Bloemendaal Classic & Sportscars

Ford Escort Mk1 1600 GT Mexico

  • Bouwjaar
    1973
  • Tellerstand
    57929 km
  • Prijs
    €op aanvraag
    • Kleur
      Olympic Blue
    • Bijzonderheden
      Unieke Mexico, ongerestaureerd, 2e eigenaar, Nederlandse levering, matching numbers

    Verkoopinformatie

    Onwaarschijnlijk? Ja dat is het, maar toch waar. Een origineel Nederlandse Ford Escort Mk1 1600 GT Mexico in ongerestaureerde staat, afkomstig van de tweede eigenaar, de hele historie bekend inclusief aankoopnota… Waar vind je ze tegenwoordig nog? In dit geval bij ons in de showroom.

    Uitgevoerd in de prachtige kleur Olympic Blue en o.a. voorzien van originele RS stoelen met hoofdsteunen, een deep dish sportstuur en originele magnesium Minilite velgen. Het ene nog unieker dan het andere. Voor wie er goed over nadenkt is een auto als deze veel bijzonderder dan een of andere exotische superauto waarvan het nooit de bedoeling is geweest er veel mee te rijden, en dus de conditie jaren later nog steeds erg goed kan zijn. De Escort Mexico is echter een in serie van ruim 10.000 stuks gebouwde rijdersauto die bijna stuk voor stuk zijn versleten of vergaan en als er hier een van is overgebleven, dan moet het wel een heel bijzonder exemplaar zijn. En dat is deze Mexico. Vanaf de eerste dag vertroeteld en verkeert dus in een heel andere staat dan 99.9 % van Mexico’s die rond dezelfde tijd van de band afrolden. Je kon ze namelijk af fabriek al met het nodige rally equipement bestellen en daar werd gretig gebruik van gemaakt, om direct na aflevering al aan de start te kunnen staan van een wedstrijd. Deze Escort mocht, dat gelukkig achteraf, niet meemaken, anders was de staat wel heel anders geweest. Nu is alles zo mooi onderhouden en zo origineel dat er nauwelijks iets te verbeteren valt en de nieuwe eigenaar dit echt in ere moet houden.

    Het hoeft geen betoog dat de Escort door zijn lage gewicht van slechts 850 kg een geweldig handelbare auto is en voldoende heeft aan de 86 pk leverende 1600 cc. 4 cilinder. Je voelt je één met de auto, voelt elke beweging, en hebt hem altijd in de hand. Een heerlijke stuurmansauto waarvoor je geen extreem hoge snelheden hoeft te rijden om dit te ervaren. En dat maakt het extra leuk, want zo hou je dit unieke stuk automobielhistorie in een goede conditie en in ere.

     

    Technische informatie

    Motor
    4 cilinder lijnmotor
    Cilinderinhoud
    1600 cc.
    Vermogen
    86 pk. bij 5500 t/pm.
    Topsnelheid
    165 km/h
    Gewicht
    850 kg
    Versnellingsbak
    4 versnellingsbak

    Opties & accessoires

    Magnesium Minilite velgen,  5 stuks

    RS stoelen met hoofdsteunen

    Deep dish sportstuur

    Britax 4 punts veiligheidsgordels

    Ver- en breedstralers voor

    Achteruitrijverlichting

     

     

     

    Historie

    In Groot-Brittannië werd de Escort geïntroduceerd als de opvolger van de Anglia. Het was een vrij conventionele auto voor die tijd, met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk werd de auto alleen verkocht als 2-deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd een vierdeurs-versie voorgesteld. In die tijd waren er nog niet veel dieselmotoren in kleine gezinsauto’s, en aanvankelijk was de Escort dan ook alleen maar in een 1,1 en een 1,3 liter versie verkrijgbaar. De Escort werd heel goed verkocht, zeker in Groot-Brittannië.

    Later verscheen een 1300 GT (Ook wel: Sport), die een snellere versie had van de 1.3 liter motor en een 2-venturi carburateur. Een speciaal model enkel voor races en rally’s was de Escort Twin Cam met een Lotus 1.6 liter motor met dubbele bovenliggende nokkenas. Deze auto zorgde voor veel succes in rally’s en wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden.
    Een speciale RS 1600 en later zelfs RS 2000-versie met een 100 pk 2 liter motor werd geïntroduceerd en zorgde voor een flink aantal race- en rallyoverwinningen.

    Is dit uw droomauto?

    Neem contact op voor een afspraak