Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Volkswagen T1 “split window” Pick Up

  • Bouwjaar
    1961
  • Tellerstand
    9667 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    848512
  • Kleur
    Rood /wit met grijs stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Historie bekend en goed gedocumenteerd, 1600 cc motor, slechts enkele eigenaren gehad

Verkoopinformatie

Nostalgie ten top: een hele echte VW T1 Pick Up van bouwjaar 1961. Afkomstig uit de USA waar deze  via de haven van San Francisco door VW dealer Gardner Motors in Fresno werd afgeleverd aan Steven Costa. Steven gebruikte de T1 jarenlang in zijn wijngaard en verkochte de auto pas in 2002 aan Angel Diaz uit El Paso Texas. In oktober 2012 werden Dean en Helena Suhr uit Catalina Californie de rechtmatige eigenaren van de dan nog steeds ongerestaureerde auto.

Deze eigenaren wilden de auto echter weer in perfecte toestand hebben en werd besloten de originele kleur grijs te vervangen voor het fleurige rood / wit. Laswerk hoefde er nauwelijks aan te gebeuren want in de droge klimaten waarin de VW zijn diensten tot nu toe had bewezen had roest geen kans gekregen.

Ze lieten ook enkele modificaties aanbrengen. De belangrijkste zijn de nu gemonteerde en veel sterkere 1600 cc motor en schijfremmen op de vooras.

Deze super rijdende T1 wordt geleverd inclusief officieel VW Zertifikat, foto’s, historie documenten, oude advertenties, etc. Uniek dus qua historie en staat, en niet te vergelijken met vele anderen.

Deze VW T1 brengt een grote dosis nostalgie teweeg bij de inzittenden, maar ook bij de medeweggebruikers, en is daarom natuurlijk ook uitermate geschikt voor promotiedoeleinden.

 

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder boxermotor
Cilinderinhoud
1600 cc.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Opties & accessoires

Af fabriek opties:

M071 twee opbergruimten

M362 US-Package

M020 snelheidsmeter in mijlen

M024 rode knipperlichten

M025  bevestiging voor veiligheidsgordels

M090 gelaagde voorruiten

M176 bumperrozetten

M620 6V elektrisch systeem

 

Tijdens restauratie uitgevoerd:

1600 cc motor

schijfremmen op vooras

12V elektrische installatie

veiligheidsgordels

 

Historie

Op 23 april 1947 bespreekt Ben Pon bij Volkswagen zijn ideeën over de import naar Nederland. Tijdens het gesprek maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Eigenlijk is het niet meer dan een flinke doos op wielen, met voorin een cabine en achterin de motor. Het chassis van de Kever dient als basis voor het voertuig. Een jaar later besluit Volkswagen het idee uit te werken. Zo wordt Ben Pon min of meer de uitvinder van de Volkswagen Transporter.

Het allereerste Type 2-model, met de voorruit met een metalen spijltje in het midden, de ‘spijlbus’ werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en het eind van 1967. Eerst werd de bus nog in Wolfsburg geproduceerd; vanaf 8 maart 1956 werd een gloednieuwe autofabriek in Hannover gebruikt voor de productie.
In februari 1955 kwam het vernieuwde model op de markt. Volkswagen had de carrosserie ingrijpend gewijzigd. Het dak kreeg een luifel boven de voorruiten, waarin roosters kwamen voor aanvoer van verse lucht, en de motorklep en motorruimte werden aanzienlijk lager uitgevoerd. Daardoor ontstond ruimte voor een achterklep, zodat bouwvakkers, loodgieters en timmerlieden materialen van grotere lengte konden vervoeren die via de achterklep geladen konden worden. Evenals dit bij de Volkswagen Kever het geval was werd in de Transporter een 4-cilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 1131cc toegepast, die 25 pk leverde. Ook bij de Transporter lag deze motor achterin en was hij luchtgekoeld. In 1953 werd dit een 1192cc 30 pk motor. Een versie van 36 pk was ook verkrijgbaar. Deze had dezelfde cilinderinhoud maar kon dankzij een hogere compressie wat meer vermogen leveren. Deze versie werd in 1955 de standaardmotor.

De eerste versies van de T1 (Transporter 1ste generatie) werd T1a genoemd. T1b betrof een wagen met een iets langere daklijn boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Vanaf modeljaar 1963 werden de wagens aangeduid als T1c; de achterdeur was breder uitgevoerd. Daarnaast werden in datzelfde jaar de scharnierende laaddeuren aan de zijkant vervangen door een schuifdeur. De introductie van wat aanvankelijk een zwaar transport Transporter werd genoemd – hij kon 1000 kg vracht vervoeren in plaats van 750 – bleek dermate succesvol dat deze uitvoering de standaard-Transporter werd. Het model was verkrijgbaar met een nieuwe 1493cc motor (1.5L of ‘1500’ genoemd) die 51 pk leverde. Nadat de Kever vanaf 1967 met dezelfde motor werd uitgerust, werd het vermogen opgevoerd tot 53 pk. De motoren van deze Transporters bleken uiterst betrouwbaar en gingen zonder problemen meer dan 250.000 km mee. Met de jaren zestig als ijkpunt was deze betrouwbaarheid zeer hoog te noemen.De uitvoering als pick-up was in de Verenigde Staten erg populair.

In 1967 kwam een eind aan de Duitse productie van de ‘spijltjesbus’. Hij werd opgevolgd door de T2, maar het model werd nog tot 1975 in Brazilië geproduceerd
Bezitters van T1’s refereren vaak aan het aantal ramen dat hun busje heeft om onderscheid te kunnen maken tussen de vele passagiersuitvoeringen. De ‘basis’-Kombi Transporter is die met 11 ramen: twee voorramen (wegens het middenspijltje); drie zijramen aan ieder kant, een raam in iedere voordeur en één achterraam. Het ‘DeLuxe’-model is een 15-ramer: deze kent vier zijramen en aan weerszijden van het achterraam een gebogen achterraampje. Dit model was niet in Europa verkrijgbaar. De 23-ramer werd in de VS ‘sunroof deluxe’ genoemd; deze had aan iedere wagenkant 8 kleine panoramaraampjes. Een 21-ramer had de gebogen achterraampjes niet. De 21- en 23-ramer kregen later de bijnaam Samba’s. ‘Echte’ Samba’s zijn echter 21- of 23-ramers met de meest luxe uitvoeringen die verkrijgbaar waren: chromen lijsten, een uitgebreider dashboard en een canvas open dak standaard. Samba’s werden geproduceerd vanaf 1951 tot 1 augustus 1967.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak