mooi voor anderen om er naar te kijken,  maar u zelf heeft waarschijnlijk nog meer plezier aan het rijden. Je kunt het vergelijken met een grote kart. Je trekt de auto als het ware aan en bent klaar voor een heerlijke partij strak sturen. Heerlijke rijeigenschappen waarbij je geen moment het idee hebt vermogen te missen. De 2400 cc.V-6 heeft een prachtig geluid, zeker in de wat hogere toeren en schakelen gaat soepel en precies. De remmen mogen er ook zijn en zijn goed berekend op hun taak.

Ook het interieur heeft nauwelijks gebruikssporen en gezien de afgelezen kilometerstand van slechts 52.393 is het altijd een echte liefhebber geweest die deze kilometers er op heeft gereden. De optionele airconditioning is een zeer welkome accessoire om het hoofd koel te houden. Dat is ook wel nodig, want we weten zeker dat u met uw hoofd in de wolken loopt als nieuwe eigenaar.

Deze auto staat bij ons in de showroom in collegiale verkoop met Gina Classics uit Drachten

Technische informatie

Motor
V-6 motor
Brandstofsysteem
3 x Weber carburateur
Cilinderinhoud
2418 cc
Vermogen
195 pk. bij 7600 t/min.
Topsnelheid
235 km/h.
Gewicht
1080
Versnellingsbak
5 versnellingen, handgeschakeld

Opties & accessoires

Airconditioning

Historie

Toen Enzo Ferrari in februari 1898 werd geboren in Modena, wist hij nog niet dat zijn naam later de meest exclusieve sportauto’s ter wereld zou sieren. Als testrijder van Alfa Romeo maakte Enzo Ferrari indruk en wist hij in 1919 met een aangepaste productiewagen de tweede plaats binnen te slepen tijdens een wedstrijd in Bologna. Hij krijgt een onderscheiding van de hertog Enrico Baracca, vader van de legendarische Italiaanse coureur Francesco Baracca, die tijdens de Eerste Wereldoorlog was overleden. De onderscheiding was een steigerend paard met een gele achtergrond. In de jaren ’20 begint Enzo Ferrari zelf aan auto’s te sleutelen bij Alfa Romeo. Maar al snel ontwerp Enzo zijn eigen wagens. In 1929 richt hij Scuderia Ferrari. Het logo? Een steigerend paard op een gele achtergrond.

Een paar jaar later wordt Enzo’s zoon, Dino geboren.. Alles lijkt voorspoedig te gaan, totdat Dino Ferrari als kleine jongen op een avond bij een race in elkaar zakt.. Enzo belooft zijn zoon dat alles goed zal komen, maar de geschiedenis leert ons anders. Dino Ferrari leidt aan een ongeneeslijke spierziekte. Als Dino Jaren later aan het werk is in de fabriek van Ferrari, valt hij plots in de armen bij zijn vader. Vanaf dat moment gaat het snel bergafwaarts met Dino. In 1956 sterft Dino Ferrari, 24 jaar jong, met zijn vader aan de rand van zijn bed. Vlak voor zijn dood werkte Dino nog aan een nieuwe motor voor Ferrari. In het aller nieuwste model moest een snelle V6-motor komen te liggen. De V6-motoren kwamen er, maar Dino zou het eindresultaat nooit zien.

Na de tragische dood van Dino zoon (Alfre)Dino Ferrari in 1956  vernoemde Enzo Ferrari als postuum eerbetoon de mede door zijn zoon ontwikkelde, aluminium V6 motor naar hem.  Alle door Ferrari gebouwde V6 motoren dragen vanaf dat moment de naam ‘Dino’. Wanneer in 1964 door een verandering in het reglement enkel wagens met een motortype waarvan er minstens 500 in serie zijn geproduceerd mogen meedoen aan de Formule 2-competitie vormt dit een probleem voor het Ferrari-concern. Midden jaren 60 is dit nog maar een kleine fabriek waar slechts 700 wagens per jaar kunnen gebouwd worden. Daarom besluit Ferrari hulp te zoeken bij Fiat. Het grote Fiatconcern zal de door Ferrari ontworpen V6-motoren bouwen, waarvan men een deel in auto’s onder eigen naam mag verkopen, terwijl Ferrari zo op erg slimme wijze de Dino-homologatie krijgt voor F2-deelname. De relatie tussen de fabrieken leidt in 1969 tot een participatie van Fiat in Ferrari.

De eerste seriewagen die uit de samenwerking voortkomt, is de door Pininfarina ontworpen Fiat Dino Spider 2.0 1967-1969). Kort daarop volgt ook een coupé, waarvoor Bertone het carrosserie-ontwerp en -productie verzorgt. Ferrari komt eind 1967 met een eigen versie, de Ferrari Dino 206. Dezelfde wielbasis, maar met een dwarsliggende, in het midden geplaatste 2.0 V-6 motor in plaats van voorliggend, en prachtig vormgegeven door Pininfarina.
De later gemonteerde 2.4 liter V-6 wordt ook gebruikt in de Dino 246 en de Lancia Stratos. Door gebruik te maken van een gietijzeren motorblok is er echter een meergewicht van 140 kilogram ten opzichte van de vorige generatie waardoor het extra vermogen nauwelijks compenseert, maar wel een soepeler motor met meer koppel is verkregen.
De 246 GT en de targa versies GTS, staan bekend om hun zeer goede rijeigenschappen en hun onovertroffen mooie design. Lange tijd stond deze “instap” Ferrari niet echt in de belangstelling en ging de aandacht meer uit naar de 8 en 12-cilinder Ferrari’s. Heden ten dage liggen de zaken heel anders en heeft deze prachtige auto gekregen van het verdient: de volle aandacht van liefhebbers en verzamelaars over de hele wereld. De prijzen zijn dan ook flink gestegen de laatste jaren en de verwachting is dat dit nog wel even zal doorgaan.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak