Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Jaguar XK 150 3.4 Fixed Head Coupe

  • Bouwjaar
    1959
  • Tellerstand
    14901 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    S835325
  • Kleur
    Maroon met cognac lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Zeer unieke auto, professioneel gerestaureerd en geprepareerd, alles compleet in period style

Verkoopinformatie

“Dreams come true”. Dat wil zeggen als je de droom hebt om eens even helemaal weg te zijn van de dagelijkse werkelijkheid. Ver weg van je drukke leven, deelnemend aan de mooiste ritten en rally’s. Genieten in stijl met een van de beste Engelse klasssiekers: de Jaguar XK 150 3.4 Fixed Head Coupe. Een auto die reeds in 1959, het bouwjaar van deze auto, de mensen het hoofd op hol liet slaan. Met zijn prachtig gelijnde carrosserie, betrouwbare techniek en het makkelijke rijden liet hij destijds al menig veel duurdere bolide ruim achter zich.

Met deze zaken als basis en een lange lijst van zelf opgestelde wensen (zie de kolom van opties & accessoires) kwam de opdrachtgever in 2008 bij restaurateur Satink uit Hengelo. Dit bedrijf had al ruimschoots zijn sporen verdient met toprestauraties uit het hogere segment, maar de bekroning qua rallypreparatie moest uit deze XK komen. En dat is geheel gelukt! Begonnen werd met het perfect restaureren van de carrosserie en chassis. Niet direct gebruikelijk bij het prepareren van een rallyauto, maar bij deze opdracht moest alles worden uitgevoerd alsof Jaguar het destijds zelf had ontwikkeld en gemaakt. Geen modern spul dus, maar alles “in period style”. Van de prachtige kleurencombinatie maroon rood met cognac lederen interieur tot aan de technische preparatie werden geen concessies gedaan. Bekijk bijvoorbeeld de direct in het oog springende dakimperial en koffer eens. Zoiets is niet te koop. Staat dit wel op je lijstje, moet je nog de vakman vinden die begrijpt wat de bedoeling is en het ook nog eens kan maken. Zo waren er talloze vraagstukken hoe deze op te lossen en verzekerd te zijn van de kwaliteit en betrouwbaarheid in combinatie met een mooie klassieke stijl. U kunt zich voorstellen dat dat niet altijd eenvoudig is geweest. Maar gelukkig slaagde Satink hier wel in.

Waar was het allemaal om te doen? Deelnemen aan de Carrera Copacabana 2010! Organistor Classic Events had deze monstertocht op de agenda gezet en diverse equipes zagen de prachtige route door Zuid Amerika dan ook als een echte, en niet alledaagse uitdaging. Reis je dan ook nog eens in een “oude auto”, maakt zoiets natuurlijk helemaal tot een onvergetelijk avontuur.

De Jaguar heeft de lange reis van maar liefst 13.316 km met zeer goed gevolg doorstaan en het was genieten van de eerste tot de laatste kilometer. Je zou het misschien niet verwachten bij een auto uit 1959 maar het comfort staat op een hoog niveau bij een geprepareerde XK. Perfecte stoelen van de Duitser Hagen Kruse (zelf een enthousiast deelnemer van allerlei ritten en rally’s en dus weet waarover hij praat) zorgen voor een zachte doch steun gevende zit en zaken als een standkachel, fijne elektrische stuurbekrachtiging en een en lager toerental door de soepel schakelende Getrag 5 bak, dragen hieraan bij.

Na de Carrera Copacabana werd de Jaguar weer volledig nagekeken door Satink. Dat was niet gedaan met een beetje water en een spons. Er werden vele uren geïnvesteerd om de auto er net weer zo mooi uit te laten zien en technische op hetzelfde niveau gebracht, dan voor de lange reis.

Tussentijds werd deelgenomen aan de befaamde SLS en Wintertrial en met de huidige mijlenstand van 14901 is de auto dan ook nog steeds in een ongekende topstaat. Klaar voor welk evenement of rit dan ook. Kleine rit? De dakimperial is in een mum gedemonteerd en bij de “halve wereldreizen” zal hij zeker weer van pas komen.

Wat kost zoiets nou? We weten uit onze meer dan 36 jarige ervaring met preparaties dat vooral de opdrachtgever diep in de buidel moet tasten om zijn wensen werkelijkheid te zien worden. Zeer veel uren gaan er zitten in het restaureren, uitdenken en prepareren. Uren die uiteindelijk toch betaald moeten worden en vaak even slikken kost. Maar een goede preparatie is ruimschoots het geld waard als men voldaan aan de finish komt en een onvergetelijke ervaring heeft gehad. De droom is dan uitgekomen en mag na een tijdje nagenieten de auto veelal verkocht worden. In dit geval is dit voor een bedrag minder dan de helft van de oorspronkelijke kosten.

Wij zijn blij met de opdracht om een nieuwe eigenaar / avonturier te zoeken voor deze prachtige Jaguar XK 150 3.4 Fixed Head Coupe. Als u zichzelf een heerlijke en avontuurlijke auto gunt en samen met uw bijrijder hoge eisen stelt, dan moet deze in aanmerking kunnen komen.

Technische informatie

Motor
zes cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2x SU carburateurs
Cilinderinhoud
3442 cc
Vermogen
213 pk. bij 5500 t/pm.
Topsnelheid
220 km/h
Gewicht
1320 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak

Opties & accessoires

Een (beperkte) opsomming van de geheel “in period style” uitrusting:

Motor / aandrijving: volledig gereviseerde 3.4 zes cylinder gekoppeld aan een Getrag 5-versnellingsbak, achteras met sperdifferentieel, K&N luchtfilters, high performance radiateur met siliconen waterslangen,

Brandstofsysteem: aluminium benzinetank, extra op  maat gemaakte reservetank, elektrische benzinepompen,

Carrosserie: volledig gerestaureerde body, op maat gemaakte dakimperial met bagagekoffer, kofferrek op achterklep, sleepogen voor en achter, spatlappen voor en achter, anti-steenslag folie op de voorzijde, motorkapriem,

Remmen: gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom en voorop remklauwen met 4 zuigers. Aeroquip remslangen.

Elektrisch systeem: compleet op maat gemaakt systeem met uitbreiding van zekeringen en relais en diverse bedieningsschakelaars in de eveneens op maat gemaakte middenconsole, Lucas achteruitrijlamp, standkachel, elektrische stuurbekrachtiging, Lucas verstralers, elektrische koelfan, wisselstroomdynamo, elektronische ontsteking

Interieur: cognackleurige lederen comfort bucket seats met hoofdsteun van de Duitse specialist Hagen Kruse, op maat gemaakte middenconsole, opbergruimte achter de stoelen met brandblusser /zaklamp enz. Rolbar, houten Moto-Lita stuurwiel, 2 x kaartleeslampen, Originele HALDA Twinmaster (tegen meerprijs) , voetensteun voor bijrijder, klassieke radio met navigatie, 4 punts veiligheidsgordels en 3 punts rolgordels,

Wielophanging / onderzijde: speciale schokdempers, polyurethaan bussen, carterbeschermplaat, benzinetankbeschermplaat, zwarte 72 spaaks velgen met 195/75/16 heavy duty banden,

Algemeen: compleet met FIVA Card

 

 

Historie

De Jaguar XK 150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het onderstel van de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140, maar was nu voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving was wederom zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets minder dynamisch. De carrosserie was minder slank en de karakteristieke spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast.

Technisch waren er ten opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te noteren; de XK 150 werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen en meer vermogen leverende motoren.
De 3.4 liter XK motor leverde in de XK 150 standaard 210 pk. en in de SE (“Special Equipment”) versie 250 pk. Vanaf 1958 kwam er tevens een 3.8 liter XK motor voor de XK 150 beschikbaar met maar liefst 265 pk.

Evenals de Jaguar XK 120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als roadster, ruimere DHC (Drop Head Coupé) en als FHC (Fixed Head Coupé) met vast stalen dak.
In 1961 werd de productie van de XK 150 beëindigd en werd de XK 120, XK140, XK 150 serie na 13 jaar opgevolgd door de Jaguar E-type.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak