Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Ferrari 575 M Maranello F1

  • Bouwjaar
    2003
  • Tellerstand
    58200 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    ZFFBT55B000127774
  • Kleur
    Grigio Titanio metallic met cognac lederen Daytona interieur
  • Bijzonderheden
    Absoluut een van de mooiste en beste! NL geleverd, compleet gedocumenteerd en dealer onderhouden.

Verkoopinformatie

Superlatieven schieten bij sommige auto’s tekort… Alle liefhebbers van echte Italiaanse Gran Turismo’s zijn even sprakeloos na de vraag wat er nog meer te wensen valt dan dit toppunt van design, afwerking, emotie en techniek: de fantastische Ferrari 575 M Maranello F1…

Afgeleverd op februari 2003 bij Ferrari Kroymans in Hilversum aan de eerste eigenaar, een in België woonachtige Nederlander. In 2009 heeft deze eigenaar de auto voorzien van een Nederlands kenteken en ingeruild op een 599 in dezelfde kleurencombinatie.

De huidige eigenaar stond eerlijk gezegd nog even in twijfel om de auto te houden nadat hij recent een tocht van 3100 km. heeft gemaakt in het kielzog van de deelnemers aan de befaamde Mille Miglia, maar heeft toch besloten er afscheid van te nemen om weer op zoek te gaan naar een andere exoot. Een geluk voor de nieuwe eigenaar want we durven te beweren dat deze 575 tot de mooiste en beste exemplaren behoort die op dit moment worden aangeboden. Zoekt u er dan ook nog een met een smetteloos dealer onderhoud en qua kleurencombinatie de meest chique…,dan moet deze 575 M Maranello F1 wel heel erg hoog in het lijstje staan. Vermeldenswaardig is o.a. ook de netjes op tijd vervangen distributiesnaren en een complete koppeling. Vanzelfsprekend zijn de facturen hiervan bij de auto, evenals alle originele boekjes.

Deze Ferrari is niet alleen voorzien van zeer smaakvolle en nuttige opties maar die verkeren ook nog eens in een nagenoeg nieuwstaat. Kijk maar eens naar het bijzondere Daytona Style leder inclusief hoedenplank en hemel of de 19 inch GTC wielen: aan alles is te zien dat de eigenaar een echte liefhebber was er hier zich ook naar gedroeg. Alles werkt perfect, blinkt en is onbeschadigd.

Zoekt u een hele echte 12 cilinder Ferrari die iedereen oprecht kan waarderen om zijn bijzondere combinatie van chique en sportief en die steeds hoger klimt in het rijtje van goede investeringen op autogebied, dan nodigen wij u graag uit te ontdekken of u de juiste persoon bent dit stuk erfgoed onder uw hoede te nemen.

Technische informatie

Motor
V-12 met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder
Brandstofsysteem
Bosch Motronic injectiesysteem
Cilinderinhoud
5748 cc.
Vermogen
515 pk bij 7250 t/min.
Koppel
588 Nm. bij 5250 t/pm.
Topsnelheid
325 km/h
Gewicht
1725 kg.
Versnellingsbak
6 versnellingsbak, F1 of automaat

Opties & accessoires

Grigio Titanio metallic lak
Cognac lederen interieur met Daytona style stoelen
19″ GTC wielen
Remklauwen in Aluminium kleur uitgevoerd
Tubi style einddempers
Hoedenplank achter de stoelen volledig in leer uitgevoerd
Dakhemel in leer
Ferrari/Becker premium sound system met 6-CD wisselaar met navigatie
Originele Ferrari dust cover / binnenhoes (rood)

Historie

De in 2002 gelanceerde 575M Maranello is een  toonbeeld van Ferrari’s meest traditionele layout – een Berlinetta met een V12-motor voorin en achterwielaandrijving.
Zoals met alle Ferraris, is het hart van dit model natuurlijk de motor, waarbij 575 een afkorting is van de motorinhoud die 5750 cc bedraagt. Deze vergroting van de inhoud (was 5500 cc bij de 550 Maranello) heeft geresulteerd in een toename van vermogen en koppel, een van de belangrijkste ontwikkelingsdoelstellingen van het merk. In de kenmerkende Ferrari terminologie staat de “M” voor “modificata” hetgeen betekent dat de allround prestaties zijn verbeterd. De algehele prestaties in het bijzonder zijn op een hoger niveau gebracht, ondermeer door de voor de eerste keer toegepaste F1 versnellingsbak. Daarentegen is de prachtige en evenwichtige styling van de 550 in stand gebleven.
De enige wijzigingen die waren vereist, waren het gevolg van enkele technische wijzigingen: nieuw ontworpen luchtinlaten op het nieuwe front voor een verfijnde aerodynamica en efficiency, en een nieuwe vormgeving van de voorspoiler. Ook werden de koplampen herontworpen met een auto-gekleurde behuizing met xenon-technologie voor het dimlicht. Ook werd de geleiding van de luchtstromen rond de wielen herzien en de toevoeging van kleine stroomlijnkappen om de luchtweerstand te verminderen. Ook werd de onderzijde gedetailleerd.

De 575M Maranello’s 12-cilinder motor behield de 65 graden V-hoek van zijn voorganger, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, lichtmetalen motorblok, dry-sump smering: samen een brok technologie van hoge klasse. Het doel van de ingenieurs van de 575M Maranello’s V12 was om zowel de vermogenscurve als koppel te verhogen. Het resultaat is een nieuw maximum vermogen van 515 pk  7250 t/min en 588 Nm bij 5250 t/min. Het mid-range koppel nam tevens toe met 1,5 kgm tussen 1000 en 4000 t/min in vergelijking met de motor van de 550 Maranello. Deze verbeteringen werden bereikt door een overvloed aan wijzigingen aan de 12-cilinder: toegenomen inhoud, een hogere compressieverhouding en algemene verbetering van motorrendement en management.
De 575M Maranello heeft een optimale gewichtsverdeling, met een 50-50 verdeling. Dit komt voornamelijk door het transaxle ontwerp met de versnellingsbak achterin gemonteerd. Deze is voorzien van een sperdifferentieel. Ook is de 
elektro-hydraulische F1 regeleenheid gemonteerd aan de achterzijde van de auto. Deze garandeert minimale responstijd en optimale bedrijfstemperatuur.

De F1 versnellingsbediening is op de 575M Maranello geoptimaliseerd via de handmatige hendels gemonteerd aan de achterzijde van het stuurwiel. De bestuurder heeft de keuze uit twee belangrijkste standen: Sport, voor sneller en  sportiever schakelen, en comfort, gericht op een rustiger rijstijl. Beide standen beïnvloeden ook de schokdemperwerking.

De remmen werden ook aangepast om de superieure prestaties van de 575M Maranello te kunnen weerstaan. Een snellere en meer efficiënte reactie bij het remmen en een betere weerstand tegen verhitting. De verbeteringen kwamen hoofdzakelijk tot stand door een betere ventilatie, nieuw remvoering materiaal (Ferodo HP1000), en verbeterde hulp van het servo-systeem.

Het ABS / ASR-systeem werd ook geupgrade. ABS / ASR-sensoren werden geïntegreerd en zowel de band- als velggewicht werd teruggebracht om de onafgeveerde massa te optimaliseren. Deze modificaties brachten 1,8 kg  van een compleet voorwiel, en 1,2 kg van een achterwiel minder op de weegschaal. De banden zelf zijn ook stiller, duurzamer en beter opgewassen tegen aquaplaning.

De 575M Maranello werd dus grondig herzien om hem nog sportiever en functioneler te maken. In overeenstemming met zijn verbeterde prestaties werd er ook gefocust op efficiëntie rond de bestuurder: alle belangrijke instrumenten werd ondergebracht in één paneel direct voor de bestuurder met de toerenteller in het midden. Ook werden nieuwe stoelen gemonteerd met zes elektronische aanpassingen waaronder de geheugen functie van de bestuurdersstoel. Het dashboard en de centrale tunnel werden beide ook opnieuw ontworpen, evenals stuurwiel en deurpanelen.

Dankzij de Carrozzeria Scaglietti Personalisation Programme, konden eigenaars ook de stijl en accessoires van de 575M Maranello personaliseren naar hun eigen individuele voorkeuren en wensen.

Er is dus heel veel gedaan om een auto van topniveau neer te zetten. In de ogen van veel autokenners en liefhebbers is de Ferrari 575 M Maranello dan ook de belichaming van de perfecte GT.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak