Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Jaguar 240 Rally

  • Bouwjaar
    1968
  • Tellerstand
    10463 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    1J30294
  • Kleur
    Grijs met zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Zeer professioneel en stijlvol geprepareerde Jaguar, uitgebreid gedocumenteerd incl. Fiva Card

Verkoopinformatie

Deze Jaguar 240 Rally is het resultaat van een diepgewortelde liefde voor dit vooraanstaande Britse merk, aangevuld met de passie voor historische rally’s, perfectionisme nastreven, oog hebben voor het kleinste detail, en de goede samenwerking met een professioneel bedrijf die alle wensen in werkelijkheid om weet te zetten; zie hier de ultieme rallyuitvoering van de mooiste Engelse saloon, de Jaguar 240.

De auto is uitgebreid geprepareerd door de specialisten van Satink Restauraties in Hengelo Hierbij is niets aan het toeval overgelaten en alles is uitgevoerd op, zoals we dat noemen, historisch verantwoorde wijze.

Van een complete rolkooi, comfort stoelen, aangepast elektrisch systeem, een soepele 3.8 liter zescilinder (van Giersbergen motorenrevisie Silvolde), en veiligheidsbenzinetank tot een Getrag 5-versnellingsbak en de nodige lampen: werkelijk alles zit er op en aan. Het mag  duidelijk zijn dat dit een vermogen heeft gekost eer dat alles zo is uitgevoerd, en heel belangrijk: naar behoren functioneert en zijn betrouwbaarheid heeft bewezen. Dat is wel zeker het geval bij deze Jaguar want het probleemloos finishen in o.a. diverse Tulpenrally’s en Winter Trial’s getuigen hiervan.

Jarenlang is er met volle teugen van dit stukje Brits erfgoed genoten. Van het strakke sturen en toch comfortabel rijden, tot het heerlijk op koppel rijden van de krachtige motor, het sleutelen en bedenken van verbeteringen:  alles was voor de eigenaar heerlijk om te doen.  We moeten “was” schrijven, want de eigenaar heeft het helaas niet verder kunnen meemaken. Zijn Jaguar nalatenschap verdient met recht een nieuwe eigenaar die met dezelfde passie en hartstocht wil instappen.

Onder “opties & accessoires ” is vermeld wat er allemaal aan de auto is gedaan om tot het huidige resultaat te komen. Duidelijk mag zijn dat we hier te maken hebben met een zeer serieuze Jaguar die alleen op zijn plaats is bij de liefhebber die dit alles op waarde weet te schatten. Hiermee bedoelen we niet direct de verkoopprijs of taxatiewaarde (à € 80.000,=) maar wel dat het een perfecte auto kan zijn voor de serieuze rally enthousiast die in stijl wil genieten van zijn of haar hobby.

 

 

Technische informatie

Motor
Zes cilinder lijnmotor
Carburatie
2 x SU carburateurs
Cilinderinhoud
3.781 cc.
Vermogen
220 pk.
Topsnelheid
200 km/h
Gewicht
1440 kg.
Versnellingsbak
Getrag 5-bak

Opties & accessoires

Deze Jaguar is voorzien van alle voor optimaal rallygebruik noodzakelijk aanpassingen en opties. Wellicht overbodig te vermelden dat alles op professionele- en historisch verantwoorde wijze is toegepast.

In grote lijnen een opsomming van de preparatie:

Motor / brandstofsysteem: 3.8 ltr. 6-cilinder die door van motorenrevisiebedrijf van Giersbergen uit Silvolde compleet is gereviseerd en geoptimaliseerd. O.a. zijn er andere nokkenassen en grotere kleppen gemonteerd en is de cilinderkop geflowed. Het uitlaatspuitstuk is een zgn. “big bore” type, uitgevoerd in RVS.  De van een oliekoeler voorziene motor is speciaal ontwikkeld om zoveel mogelijk koppel te verkrijgen. Er is een extra 80 liter ATL veiligheidsbenzinetank ingebouwd boven de achteras. Benzine aanvoer geschiedt door middel van dubbele benzinepompen en vulling via 2 prachtige aluminium Monza tankdoppen. Natuurlijk is ook het koelsysteem ook aangepast door montage van een dikkere radiateur met automatische koelfan. Al deze fijne techniek wordt optimaal beschermd door een speciale aluminium carterplaat.

Aandrijving / onderstel: Getrag 5- versnellingsbak voor soepel schakelen en optimaal het vermogen van de motor te kunnen benutten. De 5e versnelling geeft een lager toerental dan de originele bak wat een gunstiger brandstofverbruik en meer comfort geeft. De achteras is voorzien van een sperdifferentieel. Om een goede afstelling van het onderstel te verkrijgen zijn afstelbare Spax schokdempers met op maat gemaakte spiraalveren gemonteerd. Er zijn op dit moment nieuwe Vredestein banden gemonteerd op 72 spaaks velgen. Optioneel zijn nog 2 sets extra velgen met winterbanden te verkrijgen.

Remmen: geoptimaliseerd remsysteem met schijfremmen rondom en remklauwen voor met 4 zuigers. Het remsysteem is gemodificeerd en is nu gescheiden uitgevoerd. De remslangen zijn de beste die te koop zijn en zijn staalomwikkeld. (Stahlflex)

Interieur: comfortabele Recaro sportstoelen waarin het dagenlang goed toeven is. Alles is aan boord om chauffeur en navigator van optimaal van alle informatie te kunnen voorzien, zoals de nodige mechanische en digitale Tripmasters, stopwatches, Don Barrow vergrootglas/lamp en kaartleeslampen. Ook zijn de inzittenden optimaal beschermd door een professioneel op maat gemaakte rolkooi. De achterbank is verwijderd en hier is het reservewiel geplaatst om een optimale gewichtsverdeling te verkrijgen. Ook zijn hier op maat gemaakte opbergboxen gemonteerd. Speciale aandacht vraagt de destijds optionele achteruitverwarming. Deze werkt perfect en ziet er wel heel erg klassiek uit. Met koud weer is het ‘s morgens instappen en wegrijden want er is ook een Webasto standkachel gemonteerd. Bij behoefte aan een muziekje kan de klassieke Becker Europa radio worden ingeschakeld.

Elektrisch systeem: geoptimaliseerd en uitgebreid systeem. Hella Classic verstralers, achteruitrijlamp, uitgebreide interieurverlichting, wisselstroomdynamo, elektrische koelfan, enz. enz.

Carrosserie: de basis was een zeer harde en originele 240 body. Deze is optimaal beschermd tegen weersinvloeden en ziet er perfect uit; geen beschadigingen of slechte lak en ook het chroom is prachtig. Super mooi gemaakt en optimaal voor warmteafvoer zijn de speciale louvres in de motorkap. De voorzijde van de auto is voorzien van een doorzichtige beschermfolie.

Overige: auto is voorzien van FIVA Card en taxatierapport

 

 

Historie

De Jaguar Mk II is de meest karakteristieke Jaguar “Sport-sedan” uit de geschiedenis. Bijna iedereen kent en herkent de auto als Jaguar. Het is dan ook de voorloper van Jaguars 240 / 340 die in de herfst van 1967 werden geïntroduceerd. Eigenlijk zijn deze types hetzelfde als de MkII met slechts kleine wijzigingen. Zo werden de prestaties van de 240  verhoogd door vervanging van de cilinderkop door die van de E-type en de dubbele Solex- carburateur door de dubbele SU-carburateurs. De 240- en 340-modellen waren herkenbaar aan de smallere bumpers. Voor de VS waren er overigens nog enkele exemplaren van de 340 met bredere bumpers.

Ook de 240/ 340 was net als de MKII een auto met twee gezichten: Enerzijds een zeer snelle sport-sedan, wat de auto geliefd maakte bij Britse boeven en de politie (waarvan in vele films en televisieseries dan ook gretig gebruik werd gemaakt; denk aan Get Carter –1970-, met Michael Caine, en meer recent inspector Morse). Anderzijds was het een zeer comfortabele, representatieve, zakenauto waarmee de ‘upper-class’ zich graag presenteerde.

De snelheid en kracht ontleende de Mk II aan de beroemde Jaguar XK motor waarmee Jaguar in 1951 en 1953 zelfs Le Mans gewonnen had (3.4 liter versie). De XK motor in de Mk II was verkrijgbaar met drie verschillende cilinderinhouden en vermogens van respectievelijk 2483cc./120 pk., 3442cc/190 pk. en 3781 cc./220 pk. De 3.8 liter versie had een topsnelheid van maar liefst 201 km/u. De Jaguar Mk II werd gebouwd tot 1967.

De Jaguar Mk II / 240  is in onze tijd een populaire klassieker. De Mk II leent zich uitstekend voor dagelijks (zakelijk) gebruik en geeft de gelukkige bezitter veel rijplezier en een uitgesproken imago betreffende autokeuze.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak