Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Fiat Dino 2400 Coupé

  • Bouwjaar
    1972
  • Tellerstand
    26955 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    135BC*0005410*
  • Kleur
    Grigio Silverstone met donkerrood - grijs interieur
  • Bijzonderheden
    Perfecte staat, tot 2013 gekoesterd door eerste en Italiaanse eigenaar, sublieme kleurencombinatie

Verkoopinformatie

Italië, 1972, een mooie zonnige voorjaarsochtend in Alessandrië.  Francesco Beltrami en zijn mooie vrouw Isabella zitten op hun terras achter een lekkere kop cappuccino en Francesco vertelde dat hij er een nog mooiere dag van wilde maken door eindelijk zijn lang gekoesterde wens in vervulling  te laten gaan: het bestellen van een echte Fiat Dino 2400 Coupé, en Isabella werd verzocht mee te gaan naar de Fiat dealer om de kleur uit te zoeken. Waar normaal gesproken een Italiaan nog wel eens wil treuzelen werd nu snel de Vespa gestart en met wapperende rok richting FIAT Filiale di Alessandria aan de Casella Postale 153 gereden.

Dat Isabella niet alleen mooi was maar ook nog smaak had, kunt u op dit moment aanschouwen in onze showroom, want hier staat na liefst 41 jaar vertroeteld te zijn door Francesco en Isabella de wonderschone Coupé. De meest chique kleur antraciet met een fantastisch tweekleurig interieur, grijs met donkerrood. Alleen een Italiaanse kan zoiets moois bedenken. De Dino is zeldzaam goed onderhouden, zowel qua uiterlijk als techniek en als een auto zo lang in het bezit is geweest van de eerste eigenaar, dan mag je ook verwachten dat de historie onderbouwd kan worden met de nodige papieren. Ondanks dat Italianen niet bepaald bekend staan om hun administratieve bekwaamheden was Francesco hierop blijkbaar toch de uitzondering want zelfs de op 31 mei 1972 uitgeschreven aankoopnota van 4.153346 Lire is bewaard gebleven. Instructieboekje, folders enz. alles is er bij.

In 2013 is de auto naar Nederland gehaald en is de auto grondig en met de grootste liefde nagekeken en up to date gemaakt. Zo zijn onder andere onderstel, motor en versnellingsbak weer als nieuw en is dit ook onderbouwd met rekeningen.

We denken met deze ongerestaureerde (!) Fiat Dino Coupé een geweldige auto aan te kunnen bieden die ook nog eens is voorzien van de bij kenners geliefde 2400 cc motor. Een echt geweldig rijdende auto die veel plezier biedt, in perfecte staat is en die (nu nog) relatief betaalbaar is.

Doe net als Francesco en Isabella en maak er eens een nog mooiere dag van: reserveer de Dino voor uzelf en geniet ook tientallen jaren van een hele echte auto. U hoeft niet op de Vespa naar Rijssen…een telefoontje is genoeg en we maken graag tijd voor u om onder het genot van een cappuccino alle ins en outs te laten zien van deze ingetogen Italiaanse schoonheid.

 

Technische informatie

Motor
V-6 DOHC
Cilinderinhoud
2418 cc
Vermogen
180 pk.
Koppel
216 Nm. bij 4600 t/pm.
Topsnelheid
205 km/h
Versnellingsbak
5- bak , ZF dog leg, handgeschakeld

Opties & accessoires

Campagnola velgen

Duo colori interieur

Metallic lak

Radio

Historie

De Fiat Dino werd voor het eerst in Spider uitvoering aan het grote publiek getoond in 1966 op de Autosalon van Genève. Een jaar later werd de Fiat Dino Coupé geintroduceerd. Het was niet alleen de opstap naar de latere Ferrari’s “Dino” maar in eerste instantie vooral een manier voor Ferrari om de V6 motoren gehomologeerd te krijgen voor de Formule 2. De benodigde aantallen voor homologatie waren nu eenmaal makkelijker haalbaar in een goedkopere Fiat carrosserie. Het ontwerp van de Spider was afkomstig van Pinifarina terwijl de Coupé door Bertone was getekend.

Ferrari was voornemens om al zijn modellen met de V6 onder de merknaam Dino uit brengen, als hommage aan Enzo Ferrari’s zoon Alfredo die op 24 jarige leeftijd overleed en de grondlegger van deze motor was. Amerikaanse dealers zagen het sublabel commercieel niet zitten dus werd besloten de modellen met V6 op de markt te brengen als Fiat en Ferrari Dino, in beide gevallen zat er dezelfde motor onder de kap.

De 2.0 liter V6 motor leverde 158pk in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de aandrijving op de achterwielen. De motoren werden in elkaar gezet door Fiat medewerkers in Turijn. In 1969 werd de motorinhoud vergroot naar 2.4 liter wat leidde tot een vermogen van 180 pk. De assemblage van de auto’s met deze zwaardere motoren werd op dat moment niet langer door Fiat uitgevoerd maar door Ferrari. Dit zijn dan ook de meest zeldzame Fiat Dino’s, van de Spider met de 2.4 motor zijn er slechts 424 exemplaren geproduceerd. Totaal zouden er 7.803 Fiats met een Dino badge gebouwd zijn, waarvan 26% Spiders en 74% Coupé’s.

Hoewel het vaak moeilijk zo niet onmogelijk is om de toekomst van een echte verzamelaarsauto te voorspellen, is het wel zeker dat auto’s met Ferrari connecties zoals deze Fiat Dino, het altijd goed doen. Met hun beperkte productie-aantallen worden Dino’s vaak gezien als een prima en betaalbaar Ferrari alternatief.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak