Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Jaguar E-type S3 V-12 Roadster

  • Bouwjaar
    1973
  • Tellerstand
    9139 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    UD1522752BW
  • Kleur
    Donkerblauw met crème lederen interieur en blauwe softtop
  • Bijzonderheden
    Prachtige staat en geweldige kleurencombinatie, compleet met unieke hardtop

Verkoopinformatie

Wat een geweldige E-type Serie III V-12 Convertible is dit! De auto is al sinds 1979 in Nederland en is altijd prima onderhouden. De auto vertoond alle originele details en is nooit compleet gerestaureerd. Veel rekeningen, instructieboekje en verdere documenten behoren bij de auto inclusief een originele Heritage Certificate wat bewijst dat we hier te maken hebben met een matching numbers auto in de originele kleur / interieur combinatie. Het lakwerk werd wel een aantal jaren geleden op professionele wijze vernieuwd, en ziet er nog steeds prachtig uit. Een heel unieke staat dus!

De laatste eigenaar met name is een hele echte liefhebber en wil nu in verband met zijn gezondheid de E-type verkopen. Hij heeft heel veel plezier gehad van de fraaie cabriolet en een aantal facturen getuigen dat er ook flink is geïnvesteerd om deze Engelse icoon betrouwbaar en in goede staat te houden. Ook het uiterlijk moest natuurlijk super zijn en is er grote moeite gedaan om een zeer unieke hardtop te bemachtigen. Deze is in de kleur van de auto gespoten en we moeten eerlijk zeggen…het is een cabrio, maar met de hardtop ziet de E-type er misschien nog wel fraaier uit. De daklijn is echt super en wordt nog eens benadrukt door de mooie chroomlijsten. Best of both worlds dus.

Qua populariteit doet de machtige V-12 Serie III tegenwoordig bijna niet meer onder ten opzichte van zijn voorgangers. Groot is het aantal liefhebbers dat deze icoon van de Engelse sportwagens op waarde weet te schatten. De prijzen van de eerdere Series zijn inmiddels naar grote hoogte gestegen en de Serie 3 V-12 snelt er achteraan. Wellicht is het verstandig om eens bij u zelf te rade te gaan of nu niet de tijd is gekomen om in te stappen…

Technische informatie

Motor
V-12
Carburatie
4 x Zenith 175 CDSE
Cilinderinhoud
5343 cc.
Vermogen
276 pk. bij 5850 t/pm.
Koppel
408 Nm. bij 3600 t/pm.
Topsnelheid
241 km/u. Acceleratie 0-100 km/u: 6.5 sec.
Gewicht
1550 kg.
Versnellingsbak
Automaat ,3-versnellingen

Opties & accessoires

Chroom spaakvelgen

Unieke hardtop, gespoten in de carrosseriekleur

Blauwe hoodcover

Houten Moto Lita stuurwiel

Historie

De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom… vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept. Leuke wetenswaardigheid bij deze introductie in Genève is dat de E-type “showcar” nèt op tijd klaar was om te worden gepresenteerd.

Om op tijd in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève… Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen… Met snelheden tot 220 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de locale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de Geneefse Salon van 1961.

De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.
Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als roadster en als FHC (Fixed Head Coupé) en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 245 pk vermogen en een lastig schakelende Moss versnellingsbak.

In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd.
In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte. Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak