Bloemendaal Classic & Sportscars

Jaguar E-Type Series 1 3.8 Coupe

  • Bouwjaar
    1963
  • Tellerstand
    418 km
  • Prijs
    €op aanvraag
  • Chassisnummer
    887218
  • Motornummer
    EB 7420 JS
  • Kleur
    Opalescent Bronze met crème interieur
  • Bijzonderheden
    Nieuwe restauratie! Concourswinnaar met volledig matching numbers en kleur

Verkoopinformatie

Stel: je krijgt op een goede dag je pensioen en je wilt na een leven lang hard te hebben gewerkt, maar nog steeds vol levenslust en in goede gezondheid, er alles aan doen om een leuk leven te hebben. Dan kun je een elektrische fiets gaan kopen en samen met je partner naar de ANWB winkel gaan om daar twee grijze unisex jacks uit te zoeken, de fietsdrager aan de trekhaak monteren en de jou onbekende natuurgebieden gaan verkennen. Helemaal goed voor degene die dat leven wenst, maar het lijkt ons niet echt uitdagend. Behalve als je die verkenning wilt doen in een met je eigen handen gerestaureerde auto, want dat is een heel andere uitdaging. De hoofdpersoon uit dit verhaal is echter een techneut en daarvoor is een fiets niet bepaald een uitdaging. De invulling van zijn pensioendagen werden de laatste vijf jaar dan ook voor een heel groot deel besteed aan het minutieus restaureren van een van de mooiste auto’s ooit ontworpen; de Jaguar E-type Series 1 3.8 Coupe.

De basis was een uit de USA afkomstige auto. Vooraf werden alle nummers opgevraagd want het moest natuurlijk wel een matching numbers auto zijn. De kleur van de in oktober 1962 geproduceerde en in 1963 geregistreerde Coupe bleek echter een keer gewijzigd, want dat was nu rood, maar daaronder kwam al snel een van de mooiste kleuren uit het E-type programma naar boven: Opalescent Bronze, wat een beetje tussen champagne- en goudkleur in zit. Samen met het eveneens matching crème lederen interieur een droomcombinatie als u het ons vraagt.

Maar willen restaureren en het ook daadwerkelijk kunnen liggen soms kilometers, of zo u wilt met een Engelse auto, mijlenver uit elkaar. Je kunt nog zo van goede wil zijn, maar als je de skills niet hebt, komt er niets fatsoenlijks uit de garage. De eigenaar heeft trouwens een privé garage waar menig autobedrijf zijn vingers bij af zou likken, ook al zaten deze onder de olie. Zo’n onderkomen zegt direct al heel veel over de wijze hoe men te werk gaat: netjes en geordend. En in dit geval geval bewijzen ook honderden foto’s en een prachtig restauratieboek, aangevuld met rekeningen, manuals, originele folders en beschrijvingen, dat men alles uit de kast heeft getrokken en alleen ging voor het beste resultaat.

We lopen nu 40 jaar mee in de autobusiness en durven te stellen dat dit een van de best gerestaureerde auto’s is die we tot nu toe hebben gezien. Het bewijst dat als je zelf over de nodige kwaliteiten en tijd beschikt, je niet onder hoeft te doen voor een professional. De eerlijkheid gebied dan wel te zeggen dat de laatste altijd onder tijdsdruk staat, en er in de praktijk natuurlijk nooit vijf jaar aan een auto kan worden gewerkt op een uurtarief basis. De professional moet dus binnen beperkte tijd en kosten wel de beste kwaliteit leveren, en dat is dus een heel ander verhaal. Het eindresultaat mag dan hetzelfde zijn, de prestatie is er niet minder om. Ontelbare uren zijn er voorbij gegaan om tot dit resultaat te komen. In de praktijk zijn het nog meer uren dan die alleen door de eigenaar werden gemaakt, want op een gegeven moment kwam ook zijn buurman eens kijken wat er allemaal in die prachtige garage gebeurde. En het bleef niet alleen met gezellig een kopje koffie drinken want het toeval wilde dat ook de buurman over kwaliteiten beschikte die onontbeerlijk zijn om een concourswinnaar te maken. Zo werd het een gezamenlijk project van twee autoliefhebbers die al hun passie en kwaliteiten in de E-type stopten en dat beloond zagen met een klasseoverwinning op het Concours d’Elegance paleis het Loo. Het ultieme was behaalt!

Maar dan…? Ga je dan met de auto rijden en met schrik en beven het eerste steenslagpuntje af zitten wachten? Of ga je eens kijken of er aan de rest van je collectie klassiekers nog het een en ander te verbeteren valt en zoek je een nieuwe eigenaar voor de E-type? Een tijd nadenken bracht het besluit dat de E-type verkocht mocht worden en werden er enkele bedrijven bezocht die deze schone taak op zich wilden nemen. Net als bij het restaureren komt dan ook om de hoek kijken: willen en kunnen. En in dat laatste geloven wij omdat we in de loop der tijd een klantenkring hebben opgebouwd die de kwaliteit van deze Jaguar E-type Series 1 3.8 kan waarderen en die alleen het beste wil voor een zeer realistische prijs. We kunnen nog een heel verhaal houden hoe perfect deze nut and bolt restauratie is uitgevoerd, maar bekijkt u eens aandachtig alle foto’s, want dat zegt meer dan woorden…

De net ingereden Jaguar wordt geleverd inclusief alle documenten, Heritage Certificate, fotoboek, spare parts, autohoes, originele folder, toolset, etc. Wij tonen en demonstreren u heel graag deze uitzonderlijke klasse auto.

Technische informatie

Motor
6 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
3 x SU carburateur
Cilinderinhoud
3781 cc.
Vermogen
265 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
240 km/h
Gewicht
1335 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak, handgeschakeld

Historie

De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept.

Leuke wetenswaardigheid bij deze introductie in Genève is dat de E-type “showcar” nèt op tijd klaar was om te worden gepresenteerd…

Om op tijd in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève… Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen. Met snelheden tot 220 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de locale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de Geneefse Salon van 1961.

De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.

Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als roadster en als FHC (Fixed Head Coupé) en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 265 pk vermogen en een Moss versnellingsbak.

In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd.

In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte.

Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak