Bloemendaal Classic & Sportscars

Jaguar E-type Series III V-12 Roadster

  • Bouwjaar
    1974
  • Tellerstand
    36541 km
  • Prijs
    €127.500,=
  • Chassisnummer
    UE1S24819
  • Kleur
    Rood met zwart lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Gehele historie bekend, zojuist professioneel geperfectioneerd met o.a. nieuwe lak, uitgebreide motor check / service, etc. Matching numbers

Verkoopinformatie

De levensloop van deze prachtige Jaguar E-type Series III V-12 Roadster begint met de eerste aflevering op 27 december 1974 in Dallas USA. De eerste eigenaar bezit de fraaie cabrio maar liefst 20 jaar en verkoopt hem in 1994 aan de tweede eigenaar uit Scotland. Blijkens veel facturen en documenten is er door hem ook veelvuldig gebruik van gemaakt bij zijn andere woning in Frankrijk. In 2000 volgt de derde en Nederlandse eigenaar en in 2015 de vierde en tevens Nederlandse eigenaar. Deze man is een goede relatie van ons en heeft meerdere Jaguars in zijn bezit. Hij vroeg ons de E-type te verkopen nadat hij eerst zeer uitgebreid de puntjes op de i had gezet. Dit werd in nauw overleg gedaan en grotendeels ook uitgevoerd door een vooraanstaande Jaguar specialist en privé monteur van een van de grootste Jaguar verzamelaars.

De E-type was door zijn afkomst uit de droge USA in een perfecte conditie qua carrosserie, dus geen roest en ook geen enkel spoortje van eerdere plaatwerkreparaties! Ze zijn er dus toch nog, de originele klassiekers! Wel was de lak aan een vakkundige opknapbeurt toe. Vele foto’s getuigen van dit traject met een fantastische eindresultaat.

Ook werd de wielophanging onder handen genomen en is de gehele motor uitgebreid gecontroleerd en waar nodig voorzien van nieuwe pakkingen, keerringen, snaren, filters en oliën. Ook zijn de carburateurs volledig gereviseerd. Achteraf gezien was zo’n uitgebreide motorcontrole misschien overbodig, maar als je zoals de eigenaar dat graag wilde, 100% zekerheid wilt hebben, zul je toch het een en ander los moeten halen en checken. Voor ons als verkopende partij des te fijner omdat we nu met een gerust gevoel de auto kunnen leveren en weten dat het allemaal goed in orde is.

Om even aan te geven hoe precies een en ander is uitgevoerd: er was bijvoorbeeld door de derde eigenaar recentelijk een nieuwe softtop gemonteerd, maar deze viel qua afwerking niet in de smaak bij de vierde eigenaar en hij liet deze door de beste specialist van Nederland weer vervangen. Het dak is nu wel supermooi geworden met prachtige passingen en is gemaakt van de beste kwaliteit mohair.

Alle werk werd uitgevoerd met maar één doel; de E-type weer op de best mogelijke manier aan een volgende liefhebber doorgeven om hem of haar er nog vele jaren onbezorgd van te laten genieten. Wij zijn blij dit te mogen verzorgen want het komt niet vaak voor dat een auto van dit kaliber voorbij komt. Want als alles vanaf nieuw zeer compleet gedocumenteerd is, alle eigenaren bekend zijn, de auto in een absolute topstaat is qua uiterlijk en techniek en we hier spreken over een van de meest iconische auto’s uit de Engelse automobielgeschiedenis, dan kan het niet anders of een echte liefhebber schat dit op waarde en weet de weg naar Rijssen te vinden. Wij kunnen niet wachten om u alle documentatie en foto’s te laten zien, de auto te tonen en u te laten genieten van deze Jaguar E-Type Series III V-12 Roadster.

 

Technische informatie

Motor
V 12
Carburatie
4 x 175CD Stromberg carburateurs
Cilinderinhoud
5343 cc
Vermogen
276 pk. bij 5850 t/pm.
Koppel
408 Nm. bij 3600 t/pm.
Topsnelheid
241 km/h 0-100 km/h: 6.5 sec.
Gewicht
1550 kg
Versnellingsbak
automaat

Opties & accessoires

Chroom spaakvelgen

Automatische versnellingsbak

Mohair softtop (nieuw)

RVS uitlaatsysteem (nieuw)

Airconditioning

Zwart lederen interieur

Skai hoodcover

Radio

 

Historie

De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom… vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept. Leuke wetenswaardigheid bij deze introductie in Genève is dat de E-type “showcar” nèt op tijd klaar was om te worden gepresenteerd.
Om op tijd in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève… Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen… Met snelheden tot 220 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de locale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de Geneefse Salon van 1961.

De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.
Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als roadster en als FHC (Fixed Head Coupé) en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 245 pk vermogen en een lastig schakelende Moss versnellingsbak.

In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd.
In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte. Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak