Bloemendaal Classic & Sportscars

Saab 99 GL H5

  • Bouwjaar
    1983
  • Tellerstand
    174240 km
  • Prijs
    €5.950,=
  • Chassisnummer
    YK1BG21S1D6020083
  • Kleur
    Slate Blue met crème stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Tweede eigenaar, prachtige staat, veel value for money liefhebbersauto

Verkoopinformatie

“Back in memory lane” heet het soms. Terugblikkend zien we ons in 1983 nog werken bij Saab Schiphorst aan de Aalderinksingel in Almelo. Een familiebedrijf waar het echtpaar Schiphorst, samen met een team van vakkundige monteurs, hun ziel en zaligheid instopten en waar het typische en soms eigenzinnige Zweedse Saab op handen werd gedragen. We ondervonden het als een prachtige en leerzame tijd waarin een zeer persoonlijk contact met de klanten nog heel gewoon was en ze niet altijd voor het goedkoopste, maar het beste gingen. Waar klanten nog echt binding hadden met het merk en op vakantie gingen naar hun tweede vaderland Zweden. We zullen wel ouderwets denken, maar als autoliefhebber zijn zulke nostalgische gevoelens een belangrijk deel van ons (auto)leven.

Niet geheel vreemd dus dat we een paar decennia later nog steeds blij worden van een hele echte Saab. En wel dezelfde auto die wij persoonlijk mochten verkopen aan de eerste eigenaar uit Borne. We zien de beste man nog zo voor ons: altijd exact op tijd voor zijn afspraak en keurig gekleed in pantalon en colbert. Van poetser tot de heer Schiphorst zelf: altijd kon er een vriendelijk woord af. En nooit moeilijk doen over het onderhoud; alleen het beste was goed genoeg voor zijn prachtige Slate Blue 99 GL H5 met crème stoffen interieur. Veel extra’s waren er overigens niet te bestellen destijds en hij hield het alleen bij de montage van een mooie middenconsole met radio, een Vermeulen-Hollandia glazen schuif/kantel dak en een trekhaak om de caravan richting Zweden te trekken. Hij bezat de auto van 12 september 1983 tot 7 januari 1987 en schreef een kwitantie uit (aanwezig bij de auto behorende documentatie) voor de ontvangst van 17.000,- gulden van de tweede, in Almelo woonachtige, eigenaar. Het hoeft geen betoog dat dit ook een Saab liefhebber was, maar weer een heel ander persoon dan de eerste eigenaar. Hij was van huis uit met de nodige technische vaardigheden gezegend en vond het geweldig om het meeste onderhoud zelf te doen, maar dan wel met originele onderdelen die hij weer bij Schiphorst kocht. Regelmatig bracht hij een taart of andere bij de koffie te nuttigen steekpenningen mee want hij had ook wel eens technische adviezen nodig en dan helpt het natuurlijk als je dan het nodige voorwerk hebt gedaan. Een graag geziene en erg leuke man die ook zeer goed voor zijn trots heeft gezorgd, totdat hij een paar jaar geleden plotseling overleed. Zoals zo vaak in zo’n situatie is het dan moeilijk om de niet meer gebruikte auto per direct te verkopen. Maar tijd heelt toch een groot deel van de wonden en zo werden wij benadert of er belangstelling was voor overname van de Saab. Hoewel niet direct passend in onze collectie maar wel door het verhaal erachter en de staat van de auto, hebben toch akkoord gegeven. Dan haal je de auto op en loopt deze niet na de lange stilstand. Een nieuwe accu en benzinepomp, volledige revisie van de carburateur en schone benzine doet wonderen. Daarna bleek dat de koppeling ook niet helemaal goed  functioneerde. Een compleet nieuwe koppeling werd gemonteerd door merkspecialist Baan Automotive uit Rijssen en we hebben inmiddels de nodige testkilometers afgelegd. Een superfijne auto moeten we eerlijk zeggen. De nog eerste lak ziet er prachtig uit en ook het interieur vertoond slechts lichte gebruikssporen.

Een Saab die het predicaat “perfecte youngtimer” met glans kan dragen en waarvan de volgende eigenaar nog jaren in veiligheid en stijl van kan genieten.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Carburatie
1 x Zenith Stromberg carburateur
Cilinderinhoud
1985 cc.
Vermogen
100 pk. bij 5200 t/pm.
Koppel
162 Nm. bij 3500 t/pm.
Topsnelheid
165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h
14,5 sec
Gewicht
1115 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld

Opties & accessoires

-originele SAAB Silverspoke Sport aluminium velgen 15” x 5.5” met extra reservewiel

-Vermeulen Hollandia luxe schuif-kantel sunroof

-middenconsole met radio

-trekhaak

Historie

Saab komt voort uit Svenska Aeroplan AktieBolaget, de in 1937 opgerichte Zweedse fabriek van gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers. Na de Tweede Wereldoorlog zocht Saab naar een goedlopend consumentenproduct en de keuze viel op een personenauto. Het eerste type, de 92, werd doorontwikkeld tot de 96 en hield dertig jaar stand.

In 1967 kreeg de 96 gezelschap van de lang verwachte Saab 99. De Saab 99 was een opvallend veilige auto en die veiligheid werd jaar na jaar verbeterd. Zo had de auto al een gedeelde stuurkolom en diagonaal gescheiden remcircuits. De handrem was ook als noodrem bruikbaar doordat hij was verbonden met aparte remtrommels op de voorwielen.

n 1971 deed de botsabsorberende bumper zijn intrede op de Saab 99, evenals de elektrisch verwarmde autostoel. Een sportieve en exclusieve variant maakte in januari 1972 zijn debuut: de 99 EMS, waarbij de letters stonden voor Electronic fuel injection, Manual gearbox, Special equipment. Met dit model maakte de 99 zijn entree in de rallysport.

De productiecijfers gingen ieder jaar met sprongen vooruit. In 1971 werden 35.136 Saab 99’s geproduceerd, bijna evenveel als de modellen 95 en 96 en daarna werd dat verschil tussen de oude modellen en de 99 steeds groter. Om de landen van de EEG beter te kunnen bedienen, liep de 99 tussen 1973 en 1978 ook in het Belgische Mechelen van de band.
Vanaf 1973 kregen alle modellen (behalve het instapmodel 99L) de nieuwe tweeliter motor uit de EMS maar zonder de elektronische benzine-injectie. Deze motoren werden niet meer bij Triumph geproduceerd maar in een nieuwe motorenfabriek van Saab in Södertälje.

De 99 werd ieder jaar verder beter en veiliger. Zo kwamen er in 1973 verstevigingen in de portieren, veranderde de grille in matzwart en werd nog hetzelfde jaar een nieuwe variant geïntroduceerd, de 99 Combi Coupé, compleet met derde deur en opklapbare achterbank. Met deze kruising tussen coupé en stationcar behoorde Saab tot de pioniers op de Europese markt. Dat laatste gold ook voor de geïntegreerde hoofdsteunen en oprolbare autogordels waarmee de 99 in 1974 verscheen. Nadat de Combi Coupé vooral in Zweden een groot succes was gebleken, werd in maart 1976 op de autoshow in Genève de vijfdeurs variant van deze hatchback voorgesteld. Deze was direct herkenbaar aan het zijruitje in de C-stijl.

Opvolgers in de vorm van de Saab 900, 90 en 9000 en later 93 en 95 wisten redelijk te verkopen maar na de overname door General Motors en laterSpijker Cars, redde het markante en vooruitstrevende merk het uiteindelijk toch niet en sloten de deuren in december 2011.

 

 

 

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak