Bloemendaal Classic & Sportscars

Jaguar E-type Series I 4.2 Roadster

  • Bouwjaar
    1966
  • Tellerstand
    83289 mijlen
  • Prijs
    €147.500,-
  • Chassisnummer
    1E12045
  • Motornummer
    7E6846-96
  • Kleur
    Zwart met zwart lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Subliem en professioneel gerestaureerde iconische cabrio! Matching numbers

Verkoopinformatie

We hadden al weer een hele tijd de wens om een van de meest iconische auto’s aan onze verzameling toe te kunnen voegen: een Jaguar E-type Series 1 OTS. En als je maar lang genoeg je best doet, moet het een keer lukken. En zo kwamen we op het spoor van deze prachtige (matching numbers) E-type uit 1966, voorzien van de geweldige en meer, t.o.v.  de 3.8 Litre, trekkracht en souplesse leverende 4.2 motor.  Deze motor is gekoppeld aan de bij deze versie verbeterde en volledige gesynchroniseerde versnellingsbak. We spreken hier dus eigenlijk over de beste Serie 1 versie. De E-type is recentelijk zeer uitgebreid en professioneel is gerestaureerd door een bedrijf met een geweldige reputatie op Jaguar gebied. Echte kenners en vaklieden dus, en dat straalt ook van alle kanten van de auto af. De lijnen van de cabrio zijn natuurlijk onovertroffen, en krijgen bij de prachtige zwarte kleur nog eens extra de aandacht die het verdient. En deze aandacht ook kan hebben, want niet alleen de superstrakke carrosserie zelf, maar vooral ook de naden tussen de motorkap, portieren e.d. zijn subliem! De diepe glans van het voortreffelijke lakwerk contrasteert ook weer prachtig met het vele blinkende chroom, waarvan direct de koplampringen met plexiglasafdekking opvallen. Op deze Serie 1 zijn ze nog aanwezig, op de latere uitvoeringen, verbannen door de USA regelgeving, niet meer.

Het interieur is ook al van hetzelfde hoge niveau. Prachtig zwart leder en nagenoeg geen gebruikssporen. Er zijn misschien wat minder (wel originele) racy ogende stoelen ten opzichte van de kuipstoelen uit de eerste Serie 1 gemonteerd,  maar ze zitten ook vele malen beter en langere personen hebben ook veel meer ruimte. Alle chroom is als nieuw, alle instrumenten werken zoals het moet, de prachtige sofftop is, evenals de hoodcover, uitgevoerd in luxe mohair. Technisch is natuurlijk ook alles als nieuw, en bekijk ook eens de foto’s van de onderkant van de auto; dat zegt meer dan woorden.

Veel mooier dan deze kan een E-type eigenlijk niet zijn. De basis ligt natuurlijk aan het feit dat de auto super werd gerestaureerd en daarna uiterst zorgvuldig werd bereden en onderhouden. De Jaguar was de laatste jaren onderdeel van een mooie collectie Jaguars, maar er is na lang wikken en wegen toch besloten dat een volgende eigenaar zich over dit prachtige stuk (matching numbers!) historie mag ontfermen. Bent u de gelukkige?

 

Technische informatie

Motor
6 cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
3 x SU 2 inch
Cilinderinhoud
4235 cc.
Vermogen
259 pk. bij 5400 t/pm.
Topsnelheid
240 km/h
Gewicht
1240 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Opties & accessoires

Mohair softtop

Mohair hood cover

Chroom spaakvelgen

Radio

Historie

De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept.

De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.
Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als roadster en als FHC (Fixed Head Coupé) en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 245 pk vermogen en een lastig schakelende Moss versnellingsbak.

In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd.
In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte. Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak