Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Ferrari 330 GT 2+2

  • Bouwjaar
    1965
  • Tellerstand
    34003 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Argento Grigo met donkerrood lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Unieke (slechts 125 stuks geproduceerd) "intermediaire" uitvoering. Volledig gedocumenteerd en uitgebreid gerestaureerd.

Verkoopinformatie

Deze prachtige 330 GT 2+2 werd nieuw geleverd in Italië, waar het de eerste 4 jaar doorbracht. Achtereenvolgens eigendom van Angelo Panichi en vervolgens door twee vrouwen, Ada Gregnoldo, gevolgd door Maria Luisa Castagna, die slechts 29 jaar oud was. De auto had toen 14.000 kilometer op de teller.
Later werd de auto verkocht naar Amerika en verbleef in de buurt van het zonnige Californische San Francisco.

In 1996 kwam de auto naar Engeland en besloot de toenmalige eigenaar, op advies van Patrick Ottis, een expert van het merk, een grondige restauratie te laten uitvoeren, inclusief ontsteking, carburateurs, remsysteem, wielophanging, rvs uitlaatsysteem en koppeling. De oorspronkelijke kleur van deze auto was donkergrijs. Dit werd bij de restauratie gewijzigd in de veel sprekender kleur zilvergrijs. De carrosserie is werkelijk in een onberispelijke staat. Hetzelfde niveau van de restauratie is te zien in de kwaliteit van de bumpers, alle exterieur en interieur chroom, en het houten dashboard en stuurwiel. Alle instrumenten functioneren zoals ze zouden moeten. Ook werden voor een beter zicht H4 lampen gemonteerd, aangevuld met de extra Carello lampen. Het interieur is als nieuw. Het rode leder verkeert in een perfecte staat, net zoals de tapijten.

De Ferrari wordt geleverd met een Nederlands kenteken en een zeer uitgebreide documentatie bestaande uit vele facturen, kenteken registraties, homologatiepapieren, Marcel Massini documenten, enz.

Dit is een geweldige kans om een Ferrari V12 behorend tot het beperkte aantal  van de slechts 125 stuks “intermediaire” modellen te bemachtigen. Echt een auto die een prachtige mix vormt van verfijning, comfort en prestaties. Een zeldzaamheid onder de GT’s uit die periode.

Technische informatie

Motor
V-12
Brandstofsysteem
carburateurs
Cilinderinhoud
3967 cc.
Vermogen
300 pk. bij 7000 t/pm.
Topsnelheid
240 km/h
Gewicht
1420 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak

Historie

Met de productie van de 330 GT 2 + 2 zette Ferrari de traditie voort van grote twee-deur-saloons. Hiermee bewezen ze dat de prachtige lijnen van Pininfarina prima gecombineerd gingen met kracht, snelheid, en de mogelijkheid om twee passagiers op de achterbank mee te nemen. Ondanks zijn afmetingen is het een echte Ferrari die zich zich zowel opperbest voel in de bergen op smalle bochtige wegen, alsook op de Autostrada.

De V12-motor met een cilinderinhoud van 4,0 liter werd ontwikkeld door de beroemde Gioacchino Colombo. De inhoud van de verplaatsing van één cilinder is ongeveer 330 cm³ en vormde hiermee de typeaanduiding 330.

De eerste exemplaren van de 330 GT verlieten de fabriek in 1964, en waren direct een van de meest gewilde auto’s van dat moment en alleen beschikbaar voor de rich and famous.

De prachtige, door Tom Tjaarda ontworpen auto was veel meer dan een re-engined 250, echter met een scherpere neus en achterkant, quad koplampen, en een brede grille. De wielbasis is 50 mm langer en Koni verstelbare schokdempers verbeterde de handling. Een dual-circuit remsysteem Dunlop werd gebruikt met schijven rondom, hoewel het systeem voor-achter gescheiden was in tegenstelling tot modernere auto’s die een diagonaal systeem hebben.

De 1965 Series II versie werd gekenmerkt door een vijf-versnellingsbak in plaats van de vierbak met overdrive van het voorgaande jaar. Andere wijzigingen waren de overstap van de typische dubbele koplampen naar enkele units, lichtmetalen wielen, en de toevoeging van optionele airco en stuurbekrachtiging.

Voorafgaand aan de introductie van de ‘Series II’ 330 GT werden 125 stuks ‘interim’ auto’s  geproduceerd, met de quad-koplamp units van de series I auto’s, maar wel met de vijf-versnellingsbak en ‘zwevende’ pedalen van de auto’s van de ‘series II’.  Uit die interim serie komt de auto die wij hier aanbieden.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak